۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۵۷۲۴۲
استاد پارسانیا تأکید کرد؛

بازخوانی و بازسازی نظام آموزشی شرط اصلی تحول

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما نمی توانیم مبانی نظری دیگر مکاتب و کشورها را اخذ کرده و بدون بازخوانی و بازسازی وارد حوزه عملیاتی کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در کشور عنوان کرد: نظام آموزش و پرورش، نظام آموزش عمومی کشور است که در انتقال فرهنگ و ارتباط با حوزه فرهنگ در جامعه نقش مستقیم دارد.

وی افزود: حفظ هویت ملی، تاریخی و دینی ما مربوط به این نظام آموزشی است؛ از این رو نظام آموزشی نیازمند توجه ویژه ای است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: ما در تاریخ خود دو نظام آموزشی در کنار دیگر نظام ها داشته ایم که یکی نظام تربیتی و اخلاقی که آموزش ابتدایی را از قرآن شروع کرده و با بوستان و گلستان و کارهای اخلاقی در حوزه فرهنگ عمومی ادامه داده است و دیگری نیز به تعلیم و تربیت در مسیر سلوکی همت داشته که امروز آموزش عمومی جامعه بخش مهمی از این دو نظام تربیتی را برعهده دارد.

وی توجه به مبانی نظری را موضوعی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم مبانی نظری دیگر مکاتب و کشورها را اخذ کرده و بدون بازخوانی و بازسازی وارد حوزه عملیاتی کنیم هرچند که به شدت نیاز داریم که این مکاتب مطالعه شوند اما باید نظام آموزش خود را براساس مکتب فکری و اعتقادی خود بنا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اضافه کرد: یکی از مسائلی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأکید قرار گرفته است، راه اندازی مرکز پژوهشی است که کار آن تئوری پردازی در حوزه تعلیم و تربیت و غنا بخشیدن به این بخش است.

وی ادامه داد: آشنایی با نظام فکری و تربیتی و آموزشی جهانی شرط لازم برای پیشرفت فضای تربیتی و آموزش و پرورش ماست؛ اما انتقاد ما این است که چرا این مطالب بازخوانی و بازسازی نشده و عمق پیدا نمی کنند.

رییس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: آموزش و پرورش باید بیش از همه بخش ها این دغدغه را داشته باشد و تا زمانی که این حوزه غنا پیدا نکند، حوزه های دیگر نمی توانند از خود دفاع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که در این دوره ها حضور داشته و رویکرد حوزوی دارند باید تلاش خود را بر تبیین مبانی نظری سند تحول بنیادین قرار دهند و برنامه ریزی آنها به سوی بازخوانی و عمق بخشی نسبت به مبانی نظری سند تحول باشد./872/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات