۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۵۲۱۲۴
امام جمعه تبریز:

برای احیای دریاچه ارومیه تنها شعار داده شده است

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: سال‌ها برای احیای دریاچه ارومیه تنها شعار داده شده و کسی پاسخگوی وضعیت فعلی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی  امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امشب در نشست تخصصی مدیریت مسائل زیست محیطی استان، با اشاره به این‌که بحران دریاچه ارومیه زندگی مردم استان های شمال غرب کشور را تهدید می کند، اظهار داشت: بحران دریاچه ارومیه مهم‌ترین مسأله زیست محیطی استان است.

وی با بیان این‌که سال‌ها برای احیای دریاچه ارومیه تنها شعار داده شده و کسی پاسخگوی وضعیت فعلی نیست، خاطرنشان کرد: بحران دریاچه ارومیه را که همیشه فریاد می زنیم و کسی هم پاسخگو نیست. مسئولان باید این مسئله را به دقت مورد توجه قرار دهند و غفلت نکنند.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که اگر همه مردم و مسؤولان در کنار هم باشند می توان برای عبور از این بحران اقدامات اساسی صورت گیرد، تصریح کرد: بنده با افراد مختلف و خود سازمان محیط زیست در این رابطه صحبت کرده ام، باید همگی برای نجات دریاچه ارومیه هماهنگ باشند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و نهادهای غیردولتی را مورد تأکید قرار داد و افزود: درباره بحران دریاچه ارومیه با نهادهای مردمی محیط زیست هم ملاقات داشته ام، باید سازمان محیط زیست از امکان این نهادها استفاده کنند، شما باید از این ظرفیت ها استفاده کنید، انها که پولی از بابت همکاری شان نمی خواهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که از دیدگاه مبانی اسلامی انسان در بربر طبیعت و محیط زیست پیرامون خود مسؤول است، اظهار داشت: اسلام خواسته تعادل میان انسان و طبیعت حفظ شود، عدم حفظ این تعادل ناشی از خودخواهی ها و قدرت طلبی بشر است که باید متوقف شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بحران های زیست محیطی را معضلی جدی برای آینده زندگی بشریت دانست و گفت: این چالش در همه دنیا وجود دارد و ناشی از عدم احساس مسؤولیت مردم و دولت‌ها در قبال طبیت است. چنانکه درخصوص گازهای گلخانه ای برخی کشورها غیرمسؤولانه رفتار می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم آلودگی هوا در کلان شهرها را از دیگر بحران‌های زیست محیطی برشمرد و تصریح کرد: در کنار آلودگی هوا، شاهد پدیده غبار و ریزگردها در بعضی از استان های کشور هستیم که باید یک بار برای همیشه برطرف شود.

وی خشکسالی و مشکل آب را چالش دیگر محیط زیست کشور عنوان کرد و گفت: مسائلی از قبیل فرسایش خاک، کوه‌خواری و جنگل‌خواری نیز با خودخواهی بشریت صورت می گیرد، انتظار داریم سند ملی محیط زیست تدوین شود و هر سازمانی یک دستور العمل زیست محیطی داشته باشد./935/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات