۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۵۶۹۵۹
به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه صورت گرفت؛

تشریح چیستی انسان کنش شناسی در ۷ جلد

عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: پروژه انسان شناسی علوم انسانی از سال ۱۳۹۱ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آغاز شده و تبیین چیستی انسان کنش شناسی را در ۷ جلد تشریح کرده است.
هادی موسوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، هادی موسوی، نماینده و عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شب گذشته در «نشست هم‌اندیشی علم دینی» در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، اظهار داشت: پروژه انسان شناسی علوم انسانی از سال 1391 در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آغاز شد.

وی ادامه داد: این پروژه در 7 جلد پیش بینی شده است که دغدغه اصلی این پروژه تبیین چیستی این مبانی و نقش روش ‏شناختی است که عناصر این انسان شناسی در تعیین بخشی به ساختارها و روش‏های علوم انسانی دارند.

نماینده گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: نکته اساسی در پرداختن به این مبنای اساسی در علوم انسانی تلقی‌های نادرستی است که از مبانی انسان شناختی علوم انسانی وجود دارد، به نحوی که در عمده تحقیقات و اشاراتی که به این مبانی می‌شود، عموماً مباحث علم النفسی یا بعضاً فلسفه ذهنی و معارفی به عنوان مبانی انسان شناختی علوم انسانی معرفی می‌شوند.

وی گفت: این در حالی است که مطالعات پیش گفته در مورد انسان بدون حلقه های واسطی که بتواند مسیر فلسفه را به سوی علوم انسانی بگشاید توانایی اثربخشی در روش شناسی‌های علوم انسانی ندارند.

موسوی تأکید کرد: از این رو این پروژه برای اینکه نحوه عملکرد خویش با دیگر مطالعات در باب انسان متمایز سازد و اشارتی به تفاوت محتوای این مباحث با مباحث انسان شناسی رایج داشته باشد، نام انسان کنش شناسی (Human actology) را برای خویش انتخاب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: انسان کنش شناسی نشان می‌دهد جریانات علوم انسانی چگونه از عناصر خاصی در مورد انسان متولد می‌شوند و نظریه و روش‌های تحقیق هر رویکرد علمی چگونه به این مبانی وابستگی دارد، به نحوی که با تغییر یا جابجایی یا حذف برخی از این عناصر رویکردهای مختلفی در علوم انسانی پدید می‌آیند.

نماینده گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در این راستا این پژوهش به استخراج چنین عناصری در ایده‌های بنیان گذاران اصلی جریانات علوم انسانی اجتماعی همت گماشته است.

وی اظهار داشت: جلد اول با نام «انسان کنش شناسی پوزیتیویستی» به تبیین این مبانی در دستگاه آگوست کنت و دورکیم می‏پردازد، جلد دوم با عنوان «انسان کنش شناسی هرمنوتیکی»، تفسیری و انتقادی به تبیین دیدگاه‌های انسان کنش شناختی دیلتای، وبر و مارکس می‌پردازد.

موسوی در پایان تصریح کرد: جلد سوم به ارائه دیدگاه‌های «انسان کنش شناختی جان سرل و گیدنر»، جلد چهارم «ابن سینا و ابن مسکویه» جلد پنجم «ملاصدرا»، جلد ششم «انسان کنش شناسی اعتباری نزد اصولیون و علامه طباطبایی» و جلد هفتم دیدگاه‌های «انسان کنش شناختی مختار و تبیین روش شناسی علوم انسانی» است./934/پ203/ب1

ارسال نظرات