۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۵۴۹۴۰
دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان:

تربیت طلاب قرآنی از دستاوردهای حوزه علمیه است

اسدی گفت: با توجه به گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه امیدوار هستیم تا پنج سال آینده شاهد تربیت موجی از طلاب قرآنی در کشور باشیم.
قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، حسین اسدی دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان در نشست بررسی دستاوردهای فعالیت‌های قرآنی انقلاب اسلامی با اشاره به نقش راهبردی حوزویان در عمل به آیات الهی گفت: امروز بر کسی پوشیده نیست که حوزه‌های علمیه و روحانیت در عمل به قرآن و اصلاح اجتماع بر اساس آیات الهی پیشرو بودند، بر همین اساس پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) شاهد این مدعاست. حوزه‌های علمیه در عمل به آیه‌های قرآن نقش راهبردی داشته‌اند. همچنین اغلب حرکت‌های حوزویان که در تمام عرصه‌ها پیشرو بودند برگرفته از معارف قرآنی است.

مدیر اجرایی مسابقات قرآن حوزه‎های علمیه جهان اسلام با اشاره به دیگر دستاوردهای چهل ساله حوزه‌های علمیه در تبیین و نشر قرآن کریم ابراز کرد: حوزویان تنها به تولید علم نمی‌پرداختند بلکه خودشان نیز در خط مقدم عمل به آیات الهی قرار داشتند، از همین رو است که شهدای روحانی و طلاب ما در هشت سال جنگ تحمیلی بیش از همه اصناف است.

اسدی عنوان کرد: تاثیرات و تحولات حوزه‌های علمیه طی گذشت 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و امروز شاهد رشد کمی و افزایش طلاب علوم دینی در شهرهای مختلف نسبت به قبل از انقلاب اسلامی هستیم. یکی از نمونه‌های دستاوردهای حوزه‌های علمیه که موجب ارتقای علمی طلاب شده است تاسیس موسسه جامعه المصطفی العالمیه است که ضمن تربیت طلاب در حوزه‌های قرآنی در بیش از 100 کشور مسلمان و غیر مسلمان جهان فعالیت دارد. همچنین در حوزه منابع انسانی و پرورش طلاب قرآنی شاهد جریان‌سازی‌های بسیاری بوده‌ایم.

دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان با بیان این مطلب که حوزه‌های علمیه در بخش آموزش قرآن نیز پیشگام هستند، گفت: التزام به آموزش و دوره‌های عمومی قواعد، تجوید، مطالعات تفسیری قرآن و نیز آشنایی با مباحث علوم قرآنی با محوریت گنجینه و کتب ارزشمند آیت‌الله معرفت از جمله دستاوردهای قرآنی حوزه است. همچنین آشنایی با معارف قرآنی به صورت استدلالی اعم از کلام، فقه، اصول برای توسعه فرهنگ قرآنی بوده و امروز حوزه‌های علمیه در بیش از 20 رشته و در سطوح مختلف با موضوعات قرآنی فعالیت می‌کنند. گفتنی است تاسیس مدارس ویژه قرآنی در هفت شهر کشور با محوریت آموزش فوق برنامه حفظ و قرائت قرآن در سطوح مختلف و همچنین برگزاری دوره تربیت مربی قرآن با مشارکت 15 هزار نفر از طلاب داخلی و خارجی از جمله فعالیت‌ها و دستاوردهای قرآنی حوزه علمیه است.

مدیر اجرایی مسابقات قرآن حوزه‎های علمیه جهان اسلام افزود: امروز حوزه‌های علمیه در تشکیل کرسی‌های تفسیر قرآن پیشگام است و بیش از 400 کرسی تفسیر قرآن با رویکرد ترتیلی و موضوعی برگزار می‌شود که نمونه‌ای از آن برگزاری کرسی ترتیل آیت‌الله جوادی آملی است.

اسدی تصریح کرد: یکی از عرصه‌های توجه به آموزه‌های قرآن کریم در حوزه‌های علمیه مشارکت و حضور مجتهدین جامع‌الشرایط در تدوین و انطباق قانون اساسی با معارف و آیات قرآن کریم است. همچنین در حوزه پژوهش حوزه پیشگام بوده و پژوهشکده‌های قرآنی مختلف را تاسیس کرد. بر همین اساس پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن با هدف تبیین و بررسی علوم قرآنی در سال 76 افتتاح شد. گفتنی است راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی با 50 هزار جلد کتاب، بهره‌مندی از انجمن‌های علمی طلاب و همچنین نظام‌مندسازی حوزه‌های علمیه در راستای تحقق علوم قرآنی از جمله دستاوردهای 40 ساله حوزویان است. امروز حوزه‌های علمیه در بخش رسانه‌ای و نرم‌افزاری و تحقیقات علوم اسلامی پیشگام هستند و شاهد این مدعا تولید بیش از 100 مورد محصول نرم‌افزاری در حوزه‌های قرآنی به زبان‌های مختلف جهان است.

دبیر شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی حوزویان خاطرنشان کرد: این نوید را می‌توان دید که طی پنج سال آینده موجی از طلاب قرآنی تربیت خواهند شد، همچنان که حوزه‌های علمیه در تربیت طلاب جوان قرآنی چه در داخل و چه در خارج با تشکیل بیش از 450 دارالقرآن و مرکز قرآنی فعالیت می‌کند امیدوار هستیم شاهد تربیت جمع کثیری از طلاب حوزه‌های علمیه مشرف بر علوم و معارف قرآنی باشیم./۸۱۳/د103/ب1

ارسال نظرات