۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۵۵۶۹۰۰
آیت الله مکارم شیرازی:

اتخاذ مواضع فقهی در قبال برخی از جرائم اجتماعی نیازمند انجام مطالعات دقیق است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اتخاذ مواضع فقهی در قبال برخی از جرائم اجتماعی را نیازمند انجام مطالعات دقیق نسبت به آنها دانست.
ایت الله مکارم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیامی را به سومین همایش بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی صادر کرد که در افتتاحیه این مراسم از سوی حجت الاسلام خوش خو قرائت شد.

متن کامل این پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز تشکیل و برگزاری این کنفرانس را به حاضران و همه دست اندرکاران تبریک عرض نموده، نکاتی را در این خصوص متذکر می شوم:

1-اهمیت موضوع کنفرانس در این است که از یک سو فرصت بررسی فقهی نسبت به مسائل و فروع اجتماعی متعددی را که درون این موضوع کلان جای می گیرند فراهم آورده و از سوی دیگر، این موضوع فصل مهمی در مطالعات و بررسی های اسلامی فراروی اندیشمندان و عالمان اسلامی می‌گشاید تا فرصت یابند، کارکرد فقه اسلامی و قوانین منبعث از آن را در قبال واقعیت های اجتماعی به ویژه ناهنجاری‌ها و آسیب های آن، مورد بررسی و شناخت قرار داده و طرق پیشگیری را ارائه دهند.

۲- در منطق اسلام، وجود جرایم اجتماعی در جامعه موجب دور شدن افراد از خداوند، ناسالم شدن روابط انسان‌ها با یکدیگر و آلوده شدن محیط اخلاقی و زندگی می گردد، به همین جهت شریعت اسلامی مواضع طبیبانه و مشفقانه و در عین حال قاطعانه ای را در برابر مرتکبان این جرایم اتخاذ کرده است تا از یک سو از وقوع این جرایم پیشگیری نموده و از سوی دیگر با آنها در صورت وقوع، مبارزه منطقی نماید.

۳- لازم است حوزه های علمیه و مراکز فقهی جهان اسلام به آن دسته از جرایم اجتماعی که سابقاً وجود نداشته و در دنیای جدید پا به میدان نهاده است، به عنوان بخش مهمی از مسائل مستحدثه نگاه کرده و بررسی علمی و فقهی این جرایم را به دلیل حساسیت و خطرهای آنها در زمره اولویت های فعالیت های علمی و فقهی خود قرار دهند.

۴- امروزه شرایط اجتماعی و جهانی بگونه ای شده است که بسیاری از جرایم اجتماعی، مرزهای کشورها و ملتها را در می نوردد، و به شکل سازمان یافته‌ای به همه جوامع هجوم می آورد. در قبال این پدیده  که تهدیدی جدی برای نسل های وابسته به همه مذاهب اسلامی، و در واقع به همه امت اسلامی است، لازم است علمای اسلام بر مبارزه با جرایم اجتماعی تمرکز کنند و در این زمینه، به همگرایی و همکاری جدی روی آورند.

۵- در دنیای امروز اتخاذ مواضع فقهی در قبال برخی از جرایم اجتماعی، به دلیل آنکه از عوامل مختلف تأثیر می پذیرند و آثار ویرانگری را پس از وقوع بر جای می گذارند، نیازمند انجام مطالعات دقیق نسبت به آنهاست تا از هر گونه آثار منفی برکنار باشد. بنابراین اگر قوانین مرتبط به مسائل اجتماعی و فرهنگی بر اساس احکام شریعت الهی تنظیم و تدوین گردند و سپس به صورت دقیق به اجرا درآیند، امید می رود ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در مسیر به تحلیل رفتن و زوال یافتن قرار گیرند.

بار دیگر از همه شما اندیشمندان تشکر کرده و امیدوارم جوامع اسلامی از تلاش های شما عزیزان بهره کافی را ببرند و این کنفرانس گام برجسته ای در تخفیف آلام آسیب های اجتماعی باشد.

و السلام علیکم و رحمة الله

ناصر مکارم شیرازی/872/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات