۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۵۵۲۷۵۶
مدیر حوزه علمیه خراسان:

رویکرد حوزه علمیه خراسان تعامل و هم افزایی با نهادهای حوزوی است

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: همواره به دنبال تعامل و هم افزایی با مدرسه شهید مطهری(ره) که رویکرد حوزوی دارد، بوده ایم و هدف نیز به کارگیری هدفمند و بهره وری اصولی از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری این مرکز حوزوی است.
دیدار عاملی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، با آیت الله محمد امامی کاشانی، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری(ره) در اتاق جلسات این حوزه دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که پیش از این به دنبال تعامل و هم افزایی با نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، دانشگاه علامه طباطبایی و مدرسه شهید مطهری(ره) که دارای رویکرد حوزوی بوده اند، بوده و هستیم، گفت: هدف به کارگیری هدفمند و بهره وری اصولی از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری این مراکز حوزوی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که پس از ارتحال حضرت آیت الله مرحوم واعظ طبسی و صدور حکم انتصاب مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در چندین عرصه در راستای برنامه های تحولی این حوزه تلاش هایی صورت گرفت، گفت: در زمینه مسائل آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی نظامسازی صورت گرفت و اقدامات اجرایی خوبی انجام شد.

وی با اشاره به فقاهت به عنوان اصل الاصول حوزه های علمیه که مورد مطالبه مقام معظم رهبری قرار دارد، ابراز کرد: در طول تاریخ نیز فقها و مراجع تقلید، شان و رسالتشان در شرائط مختلف متناسب با شرائط پاسخگویی به مطالبات خود طلاب، مسائل جامعه و مسائل مبتلا به نظام اسلامی و حکومت دینی به خصوص در عرصه بین المللی بوده است که در این راستا مسائل مربوط به نظام و جامعه اسلامی و امور بین الملل باید رصد شده و حوزه باید برای هر بخش طرح و برنامه جداگانه ای داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که همه انتظارات را در این قالب تحت عنوان قرارگاه های تحولی تعریف کردیم که این قرارگاه ها مسائل مورد نیاز را در رشته ها و مدارس تخصصی دنبال می کنند، بیان کرد: یکی از این قرارگاه ها، قرارگاه علوم عقلی است آنطور که ایشان خود تاکید فرمودند که علوم عقلی به عنوان پشتوانه نظری دین مطرح بوده و اگر علوم عقلی را حوزه به آن ورود پیدا نکند، دیگران ورود کرده و آنطور که خود می خواهند آن را در مسائل فلسفی ارائه می دهند که این به ضرر حوزه و دین است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در این زمینه نیز در حوزه علمیه خراسان برنامه ریزی های خوبی صورت گرفت و رشته های متناسب با مسائل فلسفی و کلامی تدوین شد، ابراز کرد: تلاشگران حوزوی طی دوسال اخیر در زمینه علوم عقلی تلاش خوبی داشتند و این قرارگاه ها چه در زمینه رشته های تخصصی و چه استعدادهای برتر و نخبه پروری خوش درخشیدند.

وی با بیان این که هیئات اندیشه ورزی تشکیل شده که رویکرد آن پاسخگویی به نیازهای برون حوزوی است، گفت: در کنار تشکیل قرارگاه ها با مدارس و رشته های تخصصی و همچنین استعدادهای برتر، در زمینه توانمندسازی مجموعه حوزه، تا کنون با تشکیل 8 هیئت اندیشه وز رویکرد پاسخگویی به نیازهای برون حوزوی نیز مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که این هیئات اندیشه ورز هر یک متشکل ار پنج نفر می باشند که تا کنون دو هیئت اندیشه ورز اقتصاد و فقاهت و ادیان، در زمینه مباحث بین فرهنگی مربوط به روابط بین الملل خوش درخشیده اند، تصریح کرد: مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه فعالیت های تحولی در دو بخش مطالبات درون حوزوی و برون حوزوی در حوزه علمیه خراسان در این قالب ها کلید خورد و در سطح خوب و البته گسترده و وسیعی آغاز شد که در حال بسط و توسعه نیز هست.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که امیدواریم این حرکت با قوت پیش رفته و به به صورت کمی و کیفی توسعه و ارتقا یابد، بیان کرد: امیدواریم میان نهادهای حوزوی یا نهادهایی که همسو با حوزه هستند و یا همچون آموزش و پرورش که اهداف تربیتی را دنبال می کنند، در راستای هم افزایی بیش تر تعامل صورت گرفته و تفاهم نامه هایی منعقد شود./934/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات