۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۵۲۴۶۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

در قرآن کریم ۲۸۶ مرتبه رحمت پروردگار مطرح شده است

استاد حوزه علمیه گفت: در قرآن کریم ۲۸۶ مرتبه رحمت پروردگار عالم مطرح شده است کمتر موضوعی در قرآن مجید به این تعداد تذکر داده شده است.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد برجسته حوزه علمیه شامگاه پنجشنبه در جلسه معارف اخلاق که در مسجد جامع غدیر قم برگزار شد، گفت: در قرآن کریم 286 مرتبه رحمت پروردگار عالم مطرح شده است کمتر موضوعی در قرآن مجید به این تعداد تذکر داده شده است.

وی افزود: این عدد اگر به عدد رحمت حق که در دعاها مطرح است اضافه شود عدد قابل توجهی خواهد شد، در دعای جوشن کبیر به هزار صفت از اوصاف حضرت حق اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در دعای جوشن کبیر آن اوصافی که خشم الهی را مطرح می‌کند به 5 عدد نمی‌رسد که البته به معنای عذابی است که خود مجرمان و تبهکاران، فاسقان، منافقان و مشرکان و کافران مسبب آن هستند نه اینکه این خشم در ذات حضرت حق باشد این جریمه و عذاب است که در دعای کمیل با لحن بامحبتی به پروردگار عرض می‌کند که اگر منکرات و دشمنانت نبودند هفت طبقه جهنم هم جزء بهشت بود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به چند آیه قرآن کریم اظهار داشت: در قرآن کریم آمده است که عامل افروخته شدن آتش جهنم خود مردم هستند، به عنوان مثال در سوره نساء بیان شده که هرکس مال یتیم را بخورد همان زمان آتش خورده است؛ اگر امروز ما متوجه این آتش نمی‌شویم به واسطه رحمت الهی است.

وی افزود: کفر زاییده تکبر و نتیجه آن آتش است، خداوند تمام خلقت خود را با رحمت آغاز کرده است و قرآن و پیامبران خود را به رحمت فرستاده است، در دعای کمیل امیرمومنان امام علی(ع) دریای رحمت را می‌توان مشاهده کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فراز اول دعای کمیل، گفت: اینکه رحمت خداوند در همه اشیاء وسعت پیدا کرده بسیار جمله عمیقی است که باید روی آن بسیار تفکر کرد، «کل اشیاء» در فراز اول دعای کمیل چیزی است که تعداد آن را هیچ کس جز خود خداوند نمی‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: رحمت خداوند در فراز اول دعای کمیل به طور کامل برای ما قابل فهم نیست.

وی بیان داشت: در مساجد درباره رحمت الهی بسیار صحبت شود، حتی یک کمونیست هم به صورت غیرمستقیم و در فطرت خود بر وجود خداوند اعتراف دارد چراکه بشر به صورت فطری می‌داند که خداوند وجود دارد و زیربنای جهان است.

استاد حوزه علمیه گفت:‌ طلاب دینی مسوول شرعی هستند که به مردم مفهوم و معنای نماز را یاد بدهند که آنها خدا را بفهمند، که او رحیم، رحمان و رب عالمیان است، ای کاش منبرها همچون گذشته به انسان های باسواد برمی‌گشت و معرفت الله را به مردم آموزش می‌دادند.

وی بیان داشت:‌ یک علت طرح رحمت سبب توبه انسان از گناهان است که از خشم خداوند به سوی رحمت او پناهنده شود. /۸۰۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات