۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۳۵۸
پژوهشگر فرق و ادیان نوظهور:

مدعیان دروغین مهدویت از خلأ آموزه های مهدوی استفاده می‌برند

حجت الاسلام هوشیار با تأکید بر لزوم گسترش تعالیم مهدوی در حوزه علمیه و در سطح جامعه گفت: این فرقه‌ها تلاش می‌کنند تا حوزه علمیه و مراجع و علما را ناکارآمد نشان دهند و اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند، فضای مجازی و تبلیغ چهره به چهره از روش‌های تبلیغی این فرقه‌ها است.
حجت الاسلام هوشیار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی محمدی هوشیار، پژوهشگر فرق و ادیان نوظهور، عصر امروز در سمینار علمی رد مدعی یمانی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه هر جمعی که به سمت هدفی مشترک در حال حرکت باشند در صورت دینی بودن فرقه و در صورت غیردینی بودن جنبش محسوب می‌شود، گفت: احمد الحسن در حال مدل سازی از انقلاب اسلامی علیه انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: ساحت اجتماعی با ابزار اعتقادی و اهداف سیاسی روش کار احمد الحسن است که از طریق آن می‌خواهد حوزه علمیه، مراجع معظم تقلید و علما را ناکارآمد نشان دهد، هدف او صرفا سیاسی است و به دنبال اقامه عدالت و مبارزه با ظلم و فساد نیست، بلکه صرفا بستری اجتماعی برای رسیدن به اهداف سیاسی دارد.

برخی طلاب جذب جریان احمد الحسن شده‌اند

حجت الاسلام محمدی هوشیار با اشاره به استقبال برخی طلاب از جریان احمد الحسن، اظهار کرد: باید شرایط این طلاب را بررسی کنید و مشاهده کرد چگونه مشکلاتی آنها را در بر گرفته است، یا در صورت نبود مشکلات باید به خلأهای موجود در حوزه علمیه در زمینه روایی و حدیث توجه کرد، ممکن است برخی طلاب دارای زاویه از نظر سیاسی با نظام و انقلاب اسلامی وارد این فرقه شده باشند و صرفا اهداف سیاسی دارند.

کارشناس ادیان و فرقه‌های کاذب با تأکید بر سیاسی بودن اهداف فرقه‌هایی نظیر فرقه احمد الحسن، عنوان کرد: برنامه ریزی این جریان مبنی بر این بوده است که در اولین قدم بتواند طلاب را جذب کند، پس از جذب بدنه حوزه علمیه به سراغ دیگر اقشار جامعه رفته و در راستای جذب آنها قدم بردارند.

وی با اشاره به استفاده مدعیان مهدویت از روش‌های نوین تبلیغ، تصریح کرد: نباید به اشخاص سرگرم شد بلکه باید به مسأله مدعیان مهدویت پرداخت و فکری به حال مدعیان دروغین کرد، در اصفهان جریان منصور هاشمی خراسانی، عرفان حلقه، احمدالحسن و قحطانی در حال فعالیت هستند و به همین دلیل است که باید به اصل موضوع یعنی مدعیان دروغین مهدویت و خلأهای موجود در زمینه مهدویت توجه کرد.

حجت الاسلام محمدی هوشیار با بیان اینکه بالا رفتن شور مهدویت موجب شده است تا مدعیان دروغین نیز افزایش پیدا کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مهدویت در حوزه‌های علمیه کاملا غریب است و در متن حوزه علمیه شاهد مهدویت نیستیم و حتی مباحث اعتقادی در حوزه علمیه در حاشیه هستند. برای ورود به اصول و فقه خلأ وجود ندارد و مدعیان دروغین و دشمنان از این طریق ورود پیدا نمی‌کنند اما ضعف‌های موجود در حوزه اعتقادی موجب شده است مدعیان دروغین در این زمینه ورود پیدا کرده و شبهه افکنی کنند.

ضعف‌های حوزه علمیه در زمینه مهدویت فرصتی برای فرقه‌های انحرافی شده است

پژوهشگر حوزه ادیان و فرقه‌های نوظهور ضعف‌های موجود در حوزه مهدویت در حوزه علمیه را موجب جذاب شدن فرقه‌های نوظهور در حوزه مهدویت و مدعیان دروغین مهدویت برشمرد و اظهار کرد: شخصی در بصره مدعی شده است از فرزندان امام زمان(عج) بوده که اهل روستای الهویر بصره است.

وی با اشاره به فرار مدعیان دروغین مهدویت به ویژه جریان یمانی از مناظره و مباحثه با علما و اندیشمندان دینی، عنوان کرد: اشخاصی که بیشتر در این زمینه شناخته شده هستند در حقیقت بلندگوهای این فرقه‌ها هستند و دست‌های پشت پرده این جریانات هرگز شناخته نخواهند شد، به همین دلیل هرقدر هم این بلندگوها قطع شوند جریان باقی خواهد ماند، به همین علت مقابله با تفکرات و اصول این فرقه‌ها لازم و ضروری است.

حجت الاسلام محمدی هوشیار خاطرنشان کرد: جریان احمدالحسن موکب‌هایی در راهپیمایی اربعین داشت که به دستور آیت الله سیستانی جمع شد و پس از آن بود که این جریان مدعی شد آیت الله سیستانی دجالی است که از سیستان خروج می‌کند، درحالی که آیت الله سیستانی اصلا اهل سیستان نیست و اصالتا خراسانی است.

فضای مجازی؛ روش‌های نوین تبلیغ و تبلیغ چهره به چهره، شیوه‌های تبلیغی فرقه‌های انحرافی است

پژوهشگر ادیان و فرقه‌های نوظهور با بیان اینکه فرقه‌ها به صورت متناسب با شرایط و نیازهای فرقه تغییرات لازم را ایجاد خواهند کرد، تصریح کرد: پس از تشکیل پادگانی در عراق توسط این جریان و انهدام آن توسط پلیس عراق و اعتراف برخی سران آن به گرفتن پول از امارات و انحرافی بودن فرقه، احمدالحسن ناپدید شده است و کسی که قرار بود زمینه‌ساز ظهور باشد خودش نیز غایب شد و هیچ اثری دیگر از او وجود ندارد و اکنون طرفداران و اشخاص مدعی نیابت او در حال فعالیت در این زمینه هستند.

وی با اشاره به استفاده کاربردی و اثرگذار فرقه‌های نوظهور از فضای مجازی و روش‌های تبلیغ نوین، اظهار کرد: در فضاهایی که افراد نارضایتی‌هایی از مسائل دارند مختلف دارند مبلغین این جریان وارد خواهند شد و اقدام به جذب اشخاص خواهند کرد و از طریق تخریب روحانیت و علما و مراجع و حوزه علمیه به دنبال رویش یک فرد و جریانی به نام یمانی و منجی جامعه در ذهن او خواهند رفت و ذکر خواهند کرد که یمانی ظهور کرده و روحانیت با او مخالفت کرده است.

کارشناس ادیان و مذاهب به تشریح برخی روش های جذب مخاطبین توسط مبلغین فرقه احمدالحسن اشاره کرد و گفت: این فرقه تنها در ایران فعال نیست بلکه در اقصی نقاط جهان و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز اقدام به برگزاری نماز جمعه و تبلیغ افکار خود می‌کنند و توجه جدی نیز به مسأله تبلیغ چهره به چهره دارند./1304/پ203/ب1

ارسال نظرات