۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۵۲۲۸۶
آیت الله مکارم شیرازی:

همه عالم هستی واعظ انسان هستند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان(ع) مبنی بر اینکه «همه عالم هستی واعظ هستند» گفت: بنابراین حدیث، ظالمان، فاسقان و مشرکان هم می توانند نقش واعظ داشته باشند و انسان از زندگی آنها عبرت بگیرد.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در درس اخلاق ویژه طلاب که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان(ع) مبنی بر اینکه «همه عالم هستی واعظ هستند» گفت: بنابراین حدیث، ظالمان، فاسقان و مشرکان هم می توانند نقش واعظ داشته باشند و انسان از زندگی آنها عبرت بگیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: فرعون ها، نمرودها، حجاج ها، صدام ها و امثال این افراد می توانند واعظان بسیار خوبی برای عبرت گیری امت ها باشند تا کارهایی که این افراد انجام داده اند را مرتکب نشوند.

وی به تشریح سرگذشت زندگی قارون از منظر قرآن کریم پرداخت و عنوان کرد: قارون اهل قوم حضرت موسی(ع) بود که با فرعونیان هم دست شده بود؛ او گنج های بزرگی داشت که چندین مرد نیرومند کلیدهای خزانه اش را حمل می کردند؛ روزی عالمان قوم حضرت موسی(ع) او را نصیحت کردند و گفتند «به وسیله این ثروت ناپایدار، سرمایه پایدار روز قیامت را برای خودت فراهم کن، نصیب خود را از دنیا فراموش نکن، همانطور که خداوند به تو خوبی کرد، تو نیز با مردم خوبی کن و اگر به هیچکدام از اینها عمل نمی کنی، لااقل فساد نکن».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: نصیحت های یادشده تنها برای قارون نیست و می تواند سرلوحه عمل کسانی قرار گیرد که با دست درازی به بیت المال و اختلاس های هزاران میلیاردی حق مردم را تصرف می کنند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: قارون نافرمانی های بسیاری کرد، همچنین برای اینکه به همگان ثابت کند که قدرتِ برتر است، روزی لشکری را آراست و به رژه رفتن پرداخت؛ در این حال برخی مردم کوته نظر آرزوی داشتن چنین قدرتی را کردند، اما عالمان قوم حضرت موسی(ع) خطاب به آنان توصیه کردند با صبر و استقامت، ایمان و عمل صالح سعی کنید به ثواب آخرت برسید.

وی در پایان یادآور شد: خداوند در مدتی کوتاه، قارون و همه عظمتش را در زمین فرو برد و مردمانی که آرزوی داشتن زندگی او را در سر می پروراندند، متذکر شدند؛ بنابراین زندگی منفی دشمنان خداوند می تواند برای ما نتیجه مثبت داشته باشد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات