۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۵۱۶۷۹
کدخدایی در نشست خبری:

بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی مسؤولان کمتر است

سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از هجمه‌های اخیر علیه شورای نگهبان گفت: بودجه شواری نگهبان به صورت کامل به این شورا اختصاص داده نمی‌شود.
کدخدایی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی صبح امروز شنبه سی‌ام دی‌ماه در نشستی رسانه‌ای اظهار داشت: به دلیل مشغله‌های زیاد نتوانسته بودم در خدمت اصحاب رسانه باشم، اما لازم است در ابتدای نشست اشاره‌ای به ۲۶ دی ماه سالروز فرار شاه خائین، ۲۷ دی ماه سالروز شهادت نواب صفوی و حادثه نفتکش ایرانی کنم.

وی در ادامه با اشاره به مصوباتی که در شواری نگهبان با اشکال مواجه شده‌اند، گفت: ۸ مصوبه مجلس در شورای نگهبان با اشکال مواجه شدند که ۴ مصوبه مغایرت با شرع و قانون اساسی داشت و ۴ مصوبه دیگر نیز دارای ایراد بود.

کدخدایی با اشاره به لایحه حمایت از حقوق معلولان، بیان داشت: لایحه حمایت از حقوق معلولان از نظر اعضای شورای نگهبان بسیار خوب است اما چند ایراد کوچک دارد که باید آنها را برطرف کنیم. امیدواریم با سرعت این لایحه تبدیل به قانون شده و در اختیار معلولان قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان به نامه های واصله از سوی دیوان عدالت اداری نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ نامه از دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان واصل شده است که فقهای این شورا آنها را مورد بررسی قرار داده و نظر خود را اعلام کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی در بخش پرسش و پاسخ این نشست گفت: باید بودجه سال‌های متمادی در کشور تنها از خود هیأت وزیران به مجلس شورای اسلامی ارسال و لازم است به این امر توجه کافی شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر افشای تخلفاتی از سوی مسؤولان شهرداری سابق تهران گفت: اگر مستندات قانونی درباره تخلف هر نهاد و یا ارگان به شورای نگهبان قانون اساسی ارسال شود این شورا بررسی کرده و در موارد لازم آن را به قوه قضاییه ارسال می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گرانی بنزین و حامل های انرژی در سال آتی و احتمال بروز مشکل برای مردم گفت: سیاست شورای نگهبان بر این است که نظرات خود را منطبق با خواست و نظرات مردم کنند اما آنچه که مشاهده می‌شود این است که دولت و مجلس عزمی برای افزایش قیمت بنزین در سال آتی ندارند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات انتخاباتی در سال جاری نیز گفت: گزارش کامل این تخلف را باید قوه قضاییه ارائه دهد اما آنچه که واضح است برخی از افراد از تخلفات و اتهامات تبرئه، برخی انفصال خدمت  شدند و پرونده و برخی نیز در حال رسیدگی است.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست با انتقاد شدید از برخی رسانه‌ها برای هجمه علیه شورای نگهبان قانون اساسی گفت: متاسفانه برخی چند برابر شدن بودجه شورای نگهبان را مطرح می کنند اما نسبت به سال ۹۶ تنها شاهد افزایش ۷ درصدی بودجه شورای نگهبان هستیم.

وی ادامه داد: اصولاً بخشی از بودجه های اختصاص یافته پرداخت نمی شود و از تمام رسانه‌ها انتظار داریم که در بررسی و نقشه های خود جانب انصاف را رعایت کنند، واقعیت امر این است که بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی از مسؤولان کمتر است.

وی گفت: بودجه شورای نگهبان تنها در سالهایی افزایش می‌یابد که در آن سال انتخابات برگزار می‌شود و آن بودجه نیز تنها صرف نظارت و امر انتخابات می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا قانون این اختیار را به رییس و هیأت رییسه مجلس می دهد که امضا و درخواست نمایندگان ملت درباره سوال از رییس جمهور را مسکوت بگذارند، گفت: در این امر باید به آیین نامه داخلی مجلس و شرح وظایف اعضای هیأت رییسه مراجعه کنیم.

کدخدایی درباره بحث رجال سیاسی و بررسی این موضوع در شورای نگهبان نیز عنوان داشت: درباره بحث رجال سیاسی به مسائلی همچون میزان تسلط به امور سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر بودن، دارا بودن معیارهای لازم برای تصدی ریاست جمهوری در شورای نگهبان بحث و بررسی شده است.

وی اضافه کرد: در بحث‌های مطرح شده سن متناسب با ریاست جمهوری، صلاحیت علمی، داشتن برنامه، معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها، شایستگی، قابلیت پیش بینی برای امور، آگاهی لازم از اسلام و تشیع و قدرت درک و تحلیل مسائل مورد توجه قرار گرفته است.

کدخدایی ابراز داشت: هنوز درباره جنسیت و ملاک های لازم برای بانوان جهت تصدی امری ریاست جمهوری بررسی صورت نگرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: بحث هایی درباره ورود مجمع تشخیص مصلحت به امر بودجه مطرح می شود اما باید توجه کرد که همه ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیونی را جهت نظارت برای انطباق بودجه معرفی و انتخاب می‌کند./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات