۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۵۶۳۴۵
ظریف در جمع خبرنگاران:

شروط جدید آمریکا در برجام فرار رو به جلو است

وزیر امور خارجه گفت: مشكل كنونی ما با آمریكا در این است كه آمریكا برای انجام ندادن تعهدات خودشان در حال فرار به جلو هستند و شرایطی را مطرح می‌كنند كه جامعه جهانی كاملا وقوف دارد كه این شرایط هیچكدام حتی قابل بررسی نیست.
ظریف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه همایش "ایثار، زبان صلح جهانی" در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت برجام و بدعهدی آمریكا گفت: طرف های مقابل در برجام باید حقوق یكدیگر را رعایت كنند، این حقوق هم از طرف آمریكایی كه تعهدات آنها است عملی می‌شود ولی مشكل كنونی ما با آمریكا در این است كه آمریكا برای انجام ندادن تعهدات خودشان در حال فرار به جلو هستند و شرایطی را مطرح می‌كنند كه جامعه جهانی كاملا وقوف دارد كه این شرایط هیچكدام حتی قابل بررسی نیست و تاكید بر این است كه هرچه سریع‌تر آمریكا به تعهدات خودشان عمل كرده و آن را را اجرایی كنند.

وی در پاسخ به این سوال كه اهمیت دانشگاه در پاسخ به این نیازها تا چه اندازه است تاكید كرد: اینكه مبانی قدرت جمهوری اسلامی ایران چه چیزهایی است واقعا مهم است و ما نمی‌توانیم صرفا براساس نسخه برداری از نظریه پردازی‌های كشورهای غربی و بیگانگان برای خودمان آینده را تصویر كنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: دانشگاه بهترین جا برای بحث‌های اینچنینی است و ما باید آن دسته از مزایای نسبی كه جمهوری اسلامی دارد و همچنین مزایای كه توانسته امنیت جمهوری اسلامی را پاسداری كند و یا حتی مفاهیم جدیدی را برای صلح جهانی ارائه كرده است در نظر گرفته و باید در این حوزه‌ها كار كنیم و دانشگاه دقیقا جای همین موضوعات است.

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه اجلاس آستانه می‌تواند عاملی برای جلوگیری از تنش‌های تركیه و سوریه شود، توضیح داد: توافق‌های آستانه برای كاهش تنش‌ها است و امیدواریم اجرایی شود ولی متاسفانه گروه‌های تروریستی به اقدامات خود ادامه دادند.

ظریف تصریح كرد: در خصوص سوریه سیاست‌های بسیار مخرب آمریكا كه برای هدف‌های كوتاه نظرانه  اقتصادی و اشغال سرزمین‌های نفت خیز و حاصل خیر سوریه است باید دقت كرد زیرا آنها از نیروهای محلی برای این اتفاقات استفاده می‌كنند و یك تنش درازمدت را در منطقه ما دامن می‌زنند و این جزء خطراتی است كه منطقه ما را تهدید می‌كند.

وی در پایان گفت: ضروری است كه به سیاست‌های كاهش تنش برگردیم و حركت‌های حمایتی كه برخی گروه‌های تروریستی همچون النصرة دارند را متوقف شود./٨١٦/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات