۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۵۲۳۲۲
عضو شورای نگهبان:

نتیجه تعالیم انبیا در گرو الفت و مودت جامعه اسلامی است

عضو شورای نگهبان گفت: افزون بر اجتماع و وحدت باید الفت، مودت و رحمت در جامعه حکم فرما شود، تا تعالیم انبیا به نتیجه برسد.
دکتر محسن اسماعیلی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان شامگاه گذشته در جلسه درس تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: وحدت یا به تعبیر درست‌تر اجتماع برای سعادت بشر یا تحقق اهداف دین کافی نیست.

وی افزود: افزون بر اجتماع و وحدت باید الفت، مودت و رحمت در جامعه حکم فرما شود، در غیر این صورت اگر دل‌ها از یکدیگر دور شده و اختلاف در نظر منجر به جدایی در عمل شود تمام تعالیم انبیا بی‌حاصل باقی می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد.

اسماعیلی با اشاره به سوره بقره عنوان کرد: همه انبیای الهی برای این آمدند که اختلاف را از بین مردم مومن برطرف کنند، کتاب‌های آسمانی را آوردند تا با نشان دادن حق و راه عدالت مردم اختلاف را کنار بگذارند اما مردمی که ادعا می‌کردند به آن پیامبر ایمان دارند و آن کتاب آسمانی را قبول کردند باز با تفسیر به رای نسبت به تعالیم انبیاء خود دچار اختلاف شدند.

عضو شورای نگهبان بیان داشت: قرآن می‌فرماید علت همه اختلافات و بدبختی‌های بشر همین رذیله اخلاقی است که در آیه 213 سوره بقره از آن یاد شده و «بغی» یعنی اختلاف و تفرقه نامیده می‌شود، در آن آیه آمده که حرف انبیا روشن بود و ابهامی نداشت دستورات کتاب‌های آسمانی شفاف بود با وجود روشنی راه با یکدیگر اختلاف پیدا کردند.

وی افزود: تنها دلیل اختلاف میان پیروان پیامبران و ناکام ماندن اهداف دین وجود «بغی» یا اختلاف و تفرقه در بین مومنان بود.

اسماعیلی گفت: مشکل جامعه بشریت از اختلاف و علت شکست هدف انبیا به دلیل اختلاف و بغی پیروان آنها بوده است.

عضو شورای نگهبان با استناد به آیه 19 سوره آل عمران اظهار داشت: ما می‌توانیم بگوییم کتاب‌های آسمانی اما حق نداریم بگوییم ادیان آسمانی یا ادیان الهی چراکه ما چند دین نداشتیم بلکه همه پیامبران یک دین را تبین کردند همه کتاب های آسمانی یک حرف بیشتر نداشتند آن یک دین هم اسلام است.

وی افزود: از نگاه پروردگار دین یک چیز بیشتر نیست و آن اسلام است همه انبیا و کتاب‌های آسمانی گفتند مسلمان شوید، این اسلام که ما در شناسنامه نوشتیم نیست بلکه منظور از اسلام تسلیم حق شدن است.

اسماعیلی در ادامه ابراز کرد: زمان حضرت نوح(ع) هر کس تسلیم حق بود مسلمان بود حضرت ابراهیم(ع)، حضرت یوسف(ع)، حضرت یعقوب(ع) و همه انبیای گذشته هم وصیت می‌کردند که مسلمان بمیرید و تابع حق باشید.

عضو شورای نگهبان گفت: حرف حق در هر دوره‌ای تکامل پیدا کرد تا اینکه اسلام کامل با پیامبر کامل آمد چراکه دین نزد خداوند همان اسلام بود و هر کس تسلیم حق باشد و آن را بفهمند و گوش کند او مسلمان است./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات