۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۵۷۳۵۲
استاد حوزه و دانشگاه:

نتیجه کسب فضائل، سیر الی الله است

حجت الاسلام شکری نتیجه کسب فضائل را سیر الی الله و نتیجه حرکت در مسیر رذایل را سقوط در تباهی دانست.
حجت الاسلام شکری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمد شکری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات اندیشه اسلامی (طرح ولایت) ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که مستکبران به بهانه مقابله با داعش، خون هزاران مسلمان عراقی و سوری را به زمین ریختند، اظهار داشت: نمی‌توان با ریشه خراب و انگیزه مادی حکومت اسلامی تشکیل داد.

وی با بیان این‌که انسان‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند، ادامه داد برخی از افراد به دنبال مادیات و برخی نیز به دنبال معنویات هستند؛ از سوی دیگر تفاوت میان زندگی‌ها سبب شده تا در دنیا منشأ ارزش گذاری‌ مختلف شود، در حالی که فرهنگ قرآن بیان می‌کند «انسان از فضائل و رذایل اخلاقی بهره‌ای نداشته و باید با رفتار خود این مطالب را کسب کند».

حجت الاسلام شکری نتیجه کسب فضائل را سیر الی الله و نتیجه کسب رذایل را سقوط در تباهی دانست و افزود: کسانی که تمایل مادی دارند؛ سعی دارند نهایت لذت را در زندگی دنیوی داشته باشند؛ این افراد ممکن است منکر خدا نباشند ولی ارزش‌های انسانی، توحید و دیگر مسائل در حاشیه زندگی آنهاست، که جهت مشترکشان رسیدن به جسم، زندگی مادی و دنیایی است.

وی با تأکید بر این‌که برخی از افراد بیشتر به دنبال کمالات معنوی بوده و مادیات در حاشیه زندگی آنها قرار دارد، بیان داشت: قرآن کریم می‌فرماید؛ «ما دنیاطلبان و آخرت طلبان را کمک می‌کنیم»، البته رسیدن افراد به مادیات نیز براساس مصلحت آنهاست که از جانب الهی صورت می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در طول تاریخ شاهد انقلاب‌های مختلفی در جهان بوده‌ایم، اظهار داشت: ابعاد آشکار و پنهان انقلاب اسلامی ایران هنوز آگونه که باید تبیین نشده است؛ در تمام انقلاب‌های صورت گرفته بر خلاق انقلاب ملت ایران؛ محور مادیات بوده، البته مسائل اخلاقی، حقوق بشر و عدالت به عنوان چاشنی مسأله بوده است.

حجت الاسلام شکری ادامه داد: عنصر معنویت در انقلاب اسلامی ایران به شدت اثرگذار بوده است،‌ البته نمی‌خواهم بگویم که همه به خاطر عنصر معنویت قیام کردند، چرا که گروه‌های مختلفی در این موج گسترده حضور داشتند، اما انقلاب اسلامی بر دیگر عقاید غالب شد، البته این‌که چقدر در ادامه مسیر موفق شده‌ایم، موضوع دیگری است.

وی عنوان کرد: زمانی انقلاب می‌تواند ایده‌آل باشد و خواسته‌های افراد را بر آورده کند که عرصه مادی و معنوی افراد را تأمین کند، تنها نباید محدود در عرصه مادی یا معنوی شد. از سوی دیگر باید دانست که آیا پیشرفت تنها در مادیات منحصر می‌شود، اگر این‌گونه باشد چه تفاوتی میان انقلاب ما با انقلاب فرانسه و چه شباهتی با انقلاب امام حسین(ع) خواهیم داشت./935/پ203/ب1

ارسال نظرات