۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۵۵۲۲۳۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

مبلغ باید سطح معرفت خود و جامعه را بالا ببرد

ما مبلغان باید بتوانیم معرفت مخاطبین را نیز افزایش دهیم. به دنبال معرفت، محبت می آید. علاقه و محبتی که پشتوانه ی معرفتی داشته باشد ماندگار خواهد بود.
حجت الاسلام نظری منفرد

به گزارش خبرگزاری رسا،حجت الاسلام و السلمین علی نظری منفرد در سلسله نشست های فاطمی که با حضور مبلغان در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را آغازگر بحث خود کرد و گفت: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت شده : «به محبت ما اهل بیت التزام داشته باشید که کسی به بهشت وارد نمی شود مگر با محبت ما اهل بیت».

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه معرف به اهل بیت را بر اساس روایات کلید ورود به محبت دانست و عنوان داشت: ما مبلغان برای وعظ و خطابه ، باید سطح معرفت خود را بالا ببریم که بتوانیم معرفت مخاطبین را نیز افزایش دهیم. به دنبال معرفت، محبت می آید. علاقه و محبتی که پشتوانه ی معرفتی داشته باشد ماندگار خواهد بود.

وی افزود: مردم اگر محاسن کلام اهل بیت را بدانند قطعا از آن تبعیت خواهند کرد. قرآن کریم در جاهای خاصی از واژه ی مودت استفاده کرده است. مودت ، محبت در حد اعلای آن است، لذا خداوند فقط در جاهای خاص از این واژه استفاده کرده است و یکی از این استفاده ها، درخواست مودت برای اهل بیت است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به علاقه شدید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشاره کرد و اظهار داشت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هر وقت مشتاق به بوی بهشت می شد، حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می بویید. از دیگر نکاتی که در مورد پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده، این است که ایشان نمی خوابیدند مگر این که صورت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می بوسید. روزی یکی از زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله) به این امر اعتراض کرد که او بچه نیست که این گونه با او رفتار محبت آمیز دارید. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اگر تو می دانستی آنچه را که من می دانم، محبت تو به او بیشتر می شد. من هر وقت او را می بویم، بوی بهشت را استشمام می کنم.

وی ایام فاطمیه را فرصتی برای شناسایی و رفع کاستی های جامعه دانست و گفت: باید روح و روان مخاطبین را مورد ارزیابی قرار دهیم. باید در خطابه به تاریخ، مسائل سیاسی و اجتماعی و آن چه که جامعه به آن نیاز دارد بپردازیم. در ایام فاطمیه به دو خطبه ی شگفت انگیزی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مسجد و در جمع زنان مهاجر و انصار خواندند بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد نکته ای اخلاقی به مبلغان گوشزد کرد و اظهار داشت: برای ایجاد اثر در کلام و رفتارتان باید اخلاص داشته باشید. سعی کنید هر منبری که می روید با طهارت باشید.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به توقیع امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) عنوان کرد: امام زمان در توقیع خود، حضرت زهرا (سلام الله علیها) را اسوه ی حسنه ی خود می خواند. امام راحل (ره) می فرمود: در شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) همین مقدار بس که جبرائیل به محضرشان می رسید.

وی قرآن، روایات و تاریخ را سه منبع برای شناخت شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دانست و ابراز کرد: باید با تکیه بر این سه منبع شخصیت والای حضرت زهرا (سلام الله علیها) را ترسیم کرد.
قرآن: در قرآن کریم آیات زیادی هست که در مورد حضرت زهرا نازل شده. برخی آیات به صورت کلی و عام: مانند تکریم صابرین و وفا کنندگان به عهد که قطعا حضرت زهرا (سلام الله علیها) از اولین مخاطبان این آیات می باشد. آیات دیگر به صورت خاص به مدح حضرت زهرا (سلام الله علیها) اختصاص دارند. /
۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات