۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۵۴۰۲۸
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

اعلام فراخوان و شرایط شرکت در بیستمین همایش کتاب سال حوزه

دبیر اجرایی همایش کتاب سال حوزه ضمن اعلام فراخوان بیستمین همایش کتاب سال حوزه به تشریح شرایط شرکت طلاب، روحانیان و اساتید در این همایش پرداخت.
مهدی نیکبخت
 دبیر اجرایی کتاب سال حوزه همایش کتاب سال حوزه

حجت الاسلام مهدی نیکبخت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اعلام فراخوان بیستمین همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: همایش کتاب سال حوزه همه ساله توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار می شود.

دبیر اجرایی کتاب سال حوزه افزود: کتاب ها و پایان نامه هایی می‌توانند در این همایش شرکت داده شوند که در زمینه علوم اسلامی یا انسانی مرتبط با حوزه دین توسط فضلا و علمای حوزوی داخل و خارج کشور اعم از برادران و خواهران تألیف، ترجمه، تحقیق با تصحیح شده باشند؛ البته سطح۴ بودن، شرطی است که مربوط به پایان‌نامه‌ها است و کتاب‌ها سطح خاصی ندارد.

وی با تأکید بر این که حوزوی بودن پدیدآورندگان آثار یکی از شروط اصلی شرکت در این همایش است، خاطرنشان کرد: البته همانطور که گفته شد حوزویان خارج از کشور نیز می توانند در این همایش شرکت کنند، همچنان که در دوره‌های گذشته نیز منتخبانی از خارج از کشور داشتیم.

حجت الاسلام نیکبخت تصریح کرد: در بیستمین دوره همایش کتاب سال حوزه کتاب هایی که در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار منتشر شده باشند و یا پایان نامه های سطح چهار و دکترا که در یکی از مراکز حوزوی و یا غیر حوزوی در سال ۱۳۹۶ توسط نویسنده حوزوی دفاع شده باشند می‌توانند در این همایش شرکت داده شوند.

وی درمورد شرایط کتاب‌هایی که خارج از ایران منتشر می شوند به ارائه توضیحاتی پرداخت و یادآور شد: کتاب های چاپ اول سال ۱۴۳۷ تا ۱۴۳۹ قمری یا سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی از حوزویان در موضوعات علوم اسلامی پذیرفته می شود.

دبیر اجرایی همایش کتاب سال حوزه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که شرکت در این همایش شرط سنی ندارد، ابراز داشت: همچنین سطح تحصیلات حوزوی پدیدآورنده اثر نیز ملاک نیست بنابراین همه حوزویان می توانند در این همایش شرکت کنند.

وی اضافه کرد: در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه که پنجم بهمن ۹۶ برگزار شد، فراخوان همایش برای آثار بخش بین‌الملل، محدود به آثار تولیدی عتبات عالیات علویه، حسینیه و عباسیه(ع) بود، ولی با تصویب شورای سیاستگذاری همایش برای تشکیل بخش بین‌الملل دبیرخانه، انشاالله فراخوان بیستمین همایش کتاب سال حوزه در کشور عراق و لبنان به صورت گسترده تری انجام خواهد شد.

حجت الاسلام نیکبخت شناسایی کتب و نویسندگان برتر حوزوی و معرفی آنها به جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتب برتر حوزه، تقویت روحیه و انگیزه های تحقیق و پژوهش در حوزه و ترویج فرهنگ پژوهش در میان حوزویان و گسترش فرهنگی نگارش و تولید کتاب استاندارد و احیای تراث اسلامی را بخشی از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

وی ادامه داد: همچنین تبیین نقش و صحنه حوزه و حوزویان در تولید و گسترش مرزهای دانش، شناسایی ظرفیت ها و توانمندی پژوهشی حوزویان به منظور رفع نیازهای پژوهشی حوزه های علمیه و جامعه و نظام اسلامی، جهت دهی پژوهش‌های حوزه‌های به سوی نیازهای پژوهشی نیز بخش دیگری از اهداف برگزاری این همایش است.

دبیر اجرایی همایش کتاب سال حوزه با اشاره به اهتمام به نوآوری در تولیدات علمی حوزویان به عنوان یکی از انگیزه های اصلی برگزاری همایش کتاب سال حوزه عنوان کرد: البته ما در این همایش به دنبال تقویت فرهنگ رقابت علمی سالم در میان پژوهشگران حوزه و ارتباط و تعامل اثربخش با پژوهشگران و واحدهای پژوهشی نیز هستیم.

وی ابراز داشت: انشالله سال آینده دومین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز برگزار و شرایط شرکت در این همایش پس از تصویب در شورای علمی و سپس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه ، ان شاءالله اطلاع رسانی خواهد شد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات