۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۵۳۱۹۵
حجت الاسلام احمدی شاهرودی بررسی کرد؛

عوامل غفلت در "بازار"

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه کسبه در گذشته قبل از شروع به کار ساعاتی را در محضر علما به آموختن علم مکاسب می‌پرداختند، گفت: در شرایط کنونی که متأسفانه بازارهای ما جو سالمی ندارند، برگزاری چنین کلاس‌هایی بسیار اثرگذار خواهد بود.
حجت الاسلام احمدی شاهرودی

حجت الاسلام حسین احمدی شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه یکی از بسترهای تحقق نظام سازی فقهی، جامعه سازی اسلامی است، گفت:  جامعه سازی اسلامی، دارای محتوا و ساختارهایی است که این ساختارها در فقه شامل مسجد، بازار، نهاد تعلیم و تربیت، رسانه و اداره است.

جامعه سازی اسلامی بستر تحقق فقه نظام ساز است

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: جامعه سازی اسلامی بستر تحقق فقه نظام ساز است که احکام زیادی در اسلام مترتب بر آن است؛ اگر بخواهیم آنچه را که باید در زمینه سازی تحقق نظام فقهی عمل شود در یک کلمه خلاصه کنیم، آن کلمه عبارت از فقه اسلامی است.

وی افزود: فقه اسلامی تنها طهارت، عبادات، نجاسات و غیره نیست، بلکه دارای جوانبی است که منطبق بر همه جوانب زندگی انسانی است، آن چیزی که امور زندگی انسان و ارتباطات اجتماعی، سیاسی و خارجی او را مدیریت می کند، فقه است.

بازار یکی از بسترهای تحقق نظام فقهی است

حجت الاسلام احمدی شاهرودی با اشاره به اینکه بازار یکی از بسترهای تحقق نظام فقهی است به تبیین اخلاق کسبه و بازاریان پرداخت و اظهار داشت: بازاریان و کسبه مقتدرایران توانستند در شرایط خطیر انقلاب اسلامی، تنور داغ انقلاب و موتور محرک اقتصادی را حفظ کنند؛ لذا ما امروز می توانیم با سربلندی از پیشرفت ها در ساحت های معنوی صحبت کنیم؛ با روحیه انقلابی بازاریان و با استفاده از بستر سازی مناسب فرهنگی، توانستیم هجمه های اقتصادی و فرهنگی دشمن را خنثی کنیم.

رییس مؤسسه خورشید حیات خاطرنشان کرد: رعایت فقه، اصول اخلاقی دین و رعایت انصاف در جامعه کاسبان و بازاریان باید در اولویت درآمدزایی ها باشد و همچون گذشته بر توسعه فرهنگ اقتصادی، صرفه جویی، شئونات و کرامات اسلامی تکیه شود.

مؤلفه های اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه عمل بازاریان قرار گیرد

وی تأکید کرد: نسخه شفابخش اقتصاد کشور عبارت از اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند «دشمنان اسلام به دنبال زمین زدن نهضت انقلاب از طریق فشارهای اقتصادی هستند و تاکنون در مقابل آنان توانسته ایم با مقاومت و پیشرفت های علمی، ابهت غرب و شرق و شعارهای توخالی آمریکا را هم درهم بشکنیم»؛ بازاریان باید مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

حجت الاسلام احمدی شاهرودی افزود: یک کاسب خوب باید دارای دو ویژگی «طلب علم» و «طلب کسب» باشد؛ کاسب مؤمن باید بکوشد همزمان با کسب، علم کاسبی، علم رفتار با مشتری و علم دین را فرا بگیرد و رزق حلال در آورد.

ضرورت شرکت بازاریان در درس مکاسب

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه کسبه در گذشته قبل از اینکه در مغازه خود را باز کنند و مشغول کسب و کار شوند، چند ساعتی را در محضر علما به آموختن علم کاسبی و تجارت حلال می پرداختند، ابراز داشت: در شرایط کنونی که متأسفانه بازارهای ما جو سالمی ندارند و در آنها دروغ و حرام روبه افزایش است، برگزاری چنین کلاس هایی بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: انصاف، امانت داری و رعایت احکام اسلامی در خرید و فروش سبب ایجاد اعتماد مردم به بازار می شود و از طرفی هم بازاریان با یادگیری کتب فقهی در ارتباط با کسب و کار، اشکلات شرعی و معایب معاملات را از بین می برند.

