۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۵۶۷۱۷

نظر سخنگوی دولت درباره طرح سؤال مجلس از رییس جمهور

سخنگوی دولت در نشست خبری خود با رسانه ها، درباره درباره طرح سؤال مجلس از رییس جمهور اعلام نظر کرد.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷اظهار داشت: ما امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه بودجه ۹۷ را بررسی کردیم تا مصوبه بودجه ۹۷ با سیاست های کلان مطرح شده نظام انطباق داشته باشد.

وی ادامه داد: در بودجه ۹۷ سعی کردیم  اصلاحاتی را ایجاد کنیم که براساس آن تمرکز بودجه در مرکز کاهش یافته و بیشتر به سوی اهداف و اولویت های برنامه ششم تمرکز شده است، البته در بودجه امسال به خاطر اینکه کمبودهایی وجود داشت با دستور رهبری توانستیم ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به آن اضافه کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در بودجه 97 دست ما بازتر از گذشته است، در این دوره هم یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و همه یارانه را به شکل گذشته پرداخت می‌کنیم و البته کسانی که توانایی مالی دارند از این پرداختی کم خواهند شد.

نوبخت در مورد وضعیت اشتغال تصریح کرد: در سال آینده دولت قصد دارد که یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی با ۱۲ برنامه ایجاد کند، البته در این خصوص نیز مجلس همکاری لازم را داشت، ما قصد داریم در سال ۹۷ طرح‌های عمرانی نیمه تمام را تکمیل کنیم، در این خصوص با همکاری بخش‌های غیردولتی می‌خواهیم ۱۲۶ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی را به اتمام برسانیم، البته ۱۵ هزار میلیارد تومان این بخش از طریق بودجه تامین می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: برای بودجه ۹۷ برای اولین بار شاهد اعلام شفاف بودجه بودیم که در آن بخش ویژه ای برای اشتغال و همچنین از بین بردن فقر مطلق در نظر گرفته شد و از این رو بودجه ۹۷ را می توان یک گام بلند به سوی آینده دانست.

نوبخت در مورد آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: ما سعی داریم مطالبات حق التدریس‌ها را تا پایان امسال پرداخت کنیم، از سوی دیگر در سال آینده به دنبال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز هستیم، برای این کار نیز ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و با این روند کار همسان‌سازی تا چهار سال آینده انجام می‌شود، ضمنا در سال آتی حقوق هیات‌های علمی ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه می‌توان در اقتصاد رفتار پوپولیستی داشت، تصریح کرد: این رفتار یک رضایت زودگذر را ایجاد می‌کند اما در دولت به دنبال گام‌های بلندتری هستیم، امروز تورم ما یک رقمی است و می‌توان آن را نسبت به گذشته مقایسه کرد و در اصل دولت تلاش کرد که میزان افزایش قیمت ها را کنترل کرده و نگذاریم گرانی ها زیاد باشد.

وی در خصوص تورم ادامه داد: اعلام تورم ۸/۳ درصد به معنی گرانی اجناس با  درصد نیست، برخی کالاها در بازار تا ۱۴ درصد افزایش داشته و برخی خیلی کمتر رشد داشته‌اند.

نوبخت در رابطه با نرخ بیکاری افزود: در پاییز امسال میزان ۱۱/۹ درصد نرخ بیکاری داشتیم که این میزان در پاییز ۹۵ در حدود ۱۲/۳ بوده است و این آمار نشان می دهد که امسال ما ۰/۴ درصد کاهش بیکاری داشتیم، در پاییز امسال ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر به دنبال کار آمدند که از این میزان ۹۵۵ هزار و ۷۵۱ نفر را مشغول به کار کردیم و الباقی هنوز بیکار هستند.

رییس سازمان برنامه بودجه در راستای پرداخت‌ها تا پایان امسال تصریح کرد: ما تا پایان امسال بدون کسری دریافت‌ها و پرداخت‌ها را انجام خواهیم داد و تنخواه بانک مرکزی را تسویه می‌کنیم، حقوق‌ها تا پایان ۱۵ اسفند پرداخت می‌شود و یارانه خانواده‌های بهزیستی را نیز پرداخت می‌کنیم و سپس به سوی طرح‌های عمرانی می رویم.

