۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۵۳۰۳۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

در غيبت صغري تمرين ولايت پذيري مي‌كنيم

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: امروز در غيبت صغري، تمرين ولايت پذيري مي‌كنيم و در صورت تبعيت صد درصدي از ولايت فقيه، اين اميد وجود داردكه در زمان ظهور نيز تبعيت كنيم.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، سه شبنبه شب در مراسم سوگواري شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) كه در مجتمع راه روشن كاشان برگزار شد، با تسليت شهادت اين بانوي بزرگوار اسلام، با اشاره به اين روايت كه خداوند به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد ‹‹لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما›› اي پيامبر اگر تو نبودي من افلاك، آسمان و زمين را خلق نمي كردم و اگراميرمومنان(ع) نبود تو را خلق نمي كردم و اگر فاطمه زهرا نبود، نه فاطمه زهرا(س)، نه اميرمومنان(ع) و نه افلاك هيچكدام را خلق نمي كردم.

وي به رمز و راز اين روايت و نقش فاطمه زهرا(س) در نظام خلقت اشاره كرد و افزود: هرچند كه عزاداري ما براي فاطمه زهرا(س) و سيلي خوردن و مصيبت هاي دختر پيامبر است، اما مسأله مهمتر و فراتر از اين است، چرا كه اگر فلسفه عزاداري ما براي فاطمه زهرا(س) مشخص نشود ممكن است عزادار جسم حضرت باشيم، اما عزادار روح و هدف فاطمه زهرا(س) نباشيم.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: شايد عزا دار جسم دختر پيامبراكرم(ص) باشيم اما به زخم حضرت فاطمه زهرا(س) نمك بزنيم و دقيقا بر عليه مسير اهل بيت(ع) حركت كنيم و مدعي عزاداري و گريه براي حضرت باشيم، اما نسبت به اصل آن بي توجه باشيم.

وي افزود: مشكلي كه امروز عزاداري هاي ما را تهديد مي كند اين است كه خيلي ها مدعي عزادار فاطمه زهرا(س) 1400 سال قبل هستيم، اما كاري نداريم كه حضرت فاطمه(س) زمان و شمر زمان و حسين زمان ما چه كسي است.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: ما كاري به اين نداريم اگر فاطمه زهرا(س) امروز حضور داشت به دنبال چه بود و يا كاري به اين نداريم اگر حضرت امروز حضور داشت با چه چيزي مبارزه مي كرد، بلكه ما فقط عزادار فاطمه زهرا(س) هستيم و تنها نگران سيلي خوردن حضرت هستيم.

وي با اشاره به هدف و جايگاه و نقش حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: روايت معروفي است كه مي فرمايد، اسلام بر پنج پايه، نماز، روزه، زكات، حج و ولايت بنا گذاشته شده است و به هيچكدام از اين پنج ركن به اندازه ولايت بها دادن نشده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز کرد: بزرگترين تفرقه اي كه بين مسلمانان در صدر اسلام به وجود آمد تفرقه بر سر نماز و روزه و زكات و حج نبود، بلكه تفرقه بر سر ولايت بود، چرا كه، مسلمانان آنچه را كه پيامبر اكرم(ص) فرمود، اطاعت كردند و تنها ولايت را كه از بقيه مهم تر بود را رها كردند.       

حجت الاسلام شاه فاضل با اشاره به اهميت مسأله ولايت در بين مسلمانان، گفت: خداوند در سوره احزاب مي فرمايد› ‹‹إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا›› يك امانتي داشتيم به آسمانها داديم نپذيرفت، به زمين گفتيم اين امانت را قبول كند اما نپذيرفت،از كوه ها خواستيم اين امانت را قبول كند اما قبول نكرد، به همه مخلوقات اين امانت عرضه شداما هيچكدام قبول نكردند و تنها يك مخلوق از مخلوقات الهي اين امانت را قبول كرد آن هم ‹‹وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ›› انسان بود، به اين معني كه جن و ملائكه از پذيرفتن اين امانت خودداري كردند.

وي افزود: انديشمندان بر سر اين امانت بحث كردند، برخي آن را نماز، برخي قرآن و برخي‌آن را تكليف الهي دانستند، اما علامه طباطبايي كه اهل استدلال است، مي فرمايد امانتي كه در اين آيه آمده است ولايت است و يكي از مصاديق اين امانت اميرمومنان(ع) است.

دبير جامعه روحانيت كاشان از ولايت به عنوان وجه تمايز بين تفكر اسلام با تفكر غرب نام برد و بیان کرد: تفكر غرب معتقد است، سعادتمندترين انسان كسي است كه بيشتر به اميال و خواسته هاي خود برسد، چرا كه انسان محور همه چيز است و هرچه خواست برايش خوب است و سعادت انسان در همين است، اما تفكر اسلام سعادت انسان را در  ولايت دانسته به اين معني كه هرچه را كه خدا براي انسان خواست همان سعادت انسان است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: علامه طباطبايي مي فرمايد، ولايت كار بسيار سختي است و سختي آن اين است كه انسان بايد كاري را انجام دهد كه قبول ندارد و خداوند انسان را به كاري كه قبول ندارد خيلي امتحان مي كند.

وي افزود: نماز و روزه و زكات و حج صامت است اما ولايت گويا است و اين ولايت است كه بايد بگويد اين قرآن است يا كاغذ مركب است، اين ولايت است كه بايد انسانها را از فتنه ها نجات دهد، اما آنها گفتند حسبنا كتاب الله، اگر ولايت را كنار بگذاريم عبد خودمان خواهيم شد و عبدالله نخواهيم شد، چرا كه آنها مي خواستند از ولايت الله خارج شوند تا هركاري دوست داشتند انجام دهند.

دبير جامعه روحانيت اظهار داشت: اگر ولايت بعد از پيامبر منقطع مي شد، قرآن كارايي نداشت و پيامبران بعدي نيز كارايي نداشتند و بايد يك كسي باشد تا ولايت الله را پياده كند و اگر سلسله ائمه نبود اين اتفاق نمي افتاد.   

وي افزود: امروز نيز بايد يك نفر باشد تا ولايت الله به ما ابلاغ شود و اگر ولايت الله از سوی كسي به ما ابلاغ نشود ما منقطع از وحي و خدا هستيم، چرا كه قرآن صامت است و نياز به ولايت است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اطاعت از ولايت فقيه در هر دوره و زمانه اي عين اطاعت از رسول الله است و تمامي شئون پيامبر را بر مردم در عرصه حكومت ولي فقيه دارد و مخالفت با ولي فقيه همان مخالفت با ولايت الله است.

وي ادامه داد: مشكل حضور ولايت براي اين است كه بايد از كسي تبعيت كنيد كه احساس مي‌كنيد بيشتر از او مي فمهيد و امروز برخي در همين مساله گرفتار شده و به فرمايشات رهبري حاشيه مي زنند و در برابر فرمايشات رهبري مقاومت مي كنند كه در اصل لگد زدن به كربلا و فاطميه است.

وي افزود: امروز هركس ولايت فقيه را بشناسد و از تبعيت نكند اگر امروز امام زمان(عج) هم ظهور كند از امام زمان خود هم تبعيت نخواهد كرد، چرا كه در ولايت پذيري خود مشكل دارد، بنابراين در زمان پيامبر اكرم(ص) برخي گزينشي عمل كردند و آنچه به نفع خودشان بود انجام دادند و آنچه به ضررشان بود انجام نمي دادند.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: ما امروز در غيبت صغري، تمرين ولايت پذيري مي كنيم و در صورت تبعيت صد درصدي از ولايت فقيه، اين اميد وجود داردكه در زمان ظهور نيز تبعيت كنيم، اما اگر امروز تبعيت از ولايت نكند در زمان ظهور نيز تبعيت نخواهد كرد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات