روابط بین زن و مرد در محیط کار باید حیاگونه باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، امیر حسین بانکی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در نشست «نقش حیا مندی در تحکیم خانواده» شامگاه چهارشنبه 18 بهمن که مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد برگزار شد، در ابتدا به بیان ابزارهای تعلیم و تربیت پرداخت.
وی با بیان اینکه تشویق و تنیبه و تبشیر و انذار به عنوان ابزارهای اولیه تعلیم و تربیت محسوب می شوند، اظهار کرد: از طرفی قرآن دو ابزار متعالی برای تربیت معرفی می کند که شامل محبت و حیا است.
دکترای فلسفه و کلام اسلامی با بیان اینکه با عشق می توان گره های ناممکن را باز کرد، تصریح کرد: یکی از ابزارهای اصلی برای اصلاح در خانواده محبت است و خداوند این ابزار را به عنوان هدیه برای زن و مرد قرار داده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در کنار محبت ابزار دیگری به نام حیا وجود دارد، بیان داشت: حیا یک ابزار اصلاحی برای محبت است چرا که ابزار محبت در عین قوی بودن آفت زا است.
وی با بیان اینکه حیا محبت را پاستوریزه می کند، ابراز کرد: حیا در عین تصفیه کنندگی عامل تشدید محبت هم می شود و وقتی حیا در کنار محبت قرار گرفت این محبت آفات آن کم و برعکس شدت و قوت آن زیاد می شود.
بانکی پور با اشاره به این مطلب که فردی که طعم محبت را چشیده است دو دغدغه دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این دغدغه ها این موضوع است که این محبت تشدید و تداوم داشته باشد و حیا این دو کار را انجام می دهد و در اینجا محبت نه تنها فروکش نمی کند بلکه زیاد هم می شود.
وی با بیان اینکه این رابطه تصاعدی محبت و حیا دربین زن و شوهر نیز صحت دارد، تصریح کرد: در دوران نامزدی بین دختر و پسر نسبت به یکدیگر حیا دارند چرا که دختر و پسر نسبت به یکدیگر احترام بیشتری دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به این مطلب که دررابطه بین فرزند و والدین نیز باید همینگونه باشد، بیان کرد: در تعلیم و تربیت تغافل، سبب می شود که حیا در خانواده حفظ شود و در عین حال نباید نسبت به فرزندان غفلت کرد.
وی با بیان اینکه حیا محو کننده گناهان است، تصریح کرد: اینکه گفته می شود که نباید بین زن و شوهر حیا باشد که این برداشت نادرست است چرا که حیا سبب افزونی محبت طرفین می شود رفتارهای زناشویی باید آغشته به محبت و حیا باشد و از طرفی بچه ها به صورت فطری حیا دارند و جامعه و خانواده است که حیا دختران را از بین می برد.
بانکی پور در ادامه به بیان تأثیر حیا در بیرون از خانه که نتیجه آن تحکیم خانواده است، پرداخت و ابراز کرد: عمده حکمت و فلسفه روابط زن و مرد در خارج از محدویت منزل، همین تحکیم خانواده است و زنان مذهبی ما با اینکه با حجاب هستند اما در محیط کاری رعایت حیا را ندارند.
وی با بیان اینکه در محیط های کاری روابط بین زن و مرد براساس آیات قرآنی باید حیا گونه باشد، تصریح کرد: اما در محیط های مذهبی نسبت به این موضوع غفلت می شود چراکه حیا فوق حجاب است و نسبت به حیا غفلت شده است.
وی با بیان اینکه در برخی موارد افراط داریم، بیان کرد: اگر حیا در ارتباطات اجتماعی رعایت شود، خانواده قوی و مستحکم می شود و زن و مرد در معاشرت های اجتماعی لذتی از گفتگو با جنس مخالف نخواهند داشت و فقط با همسر خود محدود می شود و از طرفی زمینه قیاس و مقایسه وجود ندارد.
دکترای فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به این مطلب که این قیاس ها سبب کاهش محبت می شود، تصریح کرد: اگر جامعه از لحاظ حفظ حیا و حجاب نهادینه شود نیازهای مردان و زنان فقط در محدوده روابط خانوادگی تأمین خواهد شد./934/پ203/ب1