۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۵۶۳۴۲
ظریف:

برخی کشورهای منطقه عزت و آبرو خود را گرو گذاشتند تا امنیت بخرند

وزیرامورخارجه گفت: كشورهایی در منطقه عزت و آبرو خود را گرو گذاشتند تا امنیت بخرند و منابع طبیعی خود را به تاراج گذاشتند تا اینكه بتواند ذره‌ای امنیت بدست بیاورند با این شرایط بازهم احساس امنیت ندارند.
محمد جواد  ظریف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه صبح امروز(شنبه ٥اسفندماه) در همایش "ایثار، زبان صلح جهانی" كه در دانشكده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینكه فرهنگ ایثار و شهادت ضامن استقلال، تمامیت ارضی و بالندگی جمهوری اسلامی ایران است اظهار داشت: ما باید فرهنگ ایثار را به عنوان یكی از مبانی اقتدار حفظ و معرفی كنیم.

وی ادامه داد: ما این قول را می‌دهیم كه در وزارت امور خارجه دیپلماسی ایثار را در پیش بگیریم و تا حدی كه در توان باشد به این موضوع بپردازیم، امروز كشورهای اطراف ایران كشورهایی هستند كه زیرچتر حمایتی هسته‌ای هستند و یا كشورهایی هستند كه خود سلاح هسته‌ای دارند، برخی از این كشورها سالانه ده ها هزار میلیارد هزینه تسلیحات می‌كنند.

وزیرامورخارجه تاكید كرد: بسیاری از كشورهای اطراف ما سعی دارند امنیت را برای خود بخرند و از این رو همیشه با اتفاقات مختلف ترس از برهم خوردن امنیت خود را دارند، بعد از برجام برخی از كشورهای اطراف ما سراسیمه به كمپ دیوید رفتند و گفتند كه ما بدون شما استقلال و امنیت نداریم، در مقابل وقتی طرف خارجی با كشورهای همسایه ما رقص شمشیر داشت تصور می‌كردند كه امنیت به كشور آنها آمده است.

ظریف یادآور شد: كشورهایی كه عزت و آبرو خود را گرو گذاشتند تا امنیت بخرند و منابع طبیعی خود را به تاراج گذاشتند تا اینكه بتواند ذره‌ای امنیت بدست بیاورند با این شرایط بازهم احساس امنیت ندارند و دنیا هم هیچكدام از این كشورها را امن نمی‌داند، در واقع بسیاری از این كشورها اذعان دارند با این همه هزینه كه ما داریم دنیا ایران را می‌بینید و آن را به عنوان آینده دارترین كشور منطقه می‌دانند.

وی افزود: داشتن تسلیحات نظامی مهم است و حتما برنامه موشكی ما مهم و غیرقابل مذاكره است تا اتفاقاتی همچون هشت سال دفاع مقدس رخ ندهد، اما سوال این است كه این ابزار را مگر همسایگان ما ندارند، ایران در میان این همسایگان بین ١٢ تا ١٦میلیارد دلار هزینه نظامی دارد و عربستان با چتر حمایتی آمریكا ٦٧میلیارد دلار هزینه نظامی داده است، اما آنچه ما را متمایز می‌كند ایثار مردم است كه در جنگ تحمیلی آن را دیدیم.

وزیر امورخارجه با بیان اینكه فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه متبلور شده است و دنیا نتوانست با تحریم ما را فلج كنند، تصریح كرد: با این وجود شاهد هستیم غرب معتقد است كه ایران پای میز مذاكره آمد و این تمسخر برانگیز است زیرا ما كه همیشه پای میز مذاكره بودیم و این شما بودید كه نتوانستید از هیچ دری به ایران نفوذ كنید و بالاخره مذاكره را تنها راه خود دیدید.

ظریف ابراز داشت: مردم ما همیشه در طول تاریخ فرهنگ ایثار را از امام حسین(ع) یادگرفتند و این فرهنگ از زمان تولد تا پایان عمر در وجود ما نهادینه شده است و ما می‌توانیم این اراده معطوف به عشق را تبدیل به یك زبان برای صلح كنیم، در اصل ما این سرمایه را داریم و اگر این سرمایه را باور كنیم و نسبت به آن بی اعتنا نباشیم موفق خواهیم بود.

وی تصریح كرد: ما نباید هیچگاه فراموش كنیم كه چه سرمایه‌ای را در جنگ تحمیلی داشتیم، این سرمایه باعث شده است كه دنیا ما را از دیگران متمایز كند، امروز ایران را قدرتمندترین كشور منطقه می‌دانند زیرا فرهنگ ایثار داریم و ما را با میزان تسلیحات نظامی با دیگران مقایسه نمی‌كنند، اگر فرهنگ استقلال و خودباوری را بتوانیم به درستی به دنیا معرفی كنیم آنگاه متوجه می‌شوند كه نباید برای امنیت به دیگران نگاه داشته باشند.

وزیر امورخارجه با بیان اینكه بسیاری از كشورهای منطقه ما در اقتصاد و حفظ تمامیت ارضی نگاهشان فقط به بیرون از كشور خودشان است، گفت: برای ما حفظ مرز و امنیت یكی ضرورت است و مردم ما پشتوانه این امنیت هستند، بنابراین ما باید به حقوق مردم و به خصوص ایثارگران به عنوان یك ضرورت امنیتی نگاه كنیم و همین امر نگاه ما از حالت ابزاری خارج می‌كند./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات