۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۵۴۴۸۶
از سوی حجت الاسلام وافی صورت گرفت؛

ارزیابی عملکرد حوزه علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مدیر مؤسسه فرهنگی خانه خورشید عدم تربیت نیروی تازه نفس مدیریتی و عدم توانایی در ایجاد کرسی های آزاد اندیشی را از مهم ترین ضعف های حوزه علمیه برشمرد.
حجت الاسلام مرتضی وافی

حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که انقلاب اسلامی در چند جهت شکل گرفته و به پیروزی رسیده است، گفت: نخستین جهت رهبری امام خمینی(ره) و محوریت شخصیت ایشان چه از جهت اعتماد مردم و چه از جهت اصول و مبانی وی بر اساس نظریه پویای ولایت فقیه است ضمن این که شناخت دقیق جهان و فضای زمانه نیز به این شخصیت کمک کرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی خانه خورشید همراهی مردم با انقلاب را از جهات پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: مردم همیشه به ویژه در پیروزی انقلاب پشتوانه محکمی برای به ثمر رسیدن انقلاب بوده اند و اگر مردم و حرکت مردمی نبود این  انقلاب به ثمر نمی نشست.

وی ادامه داد: جهت دیگر پیروزی انقلاب اسلامی حضور شخصیت های نخبه حوزوی و دانشگاهی است که وظیفه انتقال نگاه امام و آموزش مردم در جریان انقلاب را بر عهده داشتند؛ وجود این نیروها که اکثر آنها حوزوی بوده اند را نباید نادیده گرفت که از این جهت حوزه علمیه در شکل گیری انقلاب اسلامی چه در جهت رفع شبهات و پاسخ گویی به سؤالات و چه در تقویت بنیه آموزشی جامعه نقش مهمی داشته است.

حجت الاسلام وافی با اشاره به فعالیت های روحانیت در پس از انقلاب بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با جریان های مواجه شدیم که در برخی از این جریان ها حوزه و روحانیت توانست همانند پیروزی انقلاب نقش خود را به خوبی ایفا کند کند.

وی ادامه داد: در جریان دفاع مقدس حوزه علمیه توانست ورود پیدا کند و حتی بخشی از نیروهای حوزوی در بخش های رزمی ورود پیدا کردند و بیشترین شهدایی که نسبت به جمعیت وجود دارد مربوط به روحانیت است.

مدیر مؤسسه فرهنگی خانه خورشید به دوران سازندگی اشاره کرد و گفت: در دوره پس از پذیرش قطع نامه و دوران سازندگی نقش روحانیت و حوزه علمیه به دلایلی کمرنگ و و فضای جنگ و دفاع مقدس آرام می شود همچنین شور و هیجان پیروزی انقلاب اسلامی فروکش می کند در نتیجه باید دوره جدیدی از فعالیت های حوزه علمیه شکل می گرفت.

وی ادامه داد: در دهه نخست انقلاب اسلامی حوزه علمیه می بایستی در فعالیت های جدیدی همانند مباحث تقویت بنیه شناختی مردم و جامعه همچنین تقویت مبانی سیاسی و فرهنگی نظام ورود پیدا کند و از همان زمان رهبر معظم انقلاب نیز با بیان مسائلی مانند کرسی های آزاد اندیشی و تولید علم بر این مسأله تأکید داشته اند.

حجت الاسلام وافی اضافه کرد: نخستین جایگاهی که نقش حوزه علمیه کمرنگ بوده است یا به نوعی به نقش خود عمل نکرده است مباحث تولید علم است و پس از گذشت سال ها حوزه علمیه نتوانسته است مباحث تولید علم و نظریه پردازی و تئوریزه کردن انقلاب اسلامی و کرسی های آزاد اندیشی را شکل دهد که بایستی این کاستی ها را جبران کند.

وی با تصریح این که پس از دفاع مقدس روحانیتی که در متن جنگ بودند باید در متن مردم حاضر می شدند، تصریح کرد: متأسفانه پس از دفاع مقدس ارتباط نخبگان حوزوی با توده مردم به دلیل اشتغالاتی که برعهده داشتند کمرنگ شد به عبارت دیگر حضور به اندازهای مناسب نبود چه در فضای زندگی مردم و چه در فضای مجازی تا بتواند نگاه راهبری حوزه علمیه و سرمایه اجتماعی را حفظ کند.

مدیرمؤسسه فرهنگی خانه خورشید ادامه داد: این عدم ارتباط و جداسازی قشر روحانیت از بدنه عمومی اجتماع در بسیاری موارد و تولید قالب های هنری و رسانه ای که روحانیت را به عنوان صنف خاص نشان می دهد سبب شد اعتماد به جریان حوزه کمرنگ شود.

وی با تصریح بر این که حوزه علمیه در زمینه ورود به بخش های حاکمیتی به خوبی عمل نکرده است، گفت: حوزه علمیه همان گونه که در برخی از بخش های مدیریتی ورود کرده است بایستی با ورود به بخش های حاکمیتی نیز تأثیر گذار گشود یعنی حوزه علمیه در مراکز تصمیم گیری و راهبردی نقش مناسبی نداشته است.

حجت الاسلام وافی افزود: مسأله اصلی حضور کمرنگ حوزه علمیه در بخش های حاکمیتی تربیت نیروهای مدیریت و جایگزینی نیروهای تازه نفس است که حوزه علمیه باز تولید نیرو در عرصه های مختلف حاکمیت را مدنظر نداشته است و اکنون در مراکز فرهنگی دیده می شود افراد خاصی در مدیریت ها تعویض می شوند.

وی ادامه داد: البته باید گفت نگاه اعتماد به نیروهای جوان در حوزه علمیه نیز وجود ندارد و برخی به جوانان اعتماد ندارند که می توانند برخی مسؤولیت ها را بر عهده گیرند و حوزه علمیه در این زمینه نیز باید تلاش کند.

مدیرمؤسسه فرهنگی خانه خورشید در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر دلایل مناسب عمل نکردن حوزه کمبود منابع مالی است به عنوان مثال مراکز تخصصی حوزه علمیه و انجمن های علمی حوزه علمیه به دلیل عدم منابع مالی مناسب نمی توانند فعالیت های خود را گسترش دهند یا این که حوزه علمیه نتوانسته است به صورت فعال در فضای مجازی حضور پیدا کند./1324/ت۳۰۲/ی

 

ارسال نظرات