۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۵۵۵۷۱۶
عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم:

طلاب با مبانی دانشگاهی علم اقتصاد آشنا شوند

حجت الاسلام نعمتی گفت: اگر بخواهیم پژوهشگرانی را با مبانی حوزوی در عرصه اقتصاد داشته باشیم، چاره ای نیست که طلاب ما به اقتصاد متعارف به همان شکلی که در دانشگاه ها تدریس می شود، دسترسی پیدا کنند.
حجت الاسلام نعمتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی نعمتی، دبیر هیأت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در نشست خبری گردهمایی «شناسایی ظرفیت های پژوهشی و پژوهشگران اقتصاد اسلامی» که در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به معرفی فعالیت های این هیأت اندیشه ورز پرداخت.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در طی 6 ماهی که هیأت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان کار خود را آغاز کرده، برنامه های مختلفی را در سه عرصه آموزش، پژوهش و ترویج در دستور کار داشته و همایش پیش رو می تواند یکی از برنامه های هیأت در زمینه ترویج و پژوهش قلمداد شود که برنامه های گذشته هیأت را به سمع و نظر طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه خراسان برسانیم.

وی افزود: بنا بر این است که هیأت اندیشه ورز اقتصاد، ذیل خود یک مرکز تخصصی اقتصاد را در ساختار اصلی حوزه با رشته هایی که در فرآیند تصویب قرار دارد، تأسیس کند. این دوره ها اجمالا عبارتند از سطح 2 و 3 فقه الاقتصاد که برای طلاب پایه 7 الی 10 حوزه علمیه طراحی شده که این بزرگواران اقتصاد را به طور کامل در کنار فقه و اصول حوزه تحصیل کنند و به مهارت های معادل فعالیت های فارغ التحصیلی دانشگاهی دست پیدا کنند و بدین شکل به افق اجتهاد تخصصی در اقتصاد نزدیک شوند.

حجت الاسلام نعمتی خاطرنشان کرد: دوره سطح 3 و 4 پیوسته فقه الاقتصاد نیز به همین شکل برای طلاب سطح سوم و چهارم حوزه های علمیه یا همان سطح خارج طراحی شده که دوره های بلندمدتی است که 5 الی 6 سال به طول خواهد انجامید و در کنار آن پیش بینی دوره های کوتاه مدتی برای مدرسان سطوح عالی حوزه و فضلای درس خارج برگزار شود که در این دوره ها تعداد کمتری از واحدهای درسی که هسته مرکزی دانش اقتصاد را تشکیل می دهد، توسط این بزرگواران مطالعه می شود تا بتوانند به ادبیات و اصطلاحات و مفاهیمی که در اقتصاد روز به آن پرداخته می شود، دست یابند و قدرت تحلیل خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به اقدامات شش ماه گذشته این هیأت اندیشه ورز، اظهار کرد: از برنامه های دیگر هیأت اندیشه ورز اقتصاد، سلسله نشست های اقتصادنا بود که دور اول آن در سال 96 در 12 جلسه برگزار شد. در این نشست ها که هدف گفتمان سازی فقه الاقتصاد را پیگیری می کرد، فضلا و اساتید برجسته اقتصاد اسلامی کشور از قم، تهران و مشهد به ارائه موضوعاتی پیرامون مسائل فقه الاقتصادی پرداختند که امیدواریم در بهار آینده در یک مجلد منتشر شود.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیدواریم با تصویب رشته های طراحی شده پیوسته، سال آینده بتوانیم طلابی برای مرکز تخصصی اقتصاد جذب کنیم که به صورت تخصصی و بلندمدت وارد پژوهش و آموزش اقتصاد شوند.

وی همچنین افزود: امیدواریم در نشست روز پنج شنبه این گفتمان در بین اساتید خارج هم به فضل الهی جا بیفتد و اساتید بزرگوار بتوانند از طلاب برجسته و ممتاز خود برای انتخاب رشته اقتصاد در ادامه تحصیلات فقهی دعوت داشته باشند.

هیأت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی اسلامی پیشرفت حضور پررنگ خود در حوزه علمیه را اعلام خواهد کرد

حجت الاسلام نعمتی در پاسخ به سؤالی پیرامون اهداف برگزاری گردهمایی پژوهشگران اقتصاد اسلامی، یادآور شد: با برگزاری این نشست، ما می توانیم به نحوی اعلام حضور پررنگ تری را در فضای حوزه علمیه خراسان داشته باشیم تا بتوانیم در مراحل آتی برنامه های هیأت که جذب طلبه و دانش پژوه در زمینه اقتصاد اسلامی است، با دست بازتری پیشروی کنیم و بتوانیم به اهداف اقتصاد اسلامی در حوزه علمیه خراسان دست پیدا کنیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که دوره های کوتاه مدت را در همین اسفندماه آغاز کنیم. تلاش ما این است که پرداختن به مسأله اقتصاد توسط طلاب حوزه های علمیه را هرچه بیشتر ترویج دهیم چون تا کنون مجموعه علمی مستقل و ویژه ای که به موضوع اقتصاد اسلامی بپردازد در حوزه علمیه نداشته ایم. البته در مقاطع کوتاهی مجموعه هایی به این مأموریت پرداخته اند اما متأسفانه تداوم پیدا نکرد.

دبیر هسأت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: در حال حاضر هیچ مجموعه حوزوی جز هیأت اندیشه ورز اقتصاد وجود ندارد که به این موضوع ورود کرده باشد. امیدواریم در این هیأت بتوانیم به ظرفیت های پراکنده در این زمینه نظم و ترتیب دهیم و گام های بلندی را در زمینه پژوهش های اقتصاد اسلامی برداریم.

چاره ای جز آشنا شدن طلاب با مبانی دانشگاهی علم اقتصاد وجود ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از مبانی ما در برنامه ریزی برای هیأت این بوده که اگر بخواهیم پژوهشگرانی را با مبانی حوزوی در عرصه اقتصاد داشته باشیم، چاره ای نیست که طلاب ما به اقتصاد متعارف به همان شکلی که در دانشگاه ها تدریس می شود، دسترسی پیدا کنند و از همین رو طلاب ما باید اجتهاد در اقتصاد را به اجتهاد سنتی در فقه و اصول ضمیمه کنند. در این صورت کسانی را خواهیم داشت که نظریه پرداز اقتصاد اسلامی باشند.

حجت الاسلام نعمتی در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان موفقیت سلسله نشست های 12 گانه «اقتصادنا»، گفت: آن هدفی که ما در جریان نشست های اقتصادنا داشتیم، این بود که در ابتدا به پژوهشگران حوزه علمیه خراسان این ایده را انتقال دهیم که موضوعات اقتصادی ای وجود دارد که نقش آموزه های فقهی در آن ها پررنگ است و از همین رو موضوعاتی را انتخاب کردیم که اگر در ابتدا یک فاضل صرفا حوزوی به آن نگاه می کرد، می دید که می تواند مصاحبه خوبی در این موضوعات داشته باشد چرا که این مباحث پایه فقهی را می طلبد.

وی تأکید کرد: وقتی طلاب و فضلا ببینند موضوعاتی وجود دارد که بخش عمده ای از آن ها با مبانی فقهی و اصولی گره می خورد، تشویق می شوند که بیایند و به این عرصه ورود تخصصی تری پیدا کنند و دانش فقهی و اصولی خود را در دانش های روز پیاده سازی کنند.

به نتایج مدنظر در سلسله نشست های اقتصادنا رسیده ایم

حجت الاسلام نعمتی افزود: هدف اولیه از دور اول سلسله نشست های اقتصادنا این نبود که ما به مباحث نو و جدیدی برسیم و یا حتی لزوما از تمام موضوعاتی که در مرزهای دانش اسلامی هستند بحث به میان آوریم. ما از دور اول این نشست ها راضی هستیم و به آن نتایجی که مدنظرمان بود رسیدیم و امیدواریم آن انگیزش ایجاد شده را در نشست روز پنج شنبه نیز شاهد باشیم. در طی این مدت طلاب به ما مراجعه می کردند و متقاضی برگزاری این رشته ها بودند؛ حتی در مدارس سطح یک که اصولا مجال برگزاری این دوره های تخصصی را ندارند.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی پیرامون مزایای در نظر گرفته شده برای طلاب علاقمند به همکاری با این هیأت اندیشه ورز، تصریح کرد: در دوره های تخصصی که در حوزه علمیه برگزار می شود، برای تمرکز هرچه بیشتر طلاب روی مسائل پژوهشی، مزایایی در نظر گرفته می شود که طبیعتا مرکز تخصصی فقه الاقتصاد هم از این قاعده مستثنی نیست اما ما به دنبال آن نیستیم که با انگیزه های غیر علمی مخاطبان خود را جذب کنیم چرا که فضای کاری ما یک فضای نخبگانی است و طلاب مستعد و علاقمند به این حوزه هستند که می توانند بار بر زمین مانده در این عرصه را به دوش بکشند./820/پ203/ب1

ارسال نظرات