۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۵۵۷۰۶۷
پژوهشگر دینی:

علم تافته‌ای جدا بافته از زیست جهان ما نیست

شهرستانی گفت: استاد کچویان معتقد است که به ویژه در ساحت علوم انسانی بعد از نیچه متوجه شدیم که علم تافته‌ای جدا بافته از زیست جهان ما نیست، اما از سوی دیگر علم امری کلی است و تا وقتی جزئی بماند و به مساله‌ای کلی تبدیل نشود، علم نمی‌شود.
علم دینی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حسین شهرستانی، مقرر دیدگاه استاد کچویان در نشست هم اندیشی علم دینی که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد مقدس در حال برگزاری است، به معرفی نظریه دکتر حسین کچویان پرداخت.

وی در تقریر نظریه این استاد برجسته جامعه شناسی به این نکته اشاره کرد که بیش از اینکه با یک نظامواره‌ای از پاسخ‌ها مواجه باشیم، با یک حجمی از پرسش های بنیادین که وقوف در آنها ضرورت دارد طرف هستیم.

شهرستانی افزود: راه حل دکتر کچویان در طی کردن مسیر حل بحران از یک نفی و یک اثبات می گذرد.

وی ادامه داد: نکته نفیی در این نظریه به تعبیر دکتر کچویان این است که راه حل برون رفت از بحران و مسأله‌های بنیادینی که در علم وجود دارد این است که مسأله‌های مهم علم را «تشدید» کنیم نه اینکه به خود رشوه بدهیم و خودمان را مشغول کنیم تا مسأله‌ها ساده و حاشیه‌ای شوند.

وی تأکید کرد: ما در مسأله علم دینی به جای اینکه به دنبال یک پاسخ آماده بگردیم، باید قدم در راهی بگذاریم که البته نهایت آن معلوم نیست و علم اساسا همین است.

شهرستانی تصریح کرد: استاد کچویان معتقد است که بخصوص در ساحت علوم انسانی بعد از نیچه متوجه شدیم که علم تافته‌ای جدا بافته از زیست جهان ما نیست، اما از سوی دیگر علم امری کلی است و تا وقتی جزئی بماند و به مساله‌ای کلی تبدیل نشود، علم نمی‌شود.

مقرر دیدگاه استاد کچویان اظهار داشت: علم با تجرید از خصوصیات جزئی را طلب می‌کند لذا حل این دوگانه نیز مساله مهم دیگر است که در اندیشه دکتر کچویان به آن پرداخته می‌شود.

وی در پایان گفت: مساله دیگر دکتر کچویان این است که به‌طور خاص علوم انسانی در سنت ما در حوزه حکمت عملی قرار می گیرد یا حکمت نظری؟ در نظر دکتر کچویان این که ما علوم انسانی را علمی توصیفی و نظری بدانیم با نگاه سنت فلسفی ما نمی‌خواند بلکه در سنت اندیشه ما علی‌القاعده علوم انسانی باید در حوزه حکمت عملی و سخن از اینکه چه باید باشد، تقسیم می‌شود./934/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات