۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۵۱۷۰۶
آیت الله طبرسی تأکید کرد؛

ضرورت شناسایی و احیای موقوفات حوزه های علمیه

رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر شناسایی و احیای موقوفات حوزه های علمیه، گفت: اوقاف باید با همکاری مدیریت حوزه علمیه نسبت به احیای موقوفاتی که در گذشته مربوط به حوزه های علمیه بوده اقدام کند تا از این طریق بخشی از مشکلات مراکز حوزوی رفع شود.
آیت الله طبرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در نخستین جلسه کمیته صیانت از موقوفات استان با اشاره به نقش موقوفات در رشد و گسترش مفاهیم دینی در جامعه اسلامی گفت: وقف دستور عملی دین برای گسترش احکام الهی و همچنین کاهش فقر و محرومیت در جامعه اسلامی است.

وی با بیان این که کسانی که اموال و دارایی خود را در راه خداوند متعال وقف می کنند به حتم از پاداش دنیوی و اخروی برخوردار خواهند شد، افزود: دل بریدن از مادیات جرأت می خواهد که هر کسی این جسارت را ندارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که متأسفانه برخی ها تا آخرین لحظه عمر خود غرق در مادیات هستند، خاطرنشان کرد: تنها مال اندوزی فایده ای برای انسان نخواهد داشت، بلکه باید در راه های مختلف هزینه شود.

آیت الله طبرسی با بیان این که هیچ چیز با ارزش تر از این نیست که انسان بتواند از آلام و رنج های همنوع خود کم کند، بیان داشت: یکی از کارکردهای مهم وقف نیز زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی و کمک به مستضعفان و محرومان جامعه است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که در گذشته مؤمنان و واقفان خیر اندیش بیش از 70 درصد اموال و دارایی های خود برای مراسم عزاداری امام حسین(ع) می کردند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ماندگاری نهضت حسینی از پس هزار و 400 سال نیز همین موقوفات حسینی بوده است.

وی با بیان این که اما امروز با توجه تغییر نیازهای جامعه، نیات واقفان نیز در حال تغییر است، تصریح کرد: در کنار وقف برای مصارف دینی، بسیاری از واقفان اموال خود را برای مسائل درمانی، آموزشی، فرهنگی و امور جوانان وقف می کنند که این بسیار پسندیده است.

آیت الله طبرسی با تأکید براین که وقف در شرایط فعلی باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد، خاطرنشان کرد: این وظیفه متولیان این بخش به ویژه علما و روحانیان است تا جامعه را با کارکردهای وقف آشنا و جامعه را به سوی وقف روز سوق دهند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهم ترین وظایف سازمان اوقاف را شناسایی، احصاء و احیای موقوفات گذشته دانست و تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از موقوفات به دلیل عدم مدیریت صحیح در طول سال ها به فراموشی سپرده شده است.

امام جمعه ساری با بیان این که نباید موقوفات قدیمی را به حال خود رها کنیم و تنها به دنبال وقف جدید باشیم، خاطرنشان کرد: امروز اگر بسیاری از موقوفات قدیمی احیا شود می تواند یک تحول مناسبی در عرصه وقف ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که در گذشته مراکز دینی نظیر حوزه های علمیه با موقوفات اداره می شده است، بیان داشت: اما به مرور زمان این موقوفات به فراموشی سپرده و محو شده است.

رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر شناسایی و احیای موقوفات حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: اوقاف باید با همکاری مدیریت حوزه علمیه نسبت به احیای موقوفاتی که در گذشته مربوط به حوزه های علمیه بوده اقدام کند تا از این طریق بخشی از مشکلات مراکز حوزوی رفع شود.

آیت الله طبرسی با تأکید بر این که با بیان این که متأسفانه بسیاری از موقوفات از سوی افراد سود جو مورد سوء استفاده قرار گرفته است، افزود: این وظیفه سازمان اوقاف است که با همکاری دستگاه قضا نسبت به شناسایی و احیای این موقوفات اقدام کنند.

امام جمعه ساری بر ضرورت عمل به نیات واقف تأکید کرد و با بیان این که اگر خدای ناکرده به نیتی که واقف در نظر گرفته عمل نشود در پیشگاه خداوند متعال مسؤول خواهیم بود، خاطرنشان کرد: باید وقف دقیقاً بر اساس همان چیزی که واقف نیت کرده هزینه شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری همچنین بر ضرورت تبیین کارکردهای وقف برای جامعه تأکید کرد و گفت: متأسفانه هنوز بخش مهمی از مردم در خصوص قوانین وقف آشنایی ندارند که در این بخش علما و روحانیان باید سازمان اوقاف را یاری کنند./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات