۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۵۵۴۷۹

جزئیات مصوبات نهمین روز بررسی بودجه سال ۹۷

وکلای ملت در ادامه بررسی لایحه بودجه سال آتی، بخش‌های دیگری از جزئیات این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
بودجه

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت در نهمین روز بررسی از لایحه بودجه سال ۹۷، بخش‌های مختلفی از این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جزئیات مصوبات امروز پارلمان در موضوع بودجه سال ۹۷ به شرح ذیل است:


بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق به بخش غیردولتی واگذار می‌شود

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی نمایندگان با ۱۴۸ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس به دولت مجوز دادند که بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق را به بخش غیردولتی واگذار کند.

دولت کوچک می‌شود

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تکالیفی را برای سازمان برنامه و بودجه جهت کوچک سازی ساختار دولت تعیین کردند.

تعیین سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده

مجلس در مصوبه‌ای سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده ۳۲ درصد تعیین کردند که به موجب این مصوبه مبالغ مذکور به‌صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.

سیگار گران می‌شود

با مشخص شدن عوارض سیگار تولیدی و وارداتی در سال ۹۷، عملا قیمت سیگار در سال آینده افزایش پیدا می کند. بر این اساس، از ابتدای سال ۱۳۹۷ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۷۵ ریال، تولید مشترک ۱۵۰ ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی ۲۵۰ ریال و وارداتی ۶۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.

تعیین شروط مجلس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها

همچنین مجلس شورای اسلامی با ۱۵۴ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس شروطی را برای افزایش سرمایه شرکت‌ها تعیین کرد.


تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، افزایش می‌یابد

در ادامه سیزدهم جلسه رسیدگی به  لایحه بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند: تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، افزایش یابد. به موجب این مصوبه کالاهای اساسی از این بند مستثنی شدند.

تکلیف شرکت ملی گاز به احداث خط فشار قوی در استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور

به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ شرکت ملی گاز ایران را مکلف کردند گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی را انجام دهند.

سقف درآمدهای نفتی و گازی افزایش یافت

بر اساس این گزارش امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس اصلاح بندهای «ب» و «ج» تبصره یک در بخش درآمدی را قرائت کرد که بر اساس اصلاح صورت گرفته، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز افزایش پیدا کرد.

سقف درآمدهای دولت در سال ۹۷ تعیین شد

همچنین نمایندگان مجلس در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ در مصوبه‌ای سقف درآمدهای دولت درسال ۹۷ را تعیین کردند.

عزم مجلس برای گازرسانی به مناطق غیر برخوردار

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سازوکاری را تعیین کردند تا گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز در سال آینده انجام شود. در بخش درآمدی این مصوبه بانک‌ها مجاز شده بودند که با تضمین وزارت نفت مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت ملی گاز بدهند.

نحوه هزینه‌کرد قیر رایگان در بودجه ۹۷ تعیین شد

وکلای ملت در مصوبه‌ای دیگر نحوه هزینه‌کرد ۳۰۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان در بودجه ۹۷ را تعیین کردند. به موجب این مصوبه، شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا پایان سال ۱۳۹۷ نسبت به تحویل کامل مواد اولیه قیر(VB)  به دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط اقدام نماید. این دستگاه‌ها مکلفند با رعایت شاخص‌های مربوطه نسبت به ابلاغ سهم هر یک از استان‌ها حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون اقدام کنند

اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت ملی گاز برای اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاها

در بخش دیگری از جلسه امروز مجلس برای بررسی جزئیات لایحه بودجه در مجلس نمایندگان مجلس در مصوبه تنخواه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت ملی نفت به شرکت ملی گاز برای تسریع در گازرسانی به روستاها را تصویب کردند.

نحوه استفاده طرح‌ها از فاینانس در سال ۹۷ تعیین شد

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای نحوه استفاده از طرح‌ها فاینانس در سال آینده را تعیین کردند. به موجب این مصوبه، طرح‌های بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی  و شرکت‌های دانش بنیان نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانک‌های عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند و بازپرداخت اصل و سود هریک از طرحهای مذکور از محل عایدات طرح تأمین و پرداخت خواهد شد.در همین راستا ۲ میلیارد دلار از اعتبارات فاینانس در سال آینده به مترو و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص یافت.

تعیین محل تامین هزینه‌های مربوط به بنگاه‌های دولتی

 مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ محل تامین هزینه‌های مربوط به بنگاه‌های دولتی را جداول ۱۳ و ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ تعیین کرد. همچنین در مصوبه‌ای دیگر بدهی دولت به بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از محل واگذاری اموال و دارایی‌ها و سهم الشرکه متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی از طریق جدول شماره ۱۸ این قانون قابل پرداخت است.

تخصیص ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه برای خرید تجهیزات آزمایشگاه‌ها

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها را به تصویب رساندند.به موجب این مصوبه، تسهیلاتی که از صندوق گرفته می‌شود ارزی خواهد بود. همچنین تجهیزات آزمایشگاه‌های تحقیقاتی موضوع این بند فقط در مواردی که بنا به اعلام معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و یا وزارتخانه تخصصی مربوطه مشابه داخلی ندارند، از شرکت خارجی تأمین می‌شود.

برداشت از صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی، بازسازی مناطق زلزله زده، ریزگردها و صداوسیما

در ادامه جلسه نوبت عصر امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی، بازسازی مناطق زلزله زده، ریزگردها و صداوسیما را به تصویب رساندند که بر اساس آن به ‌منظور تحقق اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، به دولت اجازه داده می‌شود معادل مبلغ یکصد و چهل و سه‌هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد (۱۴۳.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ورودی سال ۱۳۹۷ صندوق توسعه ملی برداشت و منابع حاصله را به ردیف درآمد عمومی به شماره طبقه‌بندی ۳۱۰۷۰۵ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند

اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای تکمیل طرح انتقال آب کشاورزی به سیستان

بهارستان‌نشینان امروز برداشت از صندوق توسعه برای تکمیل طرح انتقال آب کشاورزی به سیستان را تصویب کردند.به موجب این مصوبه، با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور به صندوق توسعه ملی، معادل ریالی تسهیلات یادشده از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک عامل که توسط دولت تعیین می‌گردد، قرار می‌گیرد تا در چارچوب موافقتنامه‌های ذی‌ربط مصرف شود./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات