۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۵۷۳۴۵
حجت الاسلام ارزانی:

سامانه جامع «سجا» رونمایی می شود

رییس كانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: سند چشم انداز ما در افق ١٤١٤ برنامه ریزی شده است و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم، در این دوران ما باید موثرترین شبكه فراگیر فرهنگی هنری، خانواده محور و مسجد پایه در كشور باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین ارزانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رییس كانون های فرهنگی هنری مساجد پیش از ظهر امروز در نشست خبری ربع قرن تلاش كانون های فرهنگی هنری مساجد كشور كه در ساختمان شبستان برگزار شد با اشاره به اینكه مساجد بهترین مكان برای ارتباط زمینیان با آسمان است، اظهار داشت: مسجد می تواند حمزه زمین و آسمان باشد و بهترین مكان برای حفظ دین انسان معاصر باشد، در واقع انسان معاصر می تواند به بهترین شكل از فضای مساجد بهره ببرد.

وی ادامه داد: مساجد منشا نهضت های بزرگ اسلامی است و م شاهد بودیم كه خیلی از نهضت ها همچون انقلاب اسلامی ایران از مسجد آغاز شده است، از سوی دیگر ما اگر به دنبال حل آسیب های اجتماعی نیز باشیم بهترین راه ما انس و ارتباط با مسجد است.

رییس كانون های فرهنگی هنری مساجد تاكید كرد: ستادعالی كانون های فرهنگی هنری مساجد ما در حدود ٢٤ هزار كانون داریم كه به  طور میانگین تقریبا در طی سال هزار كانون ثبت كردیم، در این میان در حدود ١٤ هزار كتابخانه در دل مساجد یا ستادهای كانون داریم، همچنین اعضای ثبت شده شخصی هم در این كانون ها ثبت شده اند كه بیش از دومیلیون نفر هستند.

حجت الاسلام ارزانی یادآور شد: ستاد عالی در سالگرد ربع قرن خود هویت پیدا كرده است و با این وجود كه بیست و پنج سال فعالیت داشتیم اساسنامه نداشتیم تا اینكه سه هفته قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه ما ثبت شد و توانستیم هویت به دست بیاوریم.

وی با اشاره به سند چشم انداز ستاد افزود: سند چشم انداز ما در افق ١٤١٤ برنامه ریزی شده است و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی های لازم راانجام داده ایم، در این دوران ما باید موثرترین شبكه فراگیر فرهنگی هنری، خانواده محور و مسجد پایه در كشور باشیم.

رییس كانون های فرهنگی هنری مساجد ابراز داشت: ما به دنبال جریان سازی همزیستی مومنانه با توجه به ظریفت مسجدی ها براساس چشم انداز خود هستیم، رویكرد ما در ١٤١٤ دغدغه های اجتماعی است و در واقع بچه های مساجد باید موضوعات اجتماعی محله خود را حل كنند.

حجت الاسلام ارزانی تصریح كرد: همنوا كردن طنین اهالی مسجد، مجاورین، مردم و مسؤولان یكی از تكالیف ما است، مسجد مثل رنگین كمان است و در اصل ما در مسجد هیچ حزب و گروه بندی نداریم، از سوی دیگر اولین شورای سیاست گذاری ستاد هماهنگی كانون ها بعد از بیست و پنج سال رسما برگزار می شود تا مسائل نظارتی و حقوقی را انجام دهند.

وی بیان كرد: یكی از برنامه های ما شبكه سازی است كه به همین منظور پورتال جامعه كانون های مساجد در ربع قرن افتتاح می كنیم كه سامانه "سجا" نام دارد و از این رو تمام كانون ها به هم متصل می شوند و از اول فرودین سال ٩٧ آغاز می شود.

مشاور وزیر فرهنگ در امور مساجد خاطرنشان كرد: یكی از برنامه های ما در ربع قرن سرود ملی بچه های مسجد است كه امروز رسما رونمایی می شود و اولین استارتاپ بچه های مسجدی هم از اول سال جدید كلید می خورد و این اولین رویداد ایده پردازی مسجدی ها است كه با عنوان مسجد و امید آفرینی، مسجد و فضای مسجد و مسجد و تحولات اجتماعی عرضه خواهد شد.

حجت الاسلام ارزانی اضافه كرد: بچه های مسجد و اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه ١٠٠ روز اول سال جدید را برای ایده پردازی خود وقت دارند، ایده ها هم در دو بخش تجاری سازی و رفع مشكلات اجتماعی خواهد بود، همچنین طرح ١٤١٤ جایزه نیز برای كسانی كه زودتر خودشان را در سامانه "سجا" ثبت كنند و بالاترین مشاركت را داشته باشند تعلق می گیرد.

وی با بیان اینكه رویكرد اصلی ما در كانون موضوعات اجتماعی است، اظهار كرد: آسیب های جامعه ما از سوی بچه های مسجد حل خواهد شد اما با مدل الهی این كار انجام می شود و نام آن "صبغت الله" است، البته امروز در جامعه فضای مجازی موضوع حقیقی زندگی انسان معاصر شده است و ظاهرا انسان امروز بدون این فضا نمی تواند زندگی كند بنابراین ما باید برای این كار هم برنامه ریزی شود.

رییس كانون های فرهنگی هنری مساجد بیان كرد: یكی از وظایف ما در ستاد این است كه سازمانی یاددهنده و یادگیرنده باشند، به گفته رهبری مسجد یك دانشگاه و حوزه محل تفكر است پس باید در آن هم یاد داد و هم آموزش دید، طبیعتا ما باید علوم مختلف را به روز كنیم و به شبكه های مسجد منتقل كنیم.

حجت الاسلام ارزانی تصریح كرد: آموزش مداوم و گسترده برای خانواده ستاد یك لازمه است، ما هم ملزم هستیم در این حوزه سریعا ورود پیدا كنیم، ظرفیت بچه های مسجد در خدمت نظام است و ما این ظرفیت را به خوبی شناسایی نكردیم و مسؤولان دقت لازم به این امر را نداشته اند.

وی ابراز داشت: برای حل مشكلات جامعه باید از ظرفیت بچه های مسجد استفاده كرد و همانگونه كه در دل انقلاب؛ مردم در مسجد به میدان آمدند بنابراین می توان در برهه های مختلف و در موضوعات متعدد بچه ها مسجد كمك های لازم را بدهند كه ما هم باید مهارت آفزایی و دانش آفزایی لازم را داشته باشیم.

مشاور وزیر در كانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به نقش موثر بانوان تصریح كرد: مهارت بانوان و دختران در كانون بسیار امر مهمی است و این عزیزان از ظرفیت فرهنگی و هنری برخوردار هستند و باید از این ظرفیت استفاده كرد، ظرفیت عظیم بانوان در فضای مجازی كمتر استفاده شده است كه بنابراین یكی از سازوكار ما در فضای مجازی استفاده از ظرفیت دختران و بانوان است.

حجت الاسلام ارزانی بیان كرد: امسال توجه ما فقط به پایتخت نیست زیرا نیمی از كانون های ما در روستاها و عشایر است و تعداد زیادی از كانون های ما هم مربوط به اهل تسنن است، ما باید توجه زیادی تمامی كانون ها داریم.

وی تاكید كرد: توجه به خلاقیت و نوآوری های بچه های مسجد و تولید محصولات فرهنگی و اتصال آن به شبكه بچه های مسجد برای ما یك اصل است و ما تلاش می كنیم برای مسجد یك فضایی را ایجاد كنیم كه نوآوری ها در هر كانون در شبكه "سجا" منتشر شود و در هم آنجا عرضه و فروش برود.

رییس كانون های فرهنگی هنری مساجد یادآور شد: در حوزه بین الملل طرح "اخوت مساجد جهان اسلام" از ابتدای سال جدید كلید می خورد، ما سعی داریم مساجد جهان اسلام كه تقاضا دارند با مساجد خود مرتبط كنیم تا امام جماعت ما و بچه های مسجدی ما در كشور آنها حضور پیدا كنند و بالعكس این اتفاق رخ دهد.

حجت الاسلام ارزانی گفت: برنامه سه ساله ما از فرودین ٩٧ كلید می خورد و مخاطب اصلی ما در دو حوزه جوانان و كودكان و نوجوانان است، بنابراین در برنامه سه ساله اول كودك و نوجوان برای مطرح بوده و بانوان و جوانان هم به عنوان مدرس حضور پیدا می كنند.

وی در پایان در پیرو موضوع ایجاد شادی و نشاط گفت: در جامعه موضوع شادی، امید و نشاط جزء جدایی ناپذیر هویت بچه های مسجد است، بحث شوق آوری و شوق آفرینی تعبیر زیبا رهبر معظم انقلاب است كه امروز هم دغدغه رییس جمهور و مسؤولان نیز می باشد و ما سعی داریم این موضوع را در مسجد شكوفا كنیم./٨١٦/پ202/ب1

ارسال نظرات