۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۵۲۹۷۲
استاد اخلاق حوزه علمیه:

نیت طلاب در اقبال به تحصیل علوم دینی تهذیب نفس است

حجت الاسلام والمسلمین سلامتی با تأکید بر دوری از معاصی و تقویت قوه عاقله انسانی، گفت: نیت نخست طلاب در اقبال به تحصیل علوم دینی تهذیب نفس است.
حجت الاسلام سلامتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین کاظم سلامتی استاد اخلاق حوزه علمیه امروز در جمع طلاب حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه با اشاره به ضرورت های طلبگی، اظهار داشت: نیت نخست طلاب در اقبال به تحصیل علوم دینی تهذیب نفس است.

وی با بیان اینکه طلبه باید با توجه به امر تهذیب اخلاق و نفس توفیقات الهی را برای خود جذب کند، گفت: انسان دارای سه قوه غضب، شهوت و عقل است و باید با تعدیل قوای غضب و شهوت تحت اشراف عقل و تقویت آن مسیر تهذیب اخلاق را پیمود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: لازمه حرکت در مسیر تعالی معنوی و اخلاقی تقویت قوه عاقله انسانی و تحت کنترل گرفتن و تعضیف قوای دیگر است تا بتواند در مسیر مقابله با خواسته های نفسانی موفق شود و توفیقات الهی را جذب کند.

وی با بیان اینکه طلبه در هنگام ورود به حوزه های علمیه به دنبال خودسازی و تهذیب نفس خود است و باید این قداست روحانی و معنوی روزهای نخست را تقویت کرد، افزود: طلبه باید با مقایسه هر روز خود که در حوزه سپری می شود با روزهای نخست از پیشرفت، ثبات و یا عقب گرد خود اطلاع یابد.

حجت الاسلام والمسلمین سلامتی خاطرنشان کرد: طلبه ای که در مسیر بندگی و تعالی گام نهاده است، باید تلاش خود را مضاعف کند تا بتواند خود منشأ خیر و برکت شود، از این رو تقویت اعتقادات و اخلاقیات یک ضرورت طلبگی است.

وی با تأکید بر اینکه طلبه باید موانع تهذیب اخلاق و تحصیل علم را شناسایی کند و آن موانع را رفع کند، ابراز داشت: موانع رو به روی پیشرفت هر شخصی می تواند متفاوت باشد، بنابراین باید با مراجعه به خود این موانع را شناخت و در جهت رفع آنها کوشید.

این عالم دینی با بیان اینکه منشأ گناه فکر گناه است، تصریح کرد: باید انسان ذهن خود را از سوء ظن ها خالی کند و از فکر گناه دوری بورزد و هیچ گاه از یاد خدا غفلت نکند، اینها از عوامل معصیت است و باید تا می توان از آنها دوری کرد./854/پ203/ب1

ارسال نظرات