۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۵۴۸۶۷۵
"نقد" با زبان خوش؛

اعتراض معیشتی؛ بهانه‌ای برای آشوب طلبان/ مردم را دریابید

مسئولان باید در قبال مردم واقعا مسئول باشند و حقیقتا به فکر مردم و برطرف کردن مشکلات آن‌ها باشند؛‌ نه اینکه با تصمیمات نسنجیده مشکلی را به مشکلات آن‌ها اضافه کنند.
اعتراض تجمع جمعی از طلاب   و دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حوادث اخیر و اغتشاشاتی که در این روزها در کشور اتفاق افتاد در بستر اعتراضات به حق مردم در مورد گرانی، بیکاری و مسائلی از این دست بود. تبعیض، فساد اقتصادی و  سوء مدیریت از مهم ترین شاخصه‌های بروز چنین مشکلاتی است.

اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب مکررا آن را بیان کردند نیز از دیگر عوامل بحرانی شدن اقتصاد کشور است.‌

شکی نیست که اغتشاش، آشوب و آسیب زدن به اموال عمومی در هیچ مسلکی پذیرفته نیست و مشخص است که هیچ سنخیتی با اعتراض عاقلانه و منطقی ندارد؛ ولی همچنانکه مشخص است اغتشاشات در بستر این اعتراضات به وجود آمد. به تعبیر دیگر سوء‌ استفاده برخی از افراد فرصت طلب این آشوب‌ها را رقم زد و به نوعی می‌خواستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

البته این مسئله مسلّم است که طراحی خارجی پشت این قضایا بوده و این اعتراضات بهانه‌ای بوده تا دشمنان ایران اسلامی جولانی در کشور بدهند. همچنانکه رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم به این نکته اشاره کردند که دست داشتن عوامل خارجی در این اغتشاشات تحلیل نیست بلکه اطلاعات واقعی است.

اعتراض نتیجه بخش خواهد بود

جدای از بحث اغتشاشات و آشوب‌هایی که اتفاق افتاد، نکته مهم و قابل ملاحظه در این ایام این است که اعتراضات تا حدودی نتیجه داد و دست کم گران شدن بنزین در سال آینده منتفی شد. همین یک قلم می‌تواند نقش مهمی در کنترل تورم داشته باشد؛ چرا که گرانی بنزین در کشور ما انقلاب بزرگی در تورم ایجاد می‌کند و گاهی اوقات همین که حرف گرانی آن مطرح می‌شود اثرات تورمی خود را در بازار می‌گذارد.

تصمیمات دیگری نیز گرفته شده که شاید آنها هم بی‌ربط به این اعتراضات نبوده باشد. از جمله افزایش وام ازدواج که قرار است از ده میلیون به پانزده میلیون برسد.

نتایج  حوادث اخیر

نتیجه‌ای که می‌توان از این وقایع گرفت این است که مسئولان باید در قبال مردم واقعا مسئول باشند و حقیقتا به فکر مردم و برطرف کردن مشکلات آن‌ها باشند؛‌ نه اینکه با تصمیمات نسنجیده مشکلی را به مشکلات آن‌ها اضافه کنند.

مراجع و علما نیز در دیدار با طلاب مطالبه گر بر لزوم پاسخگویی رییس دولت و دیگر مسؤولان، به مطالبات به حق مردم تأکید کرده اند.

آیت الله علوی گرگانی در این باره اینگونه اظهار کرد: «رییس جمهور و مسؤولان باید به مطالبات مردم رسیدگی کرده و برای معیشت و اشتغال جامعه چاره اندیشی کنند، این رسیدگی نباید تنها در سخن باشد بلکه در مرحله عمل باشد مشاهده شود و عملا مشکلات را حل کرد.»

آیت الله مکارم شیرازی نیز در این باره ابراز داشت:«مبادا عده ای توجیه گری کنند و مطالبات مردم را نادیده بگیرند که مشکلی حل نخواهد شد، مسؤولان باید واقعیات را بپذیرند و مشکلات مردم را حل کنند.»

همچنین حضرت آیت الله نوری همدانی پیرامون مشکلات معیشتی مردم اینگونه سخن گفت:«مردم از لحاظ معیشت در زندگی خود دچار کاستی هستند، گرانی مسأله مهم و درد آوری برای مردم شده است، بیکاری جوانان روز به روز افزایش پیدا می‌کند و وضع زندگی مردم رنج آور است، روز به روز کالا و خدمات گران‌تر می شود و بیشتر مردم دچار فقر در زندگی خود هستند.»

اعتراض حق مردم است

نکته مهم دیگر این است که  اعتراض ملت در مقابل بی عدالتی و تبعیض‌هایی که صورت می‌گیرد نتیجه بخش خواهد بود. از طرفی  این حق مردم است که در برابر مفاسد اقتصادی و بی عدالتی معترض باشند و بخواهند حقوقی که از آن‌ها ضایع شده را مطالبه کنند.

حتی می‌توان ادعا کرد که دست کم در بعضی موارد از باب امر به معروف و نهی از منکر هم که شده چه بسا اعتراض کردن واجب باشد. البته اعتراض به بی‌عدالتی فقط نباید به حوزه های اقتصادی محدود شود، بلکه مسائل فرهنگی نیز نباید فراموش شوند که آن هم در اولویت است.

البته منظور از اعتراض، آشوب و اغتشاش نیست؛ بلکه منظور اعتراضی مؤثر، سازنده و انتقادی است که در جهت اصلاح امور باشد و باعث سلب امنیت و آرامش جامعه نگردد./999/ی۷۰۴/س

بابک شکورزاده

ارسال نظرات