۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۵۶۷۹۷
آیت‌الله قرهی:

برخی با عرفان‌های کاذب ظرف‌های ساختگی در مقابل ظرف اخلاق الهی می‌سازند

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه اصالت در بندگی الهی است و عارف حقیقی دنبال مکاشفه نیست، گفت: برخی با عرفان‌های کاذب ظرف‌های ساختگی در مقابل ظرف اخلاق الهی می‌سازند.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله روح‌الله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه و مسجد امام مهدی(عج) برگزار شد، گفت: لازمه تدین ظرف اخلاق است.

وی افزود: اگر ظرف اخلاق به وجود نیاید انسان دیندار واقعی نمی‌شود، فطرت انسان دنبال دین است اما تقید را در ظرف اخلاق نشان خواهد داد.

آیت‌الله قرهی با استناد به این فرمایش پیامبر(ص) که اخلاق ظرف دین است، عنوان کرد: فطرت انسانی دنبال اخلاق و جذبه دین به اخلاق و مظروف آن است که بتواند حقایق را مشاهده کند، اگر از دین اخلاق گرفته شود احکام نظری خشک خواهد شد که بر روح انسان اثر مثبت نخواهد داشت.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با بیان اینکه مباحث اخلاق باید علمی و عملی باشد، گفت: وقتی مباحث اخلاقی باشد احکام را نورانی کرده به آن جان و روح می‌دهد.

وی افزود: اگر دستورات الهی تکلیفی محض می‌شد چنین وانمود می‌شد گویا ما به پروردگار عالم بدهکار هستیم اما اگر انسان در بستر اخلاق رشد کرد نماز او بر مبنای حب خواهد بود و اعمال عبادی سبب نشاط او می‌شود، و به نوعی عشق‌بازی بین عبد و معبود ایجاد می‌شود.

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه مستحبات از حب می‌آید یعنی بنده دوست دارد که محبوب خود را عبادت کند، ابراز کرد: وقتی انسان با این حال جلو برود دنبال مسائل اخلاقی بوده و نسبت به خداوند معرفت پیدا کرده و محبت او افزایش می‌یابد.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با بیان اینکه انسان بر اساس فطرت خود دنبال اخلاق است و هر کس را که اخلاقی رفتار کند دوست دارد، گفت: شیطان لعین از سوی سپاه خود همواره فرقه‌سازی و عرفان‌های کاذب درست می‌کند که با ظروف مسموم در ظرف اخلاق شما انحراف ایجاد کند، به عنوان مثال ابتدا صوفی‌گری را درست می‌کند سپس حلقه‌های عرفان کاذب و دراویش بدون اخلاق را می‌سازد.

وی با بیان اینکه اصالت در بندگی الهی است و عارف حقیقی دنبال مکاشفه نیست، گفت: برخی با عرفان‌های کاذب ظرف‌های ساختگی در مقابل ظرف اخلاق الهی می‌سازند.

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه مومنان اخلاق‌مدار قوه درک بالایی دارند، عنوان کرد: زمانیکه قانون اساسی نوشته شد امام راحل آن برای بازنگری به علامه آقا سید محمد تهرانی دادند (ایشان قوه درک بسیار بالایی داشتند) ایشان اشکالات زیادی گرفتند که یکی از آنها این بود که چرا به قوه مجریه اختیارات زیادی داده شده است در حالیکه قوه مجریه فقط باید اجراکننده احکام اسلام باشد، متاسفانه امروز در ظاهر حکومت در دست ولایت فقیه است اما اجراکننده قانون قوه مجریه است./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات