۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۵۳۲۱۳
حجت الاسلام عباسی تبیین کرد؛

جایگاه علوم حدیثی درتاریخ شیعه

مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از مباحث حدیثی در بین شیعه به دلیل اینکه شیعیان دنبال تفکیک حجت از لا حجت بوده اند، در کتاب های اصولی و در بین مباحث مربوط به این موضوع بیان شده اند.
فرهاد عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرهاد عباسی در نشست علمی پایه گذاری و گسترش علوم حدیث توسط اهل بیت(ع) که عصر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) جامعة المصطفی برگزار شد، با اشاره به جایگاه علوم حدیثی در تاریخ شیعه عنوان کرد: در بررسی تاریخ علوم حدیث در میان شیعه باید به این نکته توجه کنیم که اگر در موضوعی کتاب تدوین نشده است به معنای نبودن دانش در میان شیعیان نیست.

وی افزود: در برخی حوزه های حدیثی از سوی برخی صحابه کتاب هایی نوشته شده است اما در برخی حوزه های حدیثی گزارشی درباره نگارش کتاب وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نگارش کتاب های حدیثی در میان شیعه به سبب نیازهایی بوده است که نسبت به موضوع حدیث وجود داشته است.

وی احراز صدور حدیث از معصوم را یکی از دلایل نگارش کتاب های حدیثی در میان شیعه دانست و خاطرنشان کرد: بررسی صحت و احراز صدور حدیث از سوی معصوم و احراز مراد و مقصود معصوم دو علت اصلی روی آوردن شیعه به بحث نگارش کتاب های حدیث بوده است.

حجت الاسلام عباسی اضافه کرد: علوم حدیث در واقع چراغ هنگام ناتوانی در زمانی است که نتوان به سخن معصوم دسترسی داشت و اهل سنت به دلیل خلأ 300 ساله پس از آخرین حدیثی که از پیامبر(ص) صادر شد مجبور به روی آوردن به نگارش کتاب حدیثی شدند.

وی ادامه داد: اوضاع شیعه در این زمینه متفاوت است، به طوریکه تا سال 329 معصوم که حجت بوده و خودش ملاک اعتباربخشی احادیث است در جامعه حضور داشته و مشکلاتی که در بحث مراد معصوم از حدیث وجود داشته به این طریق قابل حل بوده است.

مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم ابراز کرد: باید توجه کرد که بسیاری از مباحث حدیثی در بین شیعه به دلیل اینکه شیعیان دنبال تفکیک حجت از لا حجت بوده اند، در کتاب های اصولی و در بین مباحث مربوط به این موضوع بیان شده اند.

حجت الاسلام عباسی در پایان خاطرنشان کرد: علامه حلی، مرحوم کلینی، شیخ طوسی و شیخ مفید در لابلای تبیین مباحث حجت و لا حجت، به تبیین احادیث نیز پرداخته اند و اگر می بینیم در برخی از حوزه های علم حدیث کتابی نگاشته نشده است به دلیل این بوده که در بین مباحث مربوط به حجت و لاحجت بیان شده است./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات