۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۵۵۱۸۷۷
دبير جامعه روحانيت كاشان:

پرداخت زكات براي قوام دين و دوام حكومت اسلامي است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: پرداخت زكات براي قوام دين و دوام حكومت اسلامي است و هركسی پولي را پرداخت كند سود و نفع آن براي خودش خواهد بود.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در جلسه تفسير قرآن، گفت: زكات يكي از واجبات الهي است و يكي از ده اصول دين است كه در آيات قرآن اين واژه خيلي تكرار شده است و اكثرا اين واژه در كنار نماز ذكر شده كه نشان دهنده اهميت آن است.

وي در ادامه تفسير سوره توبه آيه شصت که مي فرمايد: ‹‹إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ›› را تلاوت کرد و افزود: بحث اين آيه در رابطه با مسائل زكات و مكان مصارف زكات است.

به گفته وي، پرداخت زكات براي قوام دين انسان و دوام حكومت اسلامي است و هركس پولي را پرداخت كند سود و نفع آن براي خودش خواهد بود و براي همين است كه پاداش انفاق را تا 700 برابر آنچه را كه پرداخته است اضافه دريافت مي كند.   

وي ادامه داد: دستاورد انفاق و زكات دهنده سبب ثبات قدم انسان مي شود تا در مسير ايمان ثابت قدم بماند و در بسياري آيات قرآن انسان مومن نسبت به از دست دادن دين خود ابراز نگراني مي‌كند، چرا كه بسياري ابتدا ايمان آوردند اما در ادامه دچار انحراف شدند و لغزيدند و كافر شدند، بنابراين يكي از راه هاي ثبات قدم در دين انفاق و دادن زكات  است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: آيت الله بهجت مي فرمايد، اگر كسي بنا دارد هزارتومان صدقه در ماه پرداخت كند بهتر اين است اين پول را روزانه و هر روز 30 تومان پرداخت كند تا هرروز به پول دادن عادت كند و هروز از مال دنيا كنده شود.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: انفاق كردن براي شخص انفاق كننده خيلي اثر بخش است و يكي از مسائلي كه در قرآن در رابطه با انفاق آمده اين است كه انفاق قبل از اينكه به دست نيازمند برسد به دست خدا مي رسد و آنچه به حساب انسان است نابود شدني است اما انفاق باقي مي ماند.

وي افزود: زكات و صدقه هم براي پرداخت كننده دستاورد معنوي دارد و هم براي جامعه دستاورد دارد و براي افراد نيازمند در جامعه و مراكزي همچون مسجد و عمران و آباداني هزينه مي شود و قوام حكومت و آبادي جامعه وابسته به پرداخت خمس و زكات است.

دبير جامعه روحانيت كاشان به روايتي از امام صادق(ع) در رابطه با اهميت زكات اشاره كرد و گفت: كسي كه بخشي از زكاتي پرداخت كند مومن نيست، بنابراين كسي زكات خود را نپردازد نه تنها مومن نيست، بلكه مسلمان نيست و ايمان او ارزش ندارد، از اين رو دين انتخابي نيست كه بخشي از دين را انتخاب و بخش ديگر آن را انتخاب نكند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: امام صادق در روايت ديگري مي فرمايد، اگر مردم زكات مال خود را پرداخت كنند هيچ مسلمان فقيري وجود نخواهد داشت و اگر فقير و محتاجي در جامعه وجود داشته باشد علت آن پرداختن نكردن زكات مال اغنيا است.

وي افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد، كم و زياد دادن ثروت به انسان ها در اختيار من است و هركس به مال و ثروت رسيد اجازه ندارد عنوان كند ثروت او از تلاش و كوشش خودش بوده چرا كه خدا روزي او را زياد كرده و كسي هم كه فقير است امكان دارد بخشي از فقر او تقدير خدا باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان تأكيد كرد: قوام دين داري در گرو پرداخت وجوه شرعي از جمله زكات، خمس، كفاره، فطريه و واجب النفقه  است و نبايد در مسائل شرعي بخل داشت و خسيس بود در غير اين صورت ايمان او زير سؤال خواهد رفت./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات