۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۵۷۴۹۷
نماینده ولی فقیه در استان البرز:

روح متعالی، نسبت به معضلات و اتفاقات جامعه بی‌تفاوت نخواهد بود

امام جمعه کرج گفت: روح متعالی و رشدیافته، نسبت به معضلات و اتفاقات جامعه اطراف خود بی‌تفاوت نخواهد بود به ویژه همسایگان که باید از احوالات و احتیاجات آنها آگاه بود.
آیت الله حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، درباره صله رحم و حق خویشان، همسایگان و مسلمانان نسبت به یکدیگر، گفت: در روایات درباره حقوق همسایه، باخبر بودن از احوال همسایگان، ارتباط داشتن با یکدیگر بسیار سفارش شده است.

وی افزود: اینکه در دین اسلام سفارش شده که از چهار طرف نسبت به همسایگان خود مسؤول هستیم به این علت است که اسلام به اجتماع و پیوستگی جامعه بسیار اهمیت می دهد و به طرق مختلف مانند نماز جماعت، نماز جمعه، نماز اعیاد و حج قصد برقراری پیوند و عُلقه میان افراد اجتماع را دارد.

امام جمعه کرج ابراز داشت: در دین مبین اسلام به پیوندهای انسانی ارزش خاصی گذاشته شده است که اگر به آنها عمل شود و همه افراد تا چهل خانه از هر طرف با یکدیگر ارتباط داشته باشند قطعاً هیچ کسی از حال بقیه بی خبر نخواهد بود و در نهایت تمام مردم شهر خود را در قبال یکدیگر مسؤول می‌دانند حتی اگر در آپارتمان‌ها و برج‌ها زندگی کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه امروزه معماری و خانه سازی‌ها، برخلاف مبانی معماری دینی و اسلامی است و فرهنگ غرب موریانه وار در فرهنگ ما نفوذ می‌کند تا جایی که حتی دیده  می‌شود توالت را به علت دسته ای از مسائل منفعت طلبانه رو به قبله یا پشت به قبله می‌سازند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی ابراز داشت: فرهنگ غربی تنها به دنبال منافع مادی است و کاری با معنویت ندارد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند حضرت جبرئیل(ع) به قدری درباره همسایگان سفارش می‌کردند که گمان کردم بناست همسایگان از یکدیگر ارث ببرند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز در ادامه بیان داشت: روح متعالی و رشدیافته، نسبت به معضلات و اتفاقات جامعه اطراف خود بی‌تفاوت نخواهد بود به ویژه همسایگان که لازم است از احوالات، احتیاجات و دغدغه‌های مادی و معنوی آنها آگاه باشیم و درصدد یاری رساندن به آنها برآییم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حقوقی که مردم نسبت به یکدیگر دارند حقوق مطلق انسان ‌ها،  حقوق مسلمان‌ها و حقوق شیعیان که در جلسات آتی به صورت مفصل درباره آن بحث خواهد شد و حقوقی که اسلام برای مسلمانان شیعیان چه وظایفی را تعیین کرده که نسبت به آن مسؤول هستند./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات