۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۳۹۱
نویسنده حوزوی:

"میراث پژوهی" اولویت اصلی پژوهشگران باشد

حجت الاسلام حافظی بر ضرورت اهمیت دادن حوزه علمیه به مباحث میراث پژوهی تأکید کرد و خواستار شد: حوزه علمیه برای اینگونه مباحث ارزش بیشتری قائل شود.
حجت الاسلام حافظی، نویسنده حوزوی

حجت الاسلام ابوالفضل حافظیان نویسنده حوزوی و پژوشگر عرصه نسخه های خطی و میراث پژوهی در حاشیه پنجمین نمایشگاه کتاب دین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فضای این نمایشگاه کتاب را اینگونه توصیف کرد: این نمایشگاه در عرصه کتب دینی بسیار غنی بوده و فرصت بسیار مناسبی برای پژوهشگران دینی است تا به این جا آمده و کتاب های مورد نیاز خودشان را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه کتاب ها باید به گونه ای تدوین شود که پاسخگوی نیازهای جوانان بوده و به شبهات شان جواب قانع کننده دهد، عنوان کرد: جوانان امروزی بیشتر به سوی فضای مجازی گرایش دارند، بنابراین می طلبد که امکاناتی فراهم شود تا کتب مورد نیازشان در این فضا تهیه شده و در اختیارشان قرار گیرد.

این نویسنده حوزوی که تا کنون 30 جلد کتاب در زمینه میراث پژوهی تألیف کرده است، مشکلات و موانع نویسندگی را اینگونه بیان کرد: متأسفانه نویسندگان در ایران از محروم ترین اقشار هستند و این در حالی است که این شغل از باارزش ترین مشاغل در دنیا به شمار می رود، اما برای مثال بنده که یک طلبه نویسنده هستم از کمترین امکانات برخوردارم و حتی علی رغم نگارش 30 جلد کتاب، هنوز نتوانسته ام یک دستگاه کامپیوتر برای کارم تهیه کنم.

حجت الاسلام حافظی خاطرنشان کرد: بنده فهرست نسخه های خطی مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی را نوشتم که کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد، همچنین مجموعه ای به نام نسخه پژوهی و فهرست نسخه های عکسی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی را تدوین و تألیف کردم که کتاب سال حوزه شد، حتی یک سال به عنوان فهرست نگار نمونه کشور معرفی شدم، اما چه فایده، هیچگونه مزایایی در اختیار بنده قرار داده نشد؛ همه کتاب ها را به مدارج علمی حوزه ارائه دادم، اما گفته شد که «این ها به اندازه یک لیسانس و سطح دو حوزه هم ارزش ندارد، زیرا ما کتاب شناسی و تصحیح متون و کار در تراجم علما و میراث پژوهی در قانون ما نمی گنجد».

وی خطاب به نمایندگان مجلس ابراز داشت: مجلس باید به گونه ای قانون تصویب کند که برای نویسندگان یک سری تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا به راحتی بتوانند به کار پژوهشی و تدوین کتاب بپردازند و امیدواریم به نخبگان بدون مدرکی که کتاب های شان، کتاب سال جمهوری اسلامی می شود و یا در جشنواره های مهم مقام می آورد، مدرک اعطا شود تا بتوانند از مزایای آن استفاده های لازم را ببرند و با تلاش بیشتری کار پژوهشی انجام دهند.

سردبیر سابق مجله میراث شهاب وابسته با کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ادامه داد: همچنین به نویسندگانی که در عرصه میراث پژوهی فعالیت می کنند اجازه داده شود تا در کتاب خانه های بزرگ همانند کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و غیره استفاده کنند تا میراث علمی گذشتگان و علما را احیا کنند.

وی در پایان بر ضرورت اهمیت دادن حوزه علمیه به مباحث میراث پژوهی تأکید کرد و خواستار شد: حوزه علمیه برای اینگونه مباحث ارزش بیشتری قائل شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات