۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵۴۸۶۸۳
تولیت آستان قدس رضوی:

یادآوری همیشگی معاد سبب اصلاح رفتار انسان می شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: علت اشتباهات و معاصی انسان فراموشی معاد است و اگر توجه داشته باشد که آنچه می گوید، می شنود و عمل می کند در محضر خداوند ثبت و ضبط است، گناهان را انجام نخواهد داد.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن کریم که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) بارگاه منور رضوی برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیات ابتدایی سوره مبارکه سجده پرداخت.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ابعاد گوناگون توحید، اظهار کرد: خداوند متعال پس از سخن گفتن از ابعاد گوناگون توحید، موضوع تدبیر امور جهان را به دست توانای حضرت حق مطرح می فرماید و توجه انسان را در تربیت به این عظمت هستی جلب می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: باور به این که خالق جهان و انسان فقط خداوند است، معنای توحید در خالقیت است. توحید در حاکمیت نیز به این معناست که چون خداوند خالق است، حاکم هم هست و بر تمام هستی حکمرانی می کند. خداوند تنها مربی و تربیت کننده عالم و آدم است و این نیز مفهوم توحید در ربوبیت است. برخی از ما به توحید خالقیت اعتقاد داریم اما در توحید ربوبی کمیت اعتقاد ما لنگ است. انسان ها یا فرستادگان الهی را مربیان بشر نمی دانند و یا به درستی از تربیت ایشان پیروی نمی کنند.

وی افزود: اعتقاد به توحید در ربوبیت به این معناست که انسان از پیامبر(ص) و اوصیای او پیروی کند. وقتی خدمت امام هشتم(ع) مشرف می شویم باید از ایشان بخواهیم که بتوانیم در زندگی خود رضوی بیندیشیم و رضوی عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به عبارت شریف «یدبر الامر من السماء الی الأرض»، اظهار کرد: ذات مقدس حضرت حق مدبر حقیقی است و او در جایگاه حاکم بر جهان، تدبیر می فرماید.

تولیت آستان قدس رضوی در تفسیر آیه چهارم از این سوره مبارکه پیرامون مسأله معاد، خاطرنشان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده که «در قیامت 50 موقف وجود دارد و هر موقفی مانند هزار سال از سال های دنیوی است.» انسان در این ایستگاه ها نگاه داشته می شوند و مورد سؤال قرار می گیرند. این نکته مهمی درباره روز قیامت است که ما از آن غافل هستیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: خدمت یکی از مراجع بزرگوار در زمان حیاتشان رسیدم و عرض کردم «چه کنیم که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گسترش پیدا کند؟» ایشان فرمودند «توجه به معاد لازمه این امر است.» علت اشتباهات و معاصی انسان فراموشی معاد است و اگر انسان توجه داشته باشد که آنچه می گوید، می شنود و عمل می کند در محضر خداوند متعال ثبت و ضبط است و همه آن به ما نشان داده خواهد شد و باید در برابر آن پاسخگو باشیم، گناهان را انجام نخواهد داد.

وی افزود: سرانجام تمام عبادات انسان مقام یقین است که انسان در این مقام می تواند صراط، بهشت و دوزخ را ببیند و در پی این باور عمیق نسبت به معاد، مراقب رفتار، گفتار و عملکرد خود هست و می داند که در برابر مدبر عالم هستی یعنی کسی که امور این نظام احسن را تدبیر می کند، نباید غفلت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان تأکید کرد: اگر انسان با تمام وجود اعتقاد داشته باشد که هم امور آشکار و هم امور مخفی در محضر پروردگار متعال آشکار است و نیز بداند که عزت و عظمت متعلق به خداست، سر در مقابل دیگرانی که به ظاهر ادعای قدرت می کنند، فرود نمی آورد. این مسائل همه باورهایی است که باید در جان و دل ما پیدا باشد./820/پ202/ب1

ارسال نظرات