تلقی معصومانه از وحی متعلق به معصوم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجتالاسلام قاسم جعفرزاده، به عنوان مقرر دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی، امروز 9 اسفند در «نشست هماندیشی علم دینی» که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس در حال برگزاری است، به بیان رابطه دین با عقل پرداخت.
وی ادامه داد: بین علم دینی و علم به دین تمایز وجود دارد، وقتی محتوای دین تغییر کند محتوای علم هم تغییر میکند و علمی که مورد تأیید دین باشد، برگرفته از محتوای دین است و با بیانهای مختلف مجوز دینی بودن را کسب میکند.
حجت الاسلام جعفرزاده با بیان اینکه تحول در علم و تولید علم دینی الزامات و اقداماتی لازم دارد، اظهار کرد: دانشمندان علوم تجربی، که متوقف در ابعاد خودشان نبودند و در متافیزیک هم اعلام نظر میکردند، علم را از دین جدا کردهاند.
وی تأکید کرد: نتایجی که بهدست میآید، این است که در نخست، علوم، قدرت داوری در قضایای ارزشی را از دست میدهد، علم از دین کنار میرود، عقل از هر دو مورد اینها کنار میرود، علم که از دین جدا شد، پوزیتویسم هم عقل را کنار زد، عقلانیتی که بتواند ارتباط بین علم و دین را بیان کند وجود ندارد.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: دین، منحصر در متون دینی نیست، کسانی که دین را منحصر در متون میدانند، عقل را خارج یا مقابل دین میدانند، در حالیکه در یک نگاه عمیق، همه دستاوردهای عقلی بشر، به نوعی شایسته عنوان دینی بودن است.
حجت الاسلام جعفرزاده ادامه داد: عقل امری بیرونی یا معارض با دین نیست، نه فقط کتاب و سنت، بلکه عقل نیز یکی از منابع مقبول اسلام است و افزون بر استفاده از آن در درک و کشف و فهم محتوای کتاب و سنت، به عنوان منعی برای دریافت احکام شرعی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
مدير مرکز تدوين متون بنياد بين المللى علوم وحيانى اسراء تصریح کرد: علم، حاصل عقل و وحی است و علم را با وحی و عقل توأمان بهدست میآوریم، عقل وسیلهای است که به ما علم و معرفت میدهد، وقتی سراغ علم میرویم، علم ما یا معرفت ما به دو چیز بیشتر تعلق نمیگیرد، قسمت اول متوجه مراد تشریعی پروردگار عالم است.
حجت الاسلام جعفرزاده گفت: تلقی معصومانه از وحی متعلق به معصوم است اما در تلقی غیر معصومانه فهم خطا هم وجود دارد، وقتی میخواهم با عقل غیر معصومانه به سراغ فهم دین بروم، به سراغ الفاظ قرآن و روایات میروم، اما فهم من از قرآن چگونه به دست میآید؟
وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: در بحث اسلامی سازی علوم، تعبیرات مختلفی به کار بردهاند، به لحاظ موضوع میتواند دینی تلقی شود، وقتی فعل، فعل الهی است، اگر عقل انسان بتواند به سراغ علم برود و به معرفت دست پیدا کند، در یک لایه بیان و تبدیل به تئوری است./934/پ۲۰۲/ب۱