بازار، تنها محل کسب درآمد و سود نیست

حجت الاسلام احمدی شاهرودی عنوان کرد: بازار، تنها محل کسب درآمد و سود نیست، بلکه ایمان و تقوای بازاریان با کسب و کار آنها باید عجین باشد؛ کسبه باید در همه معاملات خود قوانین شرع را مورد توجه قرار دهند و تمام تلاش خود را برای کسب روزی حلال و پرداخت وجوهات شرعی همانند خمس و زکات به کار بندند؛ بازاریان باید توجه داشته باشند که مبادا مال شبهه ناکی وارد اموال شان شده و برکت را از کسب و کار آنها برباید.

رییس مؤسسه خورشید حیات با بیان اینکه ارتکاب گناه یکی از موانع رشد اقتصادی است، گفت: گناه فضای جامعه را برای فعالیت اقتصادی ناامن می سازد و در مسائل فردی نیز اعتبار اجتماعی که لازمه فعالیت اقتصادی است را از بین می برد و به همین شکل آرام آرام سبب فلج شدن اقتصاد جامعه می شود؛ رابطه پنهانی گناه و فقر از آیات و روایات به خوبی برداشت می شود، به گونه ای که گاه تصمیم به گناه نیزبه قطع شدن یا کم شدن روزی انسان منجر می شود.

ربا، ظلم و ترک نیکوکاری سبب منع رشد اقتصاد کشور می شود

وی با اشاره به آیه شریفه «أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ الْميزانَ بِالْقِسْطِ» اظهار داشت: پیام دین تقویت اقتصاد است؛ ربا، ظلم و ترک نیکوکاری سبب منع رشد اقتصاد کشور می شود؛ ربا از دیدگاه اقتصاد غربی عامل رشد اقتصادی به شمار می رود، اما از دیدگاه اسلام سبب عقب ماندگی و نابودی بنیان اقتصاد و جامعه است.

ربا بستر رشد بیکاری، مفت خواری و کاهش سرمایه گذاری تولید و تجارت را فراهم می کند

حجت الاسلام احمدی شاهرودی تصریح کرد: ربا در کوتاه مدت سودهای بادآورده ای را برای عده ای به ارمغان می آورد، اما از سوی دیگر زندگی عده ای دیگر را دچار اختلال می کند و به تدریج منجر به شکاف اقتصادی می شود که آثاری همچون کینه توزی و دشمنی میان دو طبقه ثروتمند و فقیر جامعه را در پی دارد؛ ربا بستر رشد بیکاری، مفت خواری و کاهش سرمایه گذاری تولید و تجارت را فراهم می کند و از سوی دیگر سبب می شود تا زندگی افرادی که مجبور به پرداخت ربا هستند روز به روز بدتر شده و قدرت خرید آنها کاهش می یابد و در نتیجه رکود اقتصادی چهره زشت خود را نشان می دهد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین یکی دیگر از موانع رشد اقتصادی را ظلم دانست و بیان داشت: سرمایه داران با انجام اعمالی همچون احتکار، ظالمانه و نامشروع دست به ثروت اندوزی زده و با در پیش گرفتن شیوه سرمایه داری، حق دیگران را ضایع می کنند؛ یکی از عوامل اصلی و عمومی فقر، عمل به روش سرمایه داری است که منجر به محرومیت  و فقر می شود.

وی در پایان یادآور شد: امام صادق(ع) فرمودند «پایداری مسلمانان و اسلام در این است که اموال در دست کسانی باشد که حق  را در اموال بشناسند و به معروف در آن عمل کنند»؛ بنابراین اگر اقتصاد در دستان افرادی باشد که حق شناس نباشند، پایه های جامعه اسلامی دچار تزلزل خواهد شد./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات