۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۵۱۵۸۳
پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران تبیین شد؛

آموزه‌های طب ایرانی اسلامی در فصل زمستان

مدیرکل دفتر طب سنتی در تبیین آموزه‌های طب ایرانی اسلامی در فصل زمستان، تنها راه پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها را در اصلاح سبک زندگی عنوان کرد.
طب اسلامی
دکتر خدادوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، محمود خدادوست مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی با بیان این‌که سازمان جهانی بهداشت علت اصلی مشکلات و بیماری‌های غیرواگیر و مزمن را در سبک زندگی غلط عنوان می‌کند، تنها راه برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها را در اصلاح سبک زندگی دانست.

وی افزود: سیداسماعیلی جرجانی از حکمای طب ایرانی حدود هشتصد سال پیش در کتاب خفی علائی به زیبایی همین جمله سازمان بهداشت در دهه اخیر را می‌گوید که اسباب صحت و بیماری شش چیز است و هرکس این شش اصل را در زندگی رعایت کند، سبب حفظ صحت و سلامتی است و اگر از تعادل خارج شود سبب بیماری می‌شود.

مدیرکل دفتر طب سنتی از تغییرات مختلف آب و هوایی، نوع خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، چگونگی و ساعت خواب، حرکت و فعالیت‌های فیزیکی و ورزش، چگونگی دفع مواد زائد و پاکسازی بدن و فکر، خیال، غم و غصه به عنوان شش اصلی نام برد که اگر در زندگی به تعادل رسیده باشد، سلامتی انسان نیز حاصل می‌شود.

وی در ادامه به بیان آموزه‌های طب ایرانی اسلامی در فصل زمستان پرداخت و گفت: حکما معتقدند در زمستان چون هوای بیرون سرد است، حرارت در درون بدن متمرکز می‌شود بنابراین هضم قوی‌تر است و در تابستان چون هوای بیرون گرم است حرارت به سمت بیرون هدایت می‌شود و حرارت دستگاه گوارش کم است پس ضعیف‌ترین هضم را در فصل تابستان داریم.

خدادوست افزود: قدیمی‌ها این نکته را رعایت می‌کردند در تابستان غذاهای سهل الهضم و سبک مانند نان و پنیر و هندوانه می‌خوردند در حالی که حلیم و کله پاچه و شله زرد در زمستان مورد استفاده قرارمی‌گرفت.

وی با تأکید بر این‌که بیشترین میزان ورزش و فعالیت‌های فیزیکی باید در فصل زمستان باشد، تصریح کرد: هرچند در زمستان هضم قوی است اما اگر زمستان، زمستانی نکرد باید تقلیل طعام داد اما ورزش را باید در حد اعلا انجام دهیم.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به این‌که سی تا پنجاه درصد مردم از کبد چرب رنج می‌برند و ممکن است هیچ کدام علامتی هم نداشته باشد، اظهار داشت: مهم‌ترین علت اصلی که سبب سردی و تجمع چربی در کبد می‌شود بی‌تحرکی است و مهم‌ترین اصل برای تندرستی ورزش و فعالیت‌های فیزیکی است.

وی خاطرنشان کرد: راه اصلاح کبد چرب و درمان آن ورزش و فعالیت‌های فیزیکی است. باید سی تا چهل دقیقه در روز ورزش کنیم و بهترین ورزش نیز برای دفع مواد زائد و پاکسازی بدن پیاده‌روی است.

خدادوست بر پرهیز از خوردن غذاهای دیرهضم و سنگین تأکید کرد و با بیان این‌که افراد دارای کبد چرب، هضم معده و هضم کبدی خوبی ندارند، از یبوست به عنوان ام الامراض و یکی از مشکلات اصلی مردم نام برد که به دلیل نوع زندگی صنعتی و بی‌تحرکی و خوردن غذاهای فوری یا زود غذا حاصل می‌شود./920/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات