۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۵۳۶۹۵
رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا:

علوم انسانی اسلامی در میدان آزاداندیشی می‌تواند تنفس کند

حجت الاسلام غلامی با بیان این که علوم انسانی اسلامی در میدان آزاداندیشی است که می‌تواند تنفس کند، گفت: آنچه که آزاداندیشی را تهدید می‌کند فریب و فتنه گری برخی سیاسیون است که مهمترین تهدید محسوب می‌شود.
حجت الاسلام غلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا غلامی رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در نشست آزاداندیشی؛ ضرورت، راهبردها و آسیب‌شناسی که امروز در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: پاسخ مقام معظم رهبری به نامه‌ جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، سندی بر جریان فکری انقلاب اسلامی است.

وی افزود: انقلاب اسلامی مولود آزاداندیشی و قیام علیه استبداد، خودکامگی و در رأس همه اینها خودکامگی فکری است. در دوران پیش از انقلاب و در دوره طاغوت، تقلید همه جانبه از غرب به عنوان ارزش تلقی می‌شد و امروز نیز این افکار وجود دارد. در چنین شرایطی، ظهور انقلاب توانست ممنوعیت اسطوره زدایی و تقلید از غرب را در افکار عمومی جامعه نهادینه کند.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ابراز داشت: جریان روشنفکری انقلاب اسلامی با گوهر و جوهر آزاداندیشی در دو جبهه با عقل ستیزی مدرن و سنتی در این سال ها مبارزه کرده است. کسانی که با روح انقلاب اسلامی انس دارند، می‌دانند که جهش و اعتلای حرکت اسلامی مستلزم بهادادن و صیانت از آزاداندیشی است.

وی در ادامه اظهار داشت: آزاداندیشی دارای دو وجه است، یک وجه آن حکومت بر عقل و هواهای نفسانی است که ریشه مفاسد را از بین می‌برد و دیگری آزاداندیشی در چارچوب عقل و خردورزی است.

حجت الاسلام غلامی بیان داشت: با توجه به پاسخ مقام معظم رهبری رهبری به طلاب حوزه علمیه، لازم است نه تنها همواره از طرح ایده‌ها و افکار گوناگون و جدید استقبال کنیم بلکه باید از این افکار در جهت بهره‌وری هر چه بیشتر به نفع انقلاب و صیانت از آن استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: علوم انسانی اسلامی در میدان آزاداندیشی است که می‌تواند تنفس کند. آنچه که آزاداندیشی را تهدید می‌کند فریب و فتنه گری برخی سیاسیون است که مهمترین تهدید محسوب می‌شود. این افراد برای رفع عطش خود به قدرت و ثروت، به جای خط اندیشه ورزی، فتنه گری را دنبال می‌کنند که این شرایط کمی جای نگرانی دارد.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا اظهار داشت: از کسانی که در این سال‌ها حاضر به مناظره نشده‌اند و با سیاست زدگی رویه فکری خود را پیاده کرده‌اند، دعوت می‌کنیم با حضور در مناظرات، به رشد عقلانیت و اندیشه ورزی کمک کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در پاسخِ نامه طلاب حوزه ده‌ها نکته کلیدی را مطرح کرده‌اند که شایسته است در جلسات گوناگون درباره این فرمایشات بحث و گفت‌‌وگو صورت بگیرد./۹۶۶/پ202/ب1

ارسال نظرات