۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۵۲۹۹۲
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛

روش‌ شناخت شاخصه‌های اخلاقی همسر در مراسم خواستگاری

استاد حوزه علمیه به تبیین راهکارهای شناخت شاخصه‌های اخلاقی همسر در مراسم خواستگاری پرداخت و نخستین آن را گفت و گو عنوان کرد.
تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین تراشیون امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به راهکارهای شناخت ویژگی های اخلاقی همسر در مراسم خواستگاری گفت: چهار راه برای تشخیص ویژگی ها طرف مقابل در مراسم خواستگاری وجود دارد که نخسیتن راه برای فهم ویژگی های اخلاقی فرد گفت و گو کردن است؛ زیرا گفت و گو زمینه شناخت فرد را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه گفت و گوی دو ساعته برای شناخت ویژگی های دختر و پسر کافی نبوده و نمی توان در این مدت از فرد شناخت خوبی را کسب کرد، افزود: برای شناخت فرد لازم است که دختر و پسر چند جلسه با نظارت کامل والدین و رعایت آداب شرعی با یکدیگر گفت و گو کنند و این گفت و گو حتما باید با نظارت خانواده ها و تحت پوشش شرع مقدس انجام شود تا مفسده ای ایجاد نشود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در جلسه خواستگاری نمی توان با رویکرد خوشبینانه مطلق هم چیز را خوب توصیف کرد و تمام مسائل را به آینده مؤکول کرد، گفت: جلسه خواستگاری مانند جلسه پلیس بازی است و همانطور که مأموران پلیس با شک عمل کرده و بر محور شک نه اعتماد و خوش بینی صدر درصد حقیقت را مشخص می کنند در جلسه خواستگار نیز باید به همین شکل عمل شود.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون افزود: در جلسه خواستگاری باید گفت و گوی دختر و پسر بر محور عقل و خرد صورت گیرد و به عبارت دیگر عاقلانه باشد زیرا گفت و گوی عاشقانه مانع شناخت لایه های زیرین شخصیتی فرد می شود و همانطور که در کار پلیس برای شناخت فرد بر محور عقل عمل می شود نه احساس در مراسم خواستگاری نیز برای شناخت لایه های زیرین شخصیتی فرد باید به همین شکل عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید در مراسم خواستگاری بدبین بود بلکه باید واقع نگر بود، تصریح کرد: در مراسم خواستگاری باید واقع بین بود و آستانه تحمل فرد و مسائلی از این قبیل را مورد بررسی قرار داد.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: گفت و گو در چارچوب شرع و با نظارت خانواده زمینه شناخت فرد را فراهم می کند و پس از گفت و گو، مشورت با کارشناسان خبره که قادر به شناخت 70 تا 80 درصد ویژگی های فرد هستند از دیگر روش های شناخت ویژگی های اخلاقی همسر است.

وی سومین راه شناخت ویژگی های فرد را اعتماد به برداشت های بزرگترها از خانواده هسمر آینده عنوان کرد، گفت: چهارمین راه شناخت تحقیق است و دختر و پسر در تحقیق نباید کم بگذارند و در تحقیق دو نفر زن و مرد باید به صورت همزمان برای تحقق از محل زندگی، کسبه و محل تحصیل فرد اقدام کنند و اگر این چهار راه برای شناخت ویژگی های اخلاقی فرد به صورت همزمان مورد استفاده قرار گیرد می توان شناخت خوبی از ویژگی های همسر آینده کسب کرد و موفقیت زندگی زناشویی را در پناه این شناخت افزایش داد./۹۶۸/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات