۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۵۲۸۸۴
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه:

طغیان انسان در اثر احساس بی نیازی است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی طغیان انسان را در اثر احساس بی نیازی دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «گر سه چیز در دنیا نبود انسان در مقابل خداوند سر خم نمی کرد؛ مرگ، مریضی و فقر. و البته با وجود این سه چیز انسان همچنان در برابر خداوند تکبر می ورزد.»
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی دوشنبه شب در جلسه شرح خطبه غراء نهج البلاغه که در مجتمع بنی فاطمه(س) برگزار شد گفت: امیرمومنان (ع) می فرمایند:«العقل حفظ التجارب» فرد عاقل کسی است که تجارب را حفظ می کند. ظرفیت حفظ تجربه ها در انسان اختیاری است و کسی که بعد از چند بار اشتباه در یک زمینه به خود می آید باید به این نکته توجه کند که اصطلاحا انسان عاقل از یک جا دو بار گزیده نمی شود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به قدرت تکلم، بیان و زبان به عنوان یکی از نعمت های یاد شده در خطبه غراء نهج البلاغه افزود: زبان به عنوان یکی از پیچیده و اعجاب انگیز ترین نعمت های الهی از گذشته موجب حیرت و مورد مطالعه دانشمندان است. امیرمومنان(ع) فرمودند که خداوند به انسان لسان نافذ داده است که می تواند دریایی از مفاهیم مختلف را از سوی آن به دیگر هم نوعان خود منتقل کند. نباید این نعمت عظیم را در گفتگوها و صحبت های لغو و حرام به کار برد.

وی اهمیت زبان در ایجاد تحول در افراد را حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: می توان از نعمت زبان و بیان، دل و زندگی انسان های دیگر را حتی با یک جمله و روایت دگرگون کرد و نباید از تاثیر این نعمت بی نظیر در هدایت دیگر انسان ها غافل بود.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان کارکرد اصلی نعمت بینایی و چشم گفت: کارکرد اصلی چشم دیدن حقایق متعالی است. استفاده امیرمومنان(ع) از عبارت «چشم ملاحظه کننده» در این خطبه شریف اشاره به دیدنی دارد که انسان را به فهمی خاص منتقل کند. توقع خداوند از انسان در ازای اعطای نعمت بینایی دیدن عظمت آیات الهی است. خداوند در همین رابطه در قرآن کریم از انسان ها پرسش می کند که چرا در ملکوت آسمان ها و زمین نمی نگرند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به هدف خداوند از اعطای این نعمات افزود: فهمیدن، عبرت گرفتن و دوری کردن از انحرافات هدف اصلی خداوند از اعطای این نعمات به انسان است. اما بنابر خطبه امیرمومنان(ع) انسان با تکبر از خداوند فاصله می گیرد و با فرو رفتن در لذت ها، هوی ها و بی خبری ها این نعمت ها را ویران می کند.

وی خاطر نشان کرد: خداوند می فرماید که اگر انسان احساس بی نیازی کند، طغیان خواهد کرد. پیامبر اکرم(ص) نیز در این رابطه می فرمایند: «اگر سه چیز در دنیا نبود انسان در مقابل خداوند سر خم نمی کرد: مرگ، مریضی و فقر. البته با وجود این سه چیز انسان همچنان در برابر خداوند تکبر می ورزد»

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان اینکه ارزش انسان در هنگام توانایی ها معلوم می شود تصریح کرد: انسان در عین داشتن ها همچنان فقیر و ناچیز است. باید دانست که ایمان داشتن و عمل صالح در هنگام توانایی ارزشمند است اما در وقت گرفتاری فرعون هم ایمان آورد. نمی توان بعد از سال ها غفلت و به هنگام مرگ به یاد اصلاح خویش و توبه افتاد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات