۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۵۶۶۱۵
استاد حوزه علمیه:

مدارا با والدین دستور دین اسلام است

حجت الاسلام اخوان گفت: درباره والدین، نصوص خاصّه بسیاری وارد شده است که انسان با آنها به مدارا و لطافت و به دور از خشونت و تندی سر کند.
آیت الله اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس اخوان استاد حوزه علمیه در کلاس درس تفسیر سوره لقمان که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره احترام و احسان به والدین، گفت: هر انسانی متناسب با خود شأنی دارد، با مرگ خود در تبدل نشئه قرار می‌گیرد و در عالم دیگر شئونات مختلفی خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به آیاتی که در قرآن دلالت بر تبدل نشئه دارد، آدمی با مرگ خود از احوالی به احوالی و از حیثیاتی به حیثیات دیگر صیرورت می‌کند؛ صیرورت، رهیدن از مقام کثرت و سیر کردن در طریق وحدت است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: کسی که خود را مهیّای شأن و مقام وحدت نکرده باشد، در این مسیر سختی‌ها و مشقّت‌های زیادی را خواهد دید.

وی در ادامه اظهار داشت: به فرمایش قرآن کریم اگر پدر و مادری فرزند خود را از روی علم یا جهل به شرک دعوت کنند، به علت دور کردن فرزند از مقام توحیدی نباید مطیع آنها باشد.

وی افزود: حتی شاید پدر و مادر به نظر خودشان قصد لطف به فرزند دارند اما در حقیقت بازدارنده فرزند از مسیر تعالی و توحیدی هستند البته فرزند هم نباید طوری رفتار کند که سبب رنجش آنها شود بلکه باید به گونه‌ای احسن رضایت آنها را جلب کند.

حجت الاسلام اخوان بیان داشت: درباره والدین، نصوص خاصّه بسیاری وارد شده است که انسان با آنها به مدارا و لطافت و به دور از خشونت و تندی سر کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر والدین فوت شدند در حالی که فرزند با آنها مشکل و مسئله ای داشته، اولیای دین سفارش کرده اند که بر سر مزار آنها حاضر شود و به نحوی آنها را مورد لطف قرار دهد زیرا پس از مرگ مورد عاق و یا دعای خیر والدین نیز قرار خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: والدین شأن مخصوص دارند به همین علت نصوص در مقام آنها وارد شده است. احسان در حق والدین وظیفه فرزند است./969/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات