۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۵۷۲۹۸
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

عبور از بن بست های اقتصادی و اجتماعی با بهره گیری از ظرفیت فقه شیعی

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که فقه شیعی همواره پاسخگوی نیازهای روز جامعه بوده است، گفت: با وجود برخی تلاش ها برای ناکارآمد جلوه دادن فقه شیعه، اما هر روز شاهد بهره مندی بیشتر جامعه از ظرفیت فقه در امور مختلف هستیم.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در نشستی که با موضوع «ظرفیت فقه در پاسخگویی به نیازهای روز» در ساری با بیان این که فقه شیعی همواره پاسخگوی نیازهای روز جامعه بوده است، گفت: با وجود برخی تلاش ها برای ناکارآمد جلوه دادن فقه شیعه، اما هر روز شاهد بهره مندی بیشتر جامعه از ظرفیت فقه در امور مختلف هستیم.

وی با بیان این که با وجود پیشرفت روز افزون علم و دانش و به وجود آمدن سؤالات و شبهات بسیاری در ذهن عموم مردم، اما فقه شیعه به خوبی توانسته به همه این نیازهای روز پاسخ منطقی دهد، افزود: منطق و قدرت پاسخگویی به نیاز روز جامعه، فقه شیعه را در دنیای امروز متمایز کرده است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که فقه شیعه هیچ گاه ناکارآمد نبوده است، خاطرنشان کرد: این فقه هیچ گاه جدای از شریعت نبوده بلکه همواره در پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی سرآمد بوده است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که هیچ مسأله ای وجود ندارد که پاسخ آن در فقه شیعی وجود نداشته باشد، تصریح کرد: فقه ما به دلیل این که بر گرفته از قرآن و سنت است از یک ظرفیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل می تواند در همه امور راهگشا باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که برخی افراد غرب زده تلاش می کنند تا فقه شیعی را در پاسخگویی به موضوعات مهم و روز جامعه ناتوان جلوه دهند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که فقه شیعی برای برون رفت جامعه اسلامی در هر موضوعی راهکاری عقلانی دارد.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که نباید با تکیه بر نظرات غلط برخی افراد روشنفکر غرب زده، ظرفیت های ارزشمند فقه شیعی را نادیده بگیریم، تصریح کرد: اسلام ناب مکتب بسیار غنی است و در همه امور و اساسی جامعه راهکاری منطقی و عقلانی دارد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که گذر زمان و پیشرفت علوم مسائل و نیازهای جدیدی را در بستر جامعه به وجود آورده که باید به آن پاسخ مناسب داده شود، گفت: در یک جامعه اسلامی پاسخگوی به این نیازهای روز جامعه بر عهده حوزه های علمیه و علما است که بهره مندی از ظرفیت بالای فقه شیعی می توانند جامعه اسلامی را معارف آن سیراب کنند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که فقها و مراجع نامدار شیعه در طول تاریخ همواره برای رفع مشکلات و بحران های جامعه اسلامی از ظرفیت بالای فقه بهره مند شدند، خاطرنشان کرد: فقه شیعه همچون خورشید تابانی که می توان از روشنایی حاصل از آن برای رسیدن به رشد و تعالی حقیقی بهره گرفت.

وی با اشاره به این که عده ای تلاش می کنند به جامعه القا کنند که فقه قادر به پاسخگویی نیاز امروز جامعه نیست، تصریح کرد: فقه اسلامی از یک کارآمدی خاصی در استنباط مسائل مبتلا به امروز جامعه اسلامی است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز به وضوح نقش فقه را در حل بسیاری از مشکلات و مسائل روز جامعه به ویژه مسائل پزشکی مشاهده می کنیم، خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از بن بست های علم پزشکی در کشورمان با بهره گیری از ظرفیت پویای فقه به نتیجه رسیده و پیشرفت های خیره کننده ای نیز با خود به همراه داشته است.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که نه می توان فقه سنتی را نادیده گرفت و نه این که نسبت به تحولات روز جامعه بی تفاوت بود، بیان داشت: می توان با حفظ فقه سنتی، ظرفیت هایی را ایجاد کرد که مباحث فقهی بتواند همراه با تحولات علمی روز جامعه، به نیازهای به وجود آمده نیز پاسخ منطقی و علمی دهد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با ذکر این نکته که نباید فقه شیعی را در فضای گذشته محبوس نگه داریم، افزود: باید تلاش کنیم تا فقه در مسائل روز جامعه ورود پیدا کند و پاسخگوی نیازها باشد.

وی با بیان این که امروز در بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی می توانیم از ظرفیت فقه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید برای رفع مشکلاتی نظیر مسائل بانکی و معضلات روز اجتماعی مبانی فقهی استفاده کنیم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که امروز بسیاری از مسائل نوظهور در جامعه را می توان با ظرفیت بالای فقه پاسخ دهیم، تصریح کرد: عده ای سعی دارند توانایی و ظرفیت فقه را نادیده بگیرند در حالی که ریشه های فقه را می توان در آیات و روایات اهل بیت(ع) جستجو کرد./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات