رویکرد فرهنگی مرکز خدمات حوزههای علمیه ارزشمند و قابل تقدیر است
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام والمسلمین درایتی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در رابطه با رویکرد فرهنگی مرکز خدمات با محوریت خانواده طلاب گفت: اینکه مجموعهای مثل مرکز خدمات حوزههای علمیه نگاه کلانی به مباحث فرهنگی خانوادههای طلاب دارد و این مسئله را در سیاستهای خودش گنجانده، ارزشمند و قابلتقدیر است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: طلاب داعیهدار مباحث فرهنگی هستند اما گاهی اوقات به جهت گرفتاری، مشکلات و مشغلههای مختلف و یا نبود شرایط و امکانات لازم، خانواده آنها از برخی مسائل فرهنگی محروم میشوند و این اصلاً مناسب نیست.
وی اولین حوزه رسالت طلبه در مباحث فرهنگی را آیه شریفه « وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ » دانست و خاطرنشان کرد: ما باید ابتدا خودمان را به لحاظ فکری و فرهنگی بسازیم و بعد خانواده را ارتقا بدهیم، حجم کار و فعالیتها نباید موجب شود که از خانواده خود غافل شویم.
حجتالاسلام والمسلمین درایتی آشنایی و انس خانواده طلاب با قرآن، احادیث، درسهای اخلاق عمومی و آشنایی با سیره علمای سلف و بزرگان را مهم و ضروری برشمرد و اظهار داشت: ارائه الگوهای عینی و عملی از کسانی که درراه ارتقاء و اعتلای فرهنگ، تلاش و مجاهدت کردند میتواند برای خانواده طلاب مثمر ثمر باشد.
وی دوری مسیر و برخی ملاحظات طلاب برای رفتوآمد خانواده را یکی از دلایل عدم استقبال از کلاسهای آموزشی برشمرد و گفت: کلاسهای آموزشی باید غیرحضوری، نیمهحضوری و یا حداقل در مکانهای تجمع طلاب مانند مجتمعهای مسکونی برگزار شود همچنین باید درزمینهٔ اطلاعرسانی کامل و جامع دورهها به خانوادهها اقدامات مؤثری انجام شود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان درزمینهٔ اولویتهای آموزشی خانواده طلاب ادامه داد: از خانواده طلاب با توجه به اینکه به روحانی و مبلغ منتسب هستند این انتظار وجود دارد که مسائل دین را بلد باشند به همین خاطر آموزش احکام شرعی، اعتقادی، تربیت اسلامی و آشنایی با سبک زندگی اسلامی باید در اولویتهای مرکز خدمات قرار گیرد.
وی ارائه خدمات بهصورت هدفمند در مرکز خدمات را تأثیرگذار دانست و گفت: هدفمندی خدمات باعث ایجاد انگیزهای مضاعف در طلاب غیرفعال میشود تا سطح علمی خود را ارتقاء دهند.
حجتالاسلام والمسلمین درایتی گفت: در ارائه خدمات معیشتی باید شاخصهای علمی، تبلیغی و فرهنگی مدنظر باشد و حافظان قرآن، محققان، مؤلفان و طلاب ممحض در درس موردتوجه بیشتری قرار گیرند.
وی ضمن تأکید بر حمایت مادی از طلاب گفت: در عین اینکه تمکن مالی و رفاه خوب است اما رفاهزدگی و وابستگی به رفاه بد است و طلاب و خانواده آنان باید قناعت در زندگی بیاموزند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با ابراز نگرانی از پدیده طلاق در بین طلاب و روحانیون گفت: طلاب باید گفتمان قبل از ازدواج را جدی بگیرند، در انتخاب همسر دقت کنند و همسر داری را بیاموزند.
وی یکی دیگر از رسالتهای مرکز خدمات را هویت بخشی به طلاب و خانواده آنان دانست و افزود: در قدم اول برنامههایی همانند ممتازین تحصیلی، سرکشی از معمرین و اردوهای خانوادگی که توسط مرکز خدمات برگزار میشود بسیار تأثیرگذار است و با این طرح و برنامهها فرزند و خانواده طلبه احساس میکند جزء خانوادهای بزرگ است.
وی ادامه داد: قدم بعدی برای هویت بخشی به طلاب تغییر ذهنیت جامعه نسبت به طلاب است و باید نقش طلبه در جامعه روشن و خدمات طلاب در جامعه دیده شود و این امر با نوشتن داستان و تهیه مستند با محوریت روحانیت میسر خواهد بود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: ورزش باید به یک فرهنگ در بین طلاب تبدیل شود و تحقق این مهم نیازمند ایجاد بستر مناسب و ساخت فضاهای ورزشی است.
وی در پایان بر حضور و توجه ویژه روحانیت به فضاهای مجازی تأکید کرد و گفت: حوزههای علمیه باید به سمت تولید محتوا بروند، مولد فرهنگ باشند و از فضای مجازی درراه ادای رسالت الهی خویش بهره ببرند./۹۳۴/د۱۰۳/ب۱