مسلمانان نسبت به اتفاقاتی که در قلمرو اسلامی می افتد بی تفاوت نیستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین درایتی، استاد درس خارج فقه اصول در نشست تفسیر سوره حجرات در مجتمع بنی فاطمه شامگاه چهارشنبه 4 بهمن گفت: در آیه 9 از سوره حجرات پروردگار متعال چهار دستور درباره موضوع جنگ و قتال در بین مسلمانان دارد.
وی با بیان اینکه موضوع آن است که خداوند می فرماید که اگر دو گروه از مومنان شروع به جنگ و قتال کردند وظیفه شما مسلمانان آن است که بین این دو گروه قتال کننده صلح برقرار کنید، اظهار کرد: پس مسلمانان نسبت به اتفاقاتی که در قلمرو اسلامی می افتد بی تفاوت نیستند و نسبت به یکدیگر مسؤولند.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به این مطلب که نخستین وظیفه مسلمانان این است که اگر دیدید برادران دینی در نزاع و کشمش ودعوا هستند ساز و کاری ایجاد کنند که این جنگ از بین آنان برداشته شود، تصریح کرد: وظیفه مسلمانان این است که میانجی گری داشته باشیند و سبب شوند که بین این دو گروه صلح برقرار شود.
وی با بیان اینکه این سؤال پیش می آید که مگر مسلمانان با یکدیگر وارد جنگ می شوند و آیا جنگیدن مسلمانان با یکدیگر آنان را از اسلام خارج می کند؟ وقتی دو گروه مسلمان با یکدیگر بجنگند آیا اینها کافر می شوند و آیا قتال مسلمانان با یکدیگر آنها را از اسلام خارج نمی کند، گفت: قتال با پیامبر و امام در حکم کفر است.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی ادامه داد: اگر کسی با امام و پیامبر خود بجنگد کافر شده است اما اگر مسلمانی با مسلمان بجنگد فاسق شده است و کافر نشده است و قتال با امام زمان کفر است و هر کس در هر مقطعی زندگی می کند امام زمان او امامی است که در آن عصر واجب است که از او تبعیت کند.
وی افزود: مردمی که با حضرت علی(ع) جنگیدند در واقع با امام زمان خود جنگیدند و کفری است که توبه و عفو و بخشش دارد ولی قتال مسلمانان با یکدیگر در حکم فسق است که از عدالت ساقط هستند مگراینکه یک گروه تجاوز کند و دیگر ی دفاع کند که فاسق نیستند و اینها عمل به واجب شرعی خود دارند که نمونه آن جنگ تحمیلی است چرا که صدام فاسق بود اما اگر هر دو در این نزاع و جنگ نقشی داشته باشند هر دو گروه فاسق می شوند.
استاد درس خارج فقه اصول با بیان اینکه اگر طرف نزاع و قتال امام معصوم باشد از مرز اسلام خارج می شوند واگر دو گروه به دنبال جنگ باشند هر دو فاسق هستند، بیان داشت: مسلمانها با یکدیگر سر اسلام نمی جنگند و بر شاخه هایی در اسلام می جنگند و ممکن است در موضوع امامت با یکدیگر به اختلاف برسند.
وی در ادامه با اشاره به ادامه بیان تفسیر سوره حجرات درباره جنگیدن مسلمانان با یکدیگر گفت: اگر دیدید که یک گروه جنگ دارند و می خواهند تجاوز کنند و تعدی داشته باشند این گروه مسلمانان جایی برای صلح ندارند و باید جنگ داشته باشند مسلمان کسی است که خون و مال و آبرو و حیثیت او احترام دارد و کسی حق ندارد به اینها تجاوز داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به این مطلب که وقتی جان مسلمان ها بی ارزش می شود که خود آنها تجاوز کار می شوند، تصریح کرد: از این نمونه ها می توان به جنگ های امیرمومنان در زمان حکومت ایشان از جمله جنگ جمل اشاره کرد که دو گروه از مسلمانان با یکدیگر می جنگند و گروهی به این جنگ شک کردند و درآن شرکت نکردند.
وی در ادامه به بیان آنچه که حضرت علی(ع) درباره جنگ صفین اشاره کرده است، پرداخت و گفت: حضرت علی درباره جنگ صفین می خواستند که صورت نگیرد و در عین اینکه از سوی یاوران تحت فشار بودند که چرا تعلل برای جنگ دارید ولی حضرت علی(ع) در قدم های نخست توصیه و نصیحت کردند و مذاکره کردند و نامه فرستادند.
استاد درس خارج فقه اصول ادامه داد: حتی حضرت علی (ع) در زمانی که قرار شد جنگ شروع شود فرمودند ابتدا شروع به حمله نداشته باشد و نمی خواستند آغاز گر جنگ باشند و حتی ایشان در صحنه پیکار صفین نامه به معاویه نوشتند که این دوگروه مسلمان را از جنگ دور کنیم و ما دونفر فقط وارد جنگ شویم و مردم از قتال معذور شوند.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی ابراز کرد: حضرت علی(ع) دراین جنگ بسیار تعلل کردند که برخی گفتند شما از جنگ می ترسی و حضرت پاسخ دادند که باید چشم فتنه را بیرون کشید.
وی با اشاره به جنگ های امروزی که بین دو گروه مسلمانان است، تصریح کرد: امروز آل سعود با یمن چه می کند حتی سازمان های بین المللی صدای آنها درآمده و شرایط وخیمی است که عده ای به نیت تجاوز این کار را انجام می دهند و شرایط نامناسبی است./934/پ202/ب1