وی در مورد آن دسته از کارگرانی که حقوق خود را دریافت نکردند یادآور شد: این موضوع به خاطر واگذاری نادرست شرکت‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی بوده و دولت موظف به حل این مشکلات است.

سخنگوی دولت در رابطه با موضوع برجام نیز گفت: مابراساس منافع نظام تا زمانی که این موضوع تامین شود در برجام خواهیم بود و اگر زمانی ببینیم که منافع ما زیر سوال می رود از برجام بیرون خواهیم آمد.

نوبخت در مورد سفر استانی رییس جمهور به استان هرمزگان نیز اضافه کرد: این سفر در ادامه سفرهای استانی رییس جمهور انجام خواهد شد و در این سفر در حدود هزار و دویست میلیارد تومان به اجرای طرح‌های استانی اختصاص داده می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد بیمه سلامت توضیح داد: ۱۰ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت اختصاص داده شده است، این رقم تا پایان امسال پرداخت می‌شود و عقب ماندگی پرداختی این بیمه به داروخانه‌ها را تا شهریورماه پرداخت کرده‌ایم.

وی در خصوص عدم رویارویی ورزشکاران ما با ورزشکاران اسرائیلی و فشاری که فدراسیون جهانی به ایران در این رابطه وارد می کند، خاطرنشان کرد: باید در برخی سیاست‌ها بازبینی شود اما امروز در این خصوص تغییر نگاه نداریم و اگر اتفاقی در این مورد بیافتد قطعا اطلاع رسانی خواهیم کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان از سوی مجلس عنوان کرد: تاکنون کسی با این طرح مخالف نبوده و هرگونه اموال نامشروع توسط دادستانی می تواند بررسی شود و این امر از سوی دولت مخالفتی نخواهد داشت و دولت از ابتدای فعالیت تمام اموال افراد و خانواده هایشان را به قوه قضائیه اعلام کرده است و ما برای باقی نهادها هم در این رابطه استقبال می کنیم .

نوبخت در مورد طرح سوال از رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع حق نمایندگان است و در کمیسیون‌های مختلف هرکسی می تواند از دولت پرسش و پاسخ کند، البته در مورد موسسات غیرمجاز اینکه انتظار داشته باشند رییس جمهور بگوید موسسات برای دولت های قبل بوده است یک مساله کاملا مشخص است و می توانید به گذشته مراجعه کنید.

وی در خصوص درخواست انگلیس از شورای امنیت سازمان ملل برای فشار آوردن به ایران در مساله یمن تصریح کرد: انگلیس از گذشته با آمریکا دوست بوده است و موفقیت برجام ایجاد شکاف بین دو این کشور بوده است و در این میان ایران مواضع ۴۰ ساله خود را بیان می کند و مردم ایران مثل همیشه پیروز این مسائل خواهند بود.

سخنگوی دولت در مورد ایده گفتگوی ملی اظهار داشت: این یک ایده قابل دفاع در منشور حقوق شهروندی است و نیازمند ساز و کاری است و آن را باید به شکل فرمول جمع‌بندی کنیم.

نوبخت در مورد اقدامات مشخص دولت در اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: در خصوص اقتصاد مقاومتی اقداماتی در زمینه سر و ساماندهی حمل و نقل عمومی و اقداماتی برای مهار آب های مرزی انجام شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر پذیرش شروط ترامپ در مورد برجام از سوی اروپایی ها، اظهار کرد: اصل برجام قابل مذاکره مجدد نیست و اگر آن ها از تعهداتشان عدول کنند ما از برجام خارج می‌شویم.

وی در مورد افزایش نرخ سود بانکی با توجه به نوسانات بازار ارز تصریح کرد: تصمیمات بانک مرکزی اقتضایی است و قرار نیست بعد از دو هفته فروش اوراق 20 درصدی شاهد افرایش نرخ سود سپرده های بانکی باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص ارز بیان داشت: سیاست دولت این نیست که ارزش پول ملی تضعیف شود و این سخن نادرستی است که بگوئیم دولت می‌خواهد قیمت دلار را بالا ببرد تا پولی دستش را بگیرد ،بازار ارز مشخص است که امنیتی است، شاید مردم بگویند که سرمایه گذاری در بازار ارز سودش بیشتر است بنابراین به مردم گفته‌ایم که سود ارزی شما با قیمت ارز روز محاسبه خواهیم کرد./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات