۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۵۲۳۸۳
آیت الله جوادی آملی:

عقل قطب فرهنگی یک ملت است

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: بر اساس روایات، قطب فرهنگی یک ملت، عقل و فهم است؛ به عبارت دیگر مدار فرهنگی یک ملت، عقل آن ملت بوده و تمام استدلال ها و ثواب ها بر محور عقل صورت می پذیرد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق عمومی که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر نامه 78 نهج البلاغه پرداخت و گفت: این نامه، جواب نامه ابو موسى اشعرى، پيرامون حكميت در جنگ صفین است كه با مکر عمروعاص عده ای برگ هایی از قرآن کریم را بر سر نیزه کردند و بر امام علی(ع) فشار آوردند تا حکمیت ابوموسی اشعری را بپذیرد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان حدیث نبوی «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة» اظهار داشت: اصرار اسلام بر این است که جامعه باید عاقل باشد؛ اگر علم، عقل و شعور در جامعه وجود نداشته باشد، اگر رهبر جامعه امیرمؤمنان(ع) هم باشد، باز آن جامعه شکست خواهد خورد.

وی ادامه داد: با وجود تأکیدات پیامبر اکرم(ص)، جایگاه رفیع امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) بر هیچکس پوشیده نبود، اما به علت نبود درک و علم در سطح جامعه آن روز، مردم امیرمؤمنان(ع) را رها کردند و فریب حکم ابوموسی اشعری را خوردند که با گرفتن وعده استانداری مصر، شش دانگ دین خود را فروخت و بر ضد مبانی اسلامی حکم داد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: بر اساس روایات، قطب فرهنگی یک ملت، عقل و وفهم است؛ به عبارت دیگر مدار فرهنگی یک ملت، عقل آن ملت بوده و تمام استدلال ها و ثواب ها بر محور عقل صورت می پذیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان فراز اول نامه یاد شده ابراز داشت: حرکت از روی گمان و عمل مطابق با میل، اشتباه است؛ انسان همواره باید بر اساس علم تصمیم گرفته و بر مدار عقل عملی رفتار کند و بر هوا و هوس ها پا بگذارد، چراکه هواپرستی دشمن درونی انسان بوده و دین و آبروی انسان را از او سلب می کند.

وی با بیان حدیث نبوی «دشمن ترین دشمنان تان نفسی است که میان دو پهلویتان قرار گرفته است»، تأکید کرد: هوا و هوس اگر دین کسی را بگیرد، او را تا زمانی که مسلوب الحیثیة کند رها خواهد کرد.

گفتنی است، حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان بر ضرورت به جا آوردن دعا و نیایش تأکید و به همراه حاضران در جلسه برای نزول باران رحمت الهی دعا کرد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات