۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۵۵۶۸۰۰
حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی:

ولایتمداری ضامن اجرای عدالت در کشور است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اجرای عدالت در جامعه اسلامی در گرو اتحاد مسلمانان حول محور ولایت است، گفت: انسان ولایتمدار به خاطر منافع شخصی منافع ملت را به خطر نمی‌اندازد.
ادیب یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت وفات حضرت ام البنین(س) در مسجد جامع غدیر خم برگزار شد، گفت: بدون تردید یکی از جدی‌ترین ماموریت پیامبر اکرم(ص) در کنار ارائه حقایق اسلام و محتوای وحی تبیین جایگاه ولایت بود.

وی افزود: آیات متعددی در قرآن کریم به جایگاه ولایت اشاره می‌کند. واژه ولایت معانی متعددی دارد و این امر سبب نمی‌شود انسان از پذیرش ولایت سرباز بزند.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی با اشاره به اینکه روایات متعددی درخصوص جایگاه ولایت از ناحیه رسول اکرم(ص) نقل شده است، ابراز کرد: روایات متعددی از پیامبر اکرم(ص)  درباره جایگاه ولایت نقل شده تا کسی از کلمه ولایت سوء استفاده نکند.

استاد حوزه علمیه منظور از ولایت را رهبری و سرپرستی دانست و اظهار داشت: واژه ولایت در قرآن به معنای زعامت و رهبری است؛ بنابراین کسانی که معنای آشکار ولایت را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند در اصل نمی‌خواهند از ولایت تبعیت کنند.

وی ادامه داد: پیامبر در طول 23 سال امر رسالت مدام به تبیین اندیشه ولایی می‌پرداختند از این رو روشنگری در زمینه مفهوم ولایت مهمترین رسالت رسول خدا بود تا جایگاه ولایت را برای مردم جا بیاندازد.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی تصریح کرد: از نگاه جامعه شناسانه منظور از ولایت همان جامعه به هم پیوسته‌ای است که مردم همانند یک زنجیر از نظر اعتقادی حول محور قرار دارند برهمین اساس بسیار قدرتمند می‌شوند محور اصلی جامعه اسلامی ولایت است؛ بنابراین اجرای عدالت در جامعه اسلامی در گرو اتحاد مسلمین حول محور ولایت است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در جامعه ولایی کسی اظهار جدایی از جامعه نمی‌کند و خود را تابع حکومت می‌داند زیرا می‌داند ولایت موظف است راه رسیدن به سعادت را برای مردم تسهیل کند.

وی با تاکید بر اینکه ولایت پذیری عبادت و کمال جویی است، گفت: انسان ولایتمدار به خاطر منافع شخصی منافع ملت را به خطر نمی‌اندازد، برخی دم از ولایت پذیری می‌زنند اما در عمل چیزی غیر از بحران و سختی برای مردم ایجاد نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی با بیان اینکه پس از توحید و نبوت مهمترین مبحث امر ولایت پذیری است، گفت: ولایت مظهر عملی توحید و رسالت است انسان موحد پایبندی خود را باید در امر ولایت پذیری نشان دهد. اسلام براساس امر ولایت استوار است مردم باید در برابر ولایت تسلیم باشند چرا که خداوند بهتر می‌داند رسالش را در کجا بگستراند.

استاد حوزه علمیه دلیل حمله عربستان به یمن را ولایتمداری مردم یمنی به ائمه اطهار(ع) دانست و خاطرنشان کرد: همین نوری که امروز شیعیان در وجود خودشان حس می‌کنند همان نور ولایت است. حضرت ام البنین(س) با درک حقیقت ولایت خود ذوب در ولایت بودند برهمین اساس چهار عزیز دلبندش را تقدیم ولایت کردند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات