۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۵۲۲۹۲
نماینده خبرگان رهبری:

حوزه علمیه تبریز تنها یک کرسی درس خارج دارد

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: حوزه علمیه آذربایجان و تبریز با آن سابقه مهم و بزرگ تاریخی خود، امروز تنها یک کرسی درس خارج دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاریخ فقه و فقاهت در حوزه علمیه آذربایجان به قدری درخشان است که در دورانی علمای این دیار همواره ملجأ طلاب علوم دینی از سراسر نقاط جهان بودند.

وی با بیان این‌که تبریز نخستین پایتخت جهان تشیع است و مذهب شیعه دوازده امامی برای نخستین بار در حوزه علمیه طالبیه و مسجد جامع این شهر در سراسر کشور رسمی اعلام شده است، گفت: حوزه علمیه آذربایجان و تبریز با آن سابقه مهم و بزرگ تاریخی خود، امروز تنها یک کرسی درس خارج دارد.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که سابقه حوزه علمیه تبریز بسیار بیشتر از حوزه هایی است که امروز در جهان تشیع اثرگذار هستند، گفت: به خاطر دارم در دوران طلبگی خود در دهه ۵۰ بیش از ۳۰ مجتهد مسلم در تبریز حضور داشتند که متأسفانه امروز با آن تاریخ درخشان فاصله گرفته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر تمرکززدایی از حوزه علمیه قم و هجرت علمای بومی منطقه به شهر و دیار خود برای تقویت مدارس علمیه شهرستان‌ها، ادامه داد: امروز در آذربایجان خلاء وجود علما و فضلای برجسته احساس می‌شود، چراکه اغلب در حوزه علمیه قم کرسی درس و بحث دارند.

امام جمعه مراغه با اشاره به اینکه بارها در دیدارهای مختلف از علمای بومی آذربایجان مقیم قم خواستار هجرت به شهر و دیارشان برای برپایی کرسی‌های درس خارج بوده‌ام، افزود: اخیرا اقداماتی از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی آغاز شده تا از اساتید مقیم قم به تبریز بازگردند، انتظار داریم همت علمای آذربایجان مقیم قم تحقق این امر را تسهیل بخشد.

وی با اشاره به این‌که تنها درس خارج فقه حوزه علمیه تبریز در دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی برگزار می شود، گفت: بنده درس خارج فقه خود را با توصیه حضرت آیت الله سبحانی از ۸ سال پیش در مراغه آغاز کردم که طی سه سال گذشته این درس در تبریز پیگیری می شود و طلاب مدارس علمیه مختلف استان حضور دارند./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات