۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۴۹۱۳۳
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

اعلام آمادگی مجمع عالی حکمت برای مناظره علمی با مجتهد شبستری

مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن نقد سخنان خلاف واقع آقای مجتهد شبستری از اعلام آمادگی این مجمع برای مناظره با وی در هر زمان و مکان خبرداد.
مجمع عالی حکمت/محمد مجتهد شبستری حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار مؤسسه امام

حجت الاسلام محمد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به مطرح شدن برخی مسائل از سوی برخی روشنفکران در موضوعات فلسفی و اندیشه دینی اظهار داشت: روی صحبت من به طور ویژه با آقای محمد مجتهد شبستری است؛ ایشان با توجه به رویکرد و نگرشی که به دین و اندیشه دینی دارد می خواهند قرائت جدیدی از دین ارائه بدهند که با مبانی دینی ما سازگاری ندارد و مبتنی بر مبانی مدرنیته است.

طرح قرائت مدرن از دین و نفی به روز بودن قرآن

مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: ایشان در گذشته هم در کتاب های قبلی خود از جمله ایمان و آزادی و هرمونتیک کتاب و سنت تلاش می کردند قرائت سنتی از دین را زیر سؤال برده و قرائتی جدید به نام قرائت انسانی را مطرح کنند؛ همین نظریه موجب شد که وی قرآن را محصول نگرش پیامبر گرامی اسلام(ص) به  انسان،هستی و جهان بداند.

وی با بیان این که طبق نظر آقای شبستری در این دوران نمی توانیم به قرآن متمسک شویم و قرآن در این دوره حجیت ندارد، عنوان کرد: او می گوید ما در این زمان که با اندیشه های مدرن آشنا شدیم، دیگر جهانبینی  دینی  و قرآنی، کاربردی ندارد؛

 مسأله ای که ایشان زیادی تکرار می کند موضوع مناظره با بزرگان حوزه است. حجت الاسلام جعفری ادامه داد: آقای شبستری اول کار سراغ مراجع رفت و اعلام کرد که آنها برای مناظره با من نیامدند و در ادامه گفت: اساسا مراجع صلاحیت این را ندارند که با من مناظره کنند چون آنها با بحث های هرمونتیک و نگاه فلسفی آشنا نیستند و در ادامه بیان که کرد که هیچ یک از شخصیت های حوزوی هم با توجه به رسوبات فکری که دارند صلاحیت ندارند که با من مناظره کنند.

سخنان آقای شبستری نوعی فرار به جلو است

وی با بیان این که این حرکت نوعی فرار به جلو است، یادآور شد: ایشان حرف های خود را مبتنی بر مفروضاتی کرده و همه این مفروضات را نیز تلقی به قطعیت کرده اند و هیچ گونه تأمل و تحلیل و زیر سؤال و انتقاد بردن این پیش فرض ها را برنمی تابند.

دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: آقای مجتهد شبستری در موارد مختلف به ویژه در کتاب های خود از جمله کتاب اخیر  «نقد بنیان های کلام و فقه» که حدود هفتصد صفحه است و در فضای مجازی منتشر شده ، مباحث هرمونیک فلسفی و  سایر اندیشه های مدرن را در عرصه های مختلف تلقی به قطعیت کرده و بر همین مبنا صحبت می کند.

وی با بیان این که طرح برخی مباحث به صورت غیر علمی فایده ای در برندارد، خاطرنشان کرد: این که ایشان بیاید در یک جمعی آن هم در حسینیه ارشاد تهران مباحثی را بر  خلاف اندیشه دینی بدون نگاه متأملانه مطرح کند که هنری نیست، اگر ایشان حرفی برای گفتن دارد باید این مسأله را در فضای علمی مطرح کند و ما نیز این درخواست را مطرح کرده ایم.

حجت الاسلام جعفری یادآور شد: ایشان باید تلاش کند در یک فضای گفتمانی و صحیح قرار بگیرد و قبول کند که اندیشه او نیز به چالش کشیده شود، حتی در غیر مناظره ما به عنوان شاگرد سؤالاتی را مطرح کنیم و ایشان به عنوان استاد پاسخ بدهند تا ابهاماتی که هست برطرف شود.

برگزاری نشست نقد مبانی فکری آقای شبستری در مجمع عالی حکمت اسلامی

وی اضافه کرد: ما هفته قبل نشستی در مجمع عالی حکمت اسلامی با عنوان «نقد قرائت انسانی از دین» برگزار کردیم و دیدگاه ایشان را نیز به صورت کاملا محترمانه نقادی کردیم؛ با توجه به این که مجمع عالی حکمت اسلامی، یک مرکز نخبگانی در حوزه است و در این مجمع اساتید و صاحب نظران زیادی در عرصه علوم عقلی حضور دارند برای مناظره و گفت‌وگو با آقای مجتهد شبستری نیز اعلام آمادگی کردیم.

مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که به کار بردن تعابیر توهین آمیز و تمسخر آمیز ایشان، در فضای علمی راه به جایی نمی برد، یادآورشد: بنده در آن جلسله اعلام کردم، الان هم اعلام می کنم که گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی این آمادگی را دارد در مقوله هایی که ایشان مطرح می کند، در هرجا و در هر زمانی که ایشان مشخص کند برای مناظره حاضر شود.

وی ادامه داد: ما حاضریم حتی در قالب نشست پرسش و پاسخ از ایشان دعوتی داشته باشیم؛ ایشان شخصیتی است که سابقه حوزوی دارد و با مبانی فقهی، اصولی و کلامی آشنا هست و همین مسأله بیشتر مایه تأسف است چون اگر کسی باشد که با این گونه مباحث آشنایی ندارد و حرفی بزند، چندان اهمیت ندارد، ولی از ایشان با توجه به سابقه حوزوی که دارد و اساتیدی که دیده است، انتظار نمی رود که برخورد نامنصفانه داشته و این گونه مسائل را مطرح کند.

آقای شبستری نباید یک طرفه به قاضی برود

حجت الاسلام جعفری با بیان این که آقای شبستری با مبانی اصولی و فقهی و کلامی آشنا است ولی همه این مبانی را به هیچ می انگارد، یادآور شد: او مباحث هرمونتیک غربی را تلقی به قطعیت کرده است و فضای کشور نیز به گونه ای است که ایشان می تواند به راحتی این مباحث را مطرح کرده و یک طرفه به قاضی برود.

وی ادامه داد: البته ما نیت ایشان را نمی دانیم و نمی خواهیم انگیزه خوانی کنیم؛ ولی آن چه مشهود است ایشان در گفتارها و نوشتارشان و  به ویژه در کتاب «نقد بنیان های کلام و فقه» رویکرد سیاسی دارد و معتقدم در بسیاری از مباحث وی، سیاست زدگی و سیاسی کاری مشهود است و همین مسأله موجب و نشانِ ضعف و تنزل اندیشه ای ایشان است.

دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که آقای شبستری باید تلاش کند که بحث در بستر علمی خود پیش برود، یادآور شد: ایشان باید بدون گرایش های سیاسی و جناحی و کنار گذاشتن استهزاء و تمسخر شخصیت های بزرگ و مراجعی که مورد احترام و رجوع هستند وارد صحنه گفتمان علمی شود، ما خواهش می کنیم بدون این که ایشان بخواهد خود را اپوزیسیون مطرح کند در یک فضای علمی مجال گفت‌وگو و نقد را فراهم کند.

وی تصریح کرد: دین مبین اسلام نیز تأکید می کند که مباحث را بر اساس منطق مطرح کنیم؛ ما این آزاد اندیشی را با برکت می دانیم  و در قالب همین تضارب فکری است که ایده ها و نظریات علمی، عیار خود را پیدا می کند./1330/ت۳۰۱/ج

ارسال نظرات