۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۵۴۹۶۰
قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی:

هیچ نقطه ابهامی در فعالیت‌های مؤسسه امام خمینی وجود ندارد

آیت‌الله رجبی یکی از اهداف تأسیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) را کارآمد‌سازی و روزآمدی فضلای حوزه در پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی جامعه عنوان کرد.
آیت الله رجبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی در نشست خبری دستاوردهای آموزشی و پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که صبح سه شنبه در این مؤسسه برگزار شد با اشاره به چگونگی تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: این مؤسسه در سال 54 با هدف کارآمد‌سازی و روزآمدی فضلای حوزه در پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی، تربیت اساتید و محققان صاحب‌ نظر در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی با عنوان بخش آموزش مؤسسه در راه حق فعالیت خود را آغاز کرد.

قائم مقام رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 59 آیت الله مصباح، در دیدار با امام خمینی(ره) گزارشی از برنامه ‌های مؤسسه را ارائه می دهند که امام خمینی(ره) بر افزایش فعالیت های مؤسسه تأکید کرده و می گویند تا زمانی که زنده هستم بودجه آن را تأمین خواهم کرد.

 وی افزود: امام خمینی(ره) تا پایان عمر مؤسسه را از حمایت مادی و معنوی خود بهره ‌مند ساخت و افزون بر تأمین بودجه بخش آموزش، به تولیت وقت آستان مقدسه حضرت معصومه(س) دستور می دهند، زمینی را برای ساخت ساختمان در اختیار مؤسسه قرار دهد؛ پس از امام خمینی(ره) نیز، رهبر معظم انقلاب این مؤسسه را مورد حمایت های مادی و معنوی قرار دادند و با افتتاح ساختمان مؤسسه در سال 74 آیت الله مصباح یزدی را به ریاست مؤسسه منصوب کردند.

آیت الله رجبی به سخن رهبر معظم انقلاب در زمینه فعالیت های مؤسسه امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در دیداری که اعضای هیأت علمی و مسؤولان مؤسسه امام خمینی(ره) در سفر ایشان به قم داشتند، بیان کردند این مؤسسه می ‌تواند یک الگویی برای کل حوزه باشد، آدم آرزو و دوست دارد که حوزه، این ‌جوری، با این نگاه نافذ، کنجکاوانه، نسبت به مسائل پیگیر، عالمانه و همراه باتقوی و اخلاص اداره شود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تصریح بر این که فعالیت ‌های مؤسسه دارای نظم است، خاطرنشان کرد: فعالیت های مؤسسه با رعایت قوانین و مقررات نظام و ضوابط اجرایی دفتر رهبر معظم انقلاب و در چارچوب مصوبات و تصمیمات هیأت امنا و هیأت رییسه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بودجه مؤسسه نیز با رعایت دقیق ضوابط و مقررات و با نهایت صرفه ‌جویی و قناعت هزینه و گزارش آن به مراجع ذی‌ صلاح ارسال و هر ساله از سوی حسابرسی مستقل مفید راهبر حسابرسی میشود بنابراین کلیه اسناد مالی مؤسسه ثبت شده و قابل ارائه به هر نهاد‌ مسؤولی است و در این زمینه هیچ نقطه ابهامی و زمینه هیچ ‌گونه سوء استفاده ‌‌ای وجود ندارد.

آیت الله رجبی در ادامه به فعالیت های مؤسسه امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: این مؤسسه برای تحقق اهداف در راستای ارتقای فرهنگ جامعه و ترویج تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در زمینه آموزش، پژوهش و امور فرهنگی فعالیت های چشمگیری داشته است.

 

 

فعالیت های آموزشی

وی ادامه داد: آموزش ‌های موسسه امام خمینی(ره) در یک نگاه کلی به دو دسته آموزش‌ های رسمی و آموزش های غیر رسمی تقسیم می شوند؛ در آموزش های رسمی به شرکت کنندگان در این دوره مدرک رسمی مورد قبول وزارت علوم و شورای عالی حوزه های علمیه اعطا می شود و در آموزش های غیر رسمی نیز فقط به گواهینامه داخلی اکتفا می شود.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) آموزش علوم انسانی و اسلامی در این مؤسسه را از جمله آموزش های رسمی نامید و گفت: این مؤسسه در 16 رشته و گروه علمی در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به طلاب دارای گواهی پایان سطح 2 حوزه‌ های علمیه که در آزمون ورودی مؤسسه شده اند علوم انسانی و اسلامی را آموزش می‌ دهد.

وی ادامه داد: از رشته های آموزش علوم انسانی و اسلامی مؤسسه امام خمینی(ره) می توان به اخلاق، تاریخ، ادیان، اقتصاد، تاریخ اندیشه معاصر، تفسیر و علوم قرآن، جامعه شناسی، حقوق، روان شناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، فلسفه، کلام و فلسفه، مدیریت، معارف اسلامی و عرفان اشاره کرد که تا کنون بیش از 3 هزار و پانصد نفر از طلاب حوزه‌ های علمیه از این مؤسسه فارغ التحصیل شده اند و اکنون نیز بیش از هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند.

آیت الله رجبی با بیان این که آموزش فقه و اصول نیز از آموزش های رسمی مؤسسه امام خمینی(ره) به شمار می رود، افزود: با توجه به این که دانش پژوهان این مؤسسه ملزم به شرکت در دروس فقه و اصول بر اساس نظام آموزشی حوزه علمیه هستند، از سال 89 به منظور نظارت بیشتر و کیفیت بهتر برگزاری دروس فقه و اصول دانش ‌پژوهان، دروس سطوح عالی و خارج فقه و اصول از سوی گروه فقه و اصول و اساتید مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار می‌ شود  و تا کنون بیش از دو هزار طلبه در این دروس شرکت کرده اند و اکنون نیز بیش از 600 طلبه در حال تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: به ‌منظور ارتقای سطح معلومات قشر تحصیل کرده جامعه در زمینه فرهنگ و معارف اسلامی بدون محدودیت زمانی و مکانی، مرکز آموزش ‌های مجازی فرهنگ و معارف اسلام در سال 86 تأسیس شد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: مرکز آموزش‌ های مجازی فرهنگ و معارف اسلامی مؤسسه امام خمینی(ره) تاکنون مجوز برگزاری دوره‌ های آموزشی علوم و معارف اسلامی را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت کرده است؛ در مقطع کارشناسی تاکنون بیش از 800 نفر از مرکز آموزش های مجازی فرهنگ و معارف اسلامی فارغ التحصیل شده اند و اکنون نیز بیش از 400 نفر در حال تحصیل هستند.

 وی با اشاره به آموزش های غیر رسمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: آموزش مجازی از جمله آموزش های غیر رسمی این مؤسسه است که به دلیل اشتیاق فراوان بخش قابل توجهی از قشر تحصیل کرده جامعه به فراگیری معارف اسلامی، دوره‌ های آموزشی کوتاه مدت و نیز تک ‌‌درس‌ هایی در قلمرو معارف اسلامی به صورت آنلاین و آفلاین ارائه می ‌شود و به افرادی که این دروس را با موفقیت بگذرانند گواهی داخلی اعطا می ‌شود و هم ‌اکنون 470 نفر از افراد دارای مدرک دیپلم تا دکتری در حال گذراندن این دروس هستند و 69 نفر نیز این دوره ها را به صورت کامل گذرانده اند.

آیت الله رجبی ادامه داد: طرح ولایت یکی دیگر از برنامه ‌های آموزش غیررسمی مؤسسه امام خمینی(ره) است که در آن مبانی اندیشه و نظام تفکر دینی از زیربنایی‌ ترین آموزه‌ ها تا دکترین حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه به صورت استدلالی در قالب یک نظام فکری به اقشار فرهیخته جامعه آموزش داده می ‌شود که تا کنون بیش از 50 هزار نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ ها، دانشجویان، طلاب، دبیران و نخبگانی از سراسر کشور این دوره را گذرانده ‌اند.

وی با بیان این که آموزش های کاربردی از دیگر آموزش های غیر رسمی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) است، گفت: آموزش ‌های کاربردی در زمینه مهارت ‌های زندگی، مدیریت فرهنگی، مشاوره، مهارت های تحقیق و ترجمه، مهارت های تدوین متون درسی و مهارت های تدریس یکی دیگر از آموزش ‌های غیررسمی مؤسسه است که به صورت کارگاه یا دوره‌ های آموزشی کوتاه مدت برگزار می شوند و تا کنون بیش از 40 هزار نفر در این دوره ها شرکت کرده اند و اکنون نیز صد نفر در حال گذراندن این دوره‌ ها هستند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: مؤسسه امام خمینی(ره) در راستای اهداف خود در برخی از زمینه های فعالیتی دایره‌ المعارف علوم عقلی و به دلیل این که محقق مورد نیاز در حوزه علمیه وجود نداشته، اقدام به برگزاری سه دوره پژوهشگری تربیت محقق عرفان نظری و دو دوره تربیت محقق منطق کرده است و 73 فارغ‌ التحصیل محقق عرفان نظری و منطق داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع دانش‌ آموختگان دوره‌ های رسمی و غیررسمی مؤسسه امام خمینی(ره) بیش از 100 هزار نفر است که دانش ‌آموختگان طلبه دوره‌ های رسمی مؤسسه علاوه بر همکاری با مؤسسه در مسائل آموزشی، پژوهشی و مدیریتی، در قلمروهای آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، و فرهنگی در حوزه و دانشگاه و نهادهای تصمیم ‌ساز و تصمیم ‌‌گیر در جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ‌ای داشته ‌اند.

آیت الله رجبی ادامه داد: از مهمترین فعالیت های دانش آموختگان مؤسسه امام خمینی(ره) می توان به، عضویت هیأت علمی و تدریس در دانشگاه‌ ها‌، عضویت هیأت ‌علمی پژوهشگاه ‌ها، پژوهشگران برتر کشوری و استانی، رئیس قطب‌ های علمی، محققان همکار در تدوین سند چشم‌ انداز، محققان همکار در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کارشناسان برنامه‌ های صدا و سیمای درون مرزی و برون مرزی، رده ‌های مختلف مدیریتی نظام تا سطح وزارت، رده ‌های مختلف مدیریت مراکز آموزش عالی در سطح ریاست دانشگاه ‌‌ها و پژوهشگاه‌ ها و مدیریت مختلف در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

 

 

فعالیت های پژوهشی

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: تا کنون بیش از 800  طرح پژوهشی پایان یافته و از سوی انتشارات مؤسسه منتشر شده و 149 طرح در دست اقدام است؛ از این مجموعه 190 عنوان متن درسی است که تعدادی از آنها با همکاری نهادهای رسمی مانند سازمان سمت منتشر شده است و بخشی از طرح ‌های تحقیقاتی مؤسسه نیز به تقاضای سایر سازمان ها مانند پژوهشگاه اندیشه اسلامی، صدا و سیما و وزارت آموزش پرورش به چاپ رسیده است.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: مجموعه مجلات علمی مؤسسه 29 مجله است که 10 مجله علمی پژوهشی در 282 شماره، 4 مجله علمی ترویجی در 306 شماره و 6 مجله علمی تخصصی در 42 شماره را شامل می شود.

وی با بیان این که برای نخستین بار مرکز دایره المعارف علوم عقلی در مؤسسه امام خمینی(ره) ایجاد شده است، گفت: این مرکز با هدف تألیف اولین دایره ‌المعارف تخصصی علوم عقلی اسلامی فلسفه، کلام، منطق و عرفان و دانشنامه ‌های تخصصی مربوط تشکیل شده است و تاکنون فعالیت‌ هایی در زمینه مقالات دایره المعارفی، انتشار اصطلاح نامه ها، کتاب شناسی، انتشار معجم ها و فرهنگ نامه انجام داده است.

فعالیت های فرهنگی و تربیتی

آیت الله رجبی با تصریح بر این که مؤسسه امام خمینی(ره) به مسائل فرهنگی و تربیتی نیز اهمیت می دهد، اظهار کرد: کمبودهایی در میان روحانیان حوزه وجود دارد که منشأ ناکارآمدی و حتی خسارت برای دین و نظام می‌ شود که از آن جمله مباحث فرهنگی، تربیتی، بصیرتی و به ‌ویژه مسائل اخلاقی است به همین دلیل یکی از دل مشغولی ‌های مؤسسه امام خمینی(ره) از آغاز تاکنون پیشگیری از این کاستی‌ ها و در صورت لزوم مقابله با آنها بوده است.

وی اضافه کرد: مؤسسه امام خمینی(ره) از زمان تأسیس مسائل اخلاقی و تربیتی و مسائل فرهنگی و بصیرتی کلیه نیروهای انسانی مؤسسه، به ‌ویژه دانش ‌پژوهان و اساتید را مورد نظر قرار داده و تدابیری انجام داده و برنامه‌ های مختلفی را اجرا کرده است و ایجاد معاونت فرهنگی موسسه، مرکز تربیت مربی اخلاق، دفتر ارتباطات فرهنگی و مرکز مشاوره مأوا از این موارد است.

آیت الله رجبی ادامه داد: برگزاری جلسات تهذیب و اخلاق، برگزاری دوره ‌های تربیت مربی اخلاق، نشست‌ های فرهنگی خانه خوبان، انتشار نشریات فرهنگی، نشست های علمی فرهنگی کانون طلوع و برگزاری همایش های فرهنگی ملی از جمله فعالیت های فرهنگی مؤسسه امام خمینی(ره) است.

وی در زمینه فعالیت های مرکز مشاوره مأوا، گفت: یکی از مسائل مورد نیاز جدی جامعه اسلامی و حوزه‌ های علمیه ارائه مشاوره با توجه به تعالیم و فرهنگ اسلامی است بنابراین مؤسسه امام خمینی(ره) مرکز مشاوره مأوا را تأسیس کرد؛ برگزاری دوره‌ های تربیت مشاور، برگزاری دوره‌ های آموزش، ارائه بیش از 30 هزار جلسه مشاوره برای 111 هزار نفر و تدوین کتاب ‌های کاربردی از مهم ترین فعالیت های این مرکز است./1324/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات