۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۵۵۷۵۱۶
مناظره در دانشگاه علم و صنعت؛

چرا مرد باید رئیس خانواده باشد / برابری جنسیتی سند ۲۰۳۰ ضد حقوق زن است

نشست گفتمانی بررسی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه زن و خانواده با حضور الهه کولایی و فرشته روح افزا در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
مناظره

سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، نشست گفتمانی بررسی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه زن و خانواده با حضور الهه کولایی استاد دانشگاه و عضو شورای هماهنگی زنان اصلاح طلب و فرشته روح افزا استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه علم و صنعت به همت انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شد. محورهای این نشست و پاسخ هر یک از سخنرانان به این محورها در زیر ارائه می گردد.

محور اول : سازمان بهداشت جهانی در اولین مطالبه در مورد خشونت علیه زنان می گوید هر 18 ثانیه یک زن مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می گیرد. سوال این است لایحه منع خشونت علیه زنان که اکنون از دولت به قوه قضائیه فرستاده شده است براساس داده های جهانی بسته شده یا براساس داده ها و آمار کشور ایران؟ این آمار ها قابل ارائه به جمع محققان و جویندگان کشور هست؟چرا باید لایحه ای مبتنی بر استاندارده ای جهانی که متفاوت با شرایط و اوضاع کشور ما است مصوب شود؟

عملکرد دولت‌های گذشته موثر در سرنوشت امروز زن

الهه کولایی گفت: عملکرد دولت یازدهم را نباید صرفا همین چند سال دید بلکه باید قبل از آن یعنی دولت هشتم ونهم احمدی‌نژاد را هم دید مسائلی که توسط احمدی‌نژاد شد به راحتی قابل حذف کردن نیست. سیستماتیک برنامه‌ریزی کردند که زن را به داخل خانه برگردانند زن فقط به درد زاییدن می‌خورد زن را چه به امور اجتماعی؟

روح افزا گفت: من هم موافقم که اگر بخواهیم رویکرد و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بررسی کنیم حتما باید پیشینه را هم ببینیم بسیاری از برنامه ها و عملکردهای فعلی مربوط به زیرساخت هایی است که قبلا ایجاد شده است و اگر آجر اول لق باشد بقیه ساختمان بالا نمی‌رود.

روح افزا افزود: اگر بخواهیم این نظریه را بپذیریم که چون دولت قبلی خرابکاری زیادی انجام داده و لذا ما نمی‌توانیم دیگر کاری بکنیم باید حرف‌های دولت احمدی‌نژاد را هم که بسیاری از مشکلات را به دولت‌های قبل نسبت می‌داد و بعضا هم درست بودند بپذیریم. پیشینه ما فقط دولت احمدی‌نژاد نیست ما 8 سال دولت هاشمی و 8 سال دولت خاتمی و 8 سال دولت میرحسین موسوی را داشتیم یعنی 24 سال نظرات همین دولت روحانی روی کار بود و لذا اینکه پیشینه کشور را محدود به یک هشت سال بکنیم درست نیست.

روح افزا تصریح کرد: امروز بحث ما لایحه منع خشونت علیه زنان است که البته این لایحه از دولت احمدی نژاد پیگیری هایش شروع و بعد از آن وارد دولت روحانی شد.

در منع خشونت علیه زنان قانون کارگر نیست

الهه کولایی گفت: اصلا موافق استانداردهای جهانی نیستم بلکه باید با شرایط واقعی و داده‌ها و آمارهای جامعه خودمان تصمیم‌گیری کنیم و نباید نگاه وارداتی به لوایح و طرح ها داشته باشیم. ما نمی توانیم جامعه را مهندسی کنیم و کلمه مهندسی اجتماعی یک کلمه غلط است که از نظام شوروی وارد کشور ما شده است مگر جامعه پیچ و مهره است سرنوشت شوروی نشان می‌دهد که جامعه را نمی‌توان مهندسی کرد و آن استالین بود که از این حرف‌ها می‌زد. ما نمی‌توانیم به کسی بگوییم که چگونه فکر کن در حجاب هم همین طور است می‌توانیم پیشنهاد کنیم اما نمی‌توانیم اجبار کنیم.

کولایی افزود: لایحه منع خشونت علیه زنان به این معنا است که یک سازوکار قانونی برای کارهایی که دوست دارید درست کنید یا نه جلوی کارهایی که مضر است را بگیرید. این لایحه هم به این معنا نیست که اگر تصویب شود خشونت علیه زنان در جامعه ایران از بین می‌رود زمانی که زن جنس دست دوم و در خدمت مرد آفریده شده است مگر می‌توانید علیه خشونت علیه زنان مبارزه کنید؟ تا زمانی که نظام آموزش و پرورش ما به زن را به عنوان موجود تابع مرد معرفی می‌کند و وظیفه زن بچه زائیدن است ولو حتی اگر زن نخواهد و باید رحمش را در اختیار شوهرش بگذارد چون او بچه خواسته است آیا این حق انسانی زن است؟ آیا زن حق ندارد در مورد بدن خودش تصمیم بگیرد؟ تا قانون نکاح هست و تا این روابط خانواده است نفی خشونت ولو با قانون اعمال نمی‌شود.

کولایی تصریح کرد: با چماق و قانون نمی‌شود انسان را تغییر داد بلکه آنچه باید تغییر کند نگرش انسان‌ها به خودشان است نظام آموزش و پرورش ما کجا این تغییر رسمی انسان را هدف قرار داده است؟ کجای به زن آموزش داده می شود که او مثل یک مرد انسان است و یک ابژه جنسی نیست. ما یاد دادیم زن تنها جایش در آشپزخانه و اتاق خواب است نه در لابراتور و  پل سازی. امام خمینی فرمود زنان باید در مقدرات اساسی کشور شرکت کنند. زنی که هیچ چیزی از مقدرات اساسی کشور نمی‌داند می تواند نقشی داشته باشد؟  ما باید قدر تعداد زیاد زنان تحصیل‌کرده را بدانیم.

فرصت به ایده‌های اسلامی در مورد زن داده نشده است

روح افزا تاکید کرد: من هم با خانم کولایی موافقم که چرا ما در این همه مدت نتوانسته‌ایم با همه نگرش‌هایی که از جناح اصلاح‌طلبان در طول سالیان متمادی روی کار بوده، دولت هاشمی خاتمی و و رحانی و بدون در نظر گرفتن دولت احمدی‌نژاد نتوانسته‌اند حقوق زنان را احقاق کنند؟ اغلب مجلس‌ها هم دست همین جناح بوده است چرا نخواسته‌اند برای زن کاری بکنند؟

روح افزا افزود: هیچ گاه فرصت به امثال بنده و یا ایده‌هایی چون ایده‌های حضرت امام خمینی(ره) در مورد زن جز چهار ساله اول دولت احمدی‌نژاد داده نشد. ما موافق ادامه خشونت علیه زن نیستیم و انتظار داریم قوانین هم در این مورد به کمک ما بیایند اما فقط با قانون نمی‌توانیم جلوی این خشونت را بگیریم.

لایحه منع خشونت علیه زنان به گونه‌ای نگارش شده که سطح اختلافات در خانواده را بالا می‌برد

روح‌افزا عنوان کرد: اگر علوم انسانی موفق می‌بود و تربیت نسل خوب صورت می‌گرفت نباید الان خشونتی علیه زن می‌دیدیم. اینکه هم گفته می‌شود قانون تاثیری ندارد سوال این است خوب اگر تاثیری ندارد چرا می‌خواهیم قانونیش کنیم؟ البته اگر نگاه دقیق داشته باشیم می‌بینیم قانون بی‌تاثیر هم نیست مگر ما قانون مهریه را ننوشتیم؟ به گونه‌ای که طلاق و سطح اختلافات را بالا بردیم؟ به گونه‌ای که بسیاری از پسران مجرد از ترس به زندان رفتن بابت مهریه قید ازدواج را زدند و این موضوع از یک منظر به ضرر زن هم شد.

خشونت در لایحه منع خشونت علیه زنان به خشونت شوهر علیه زن خود محصور شده است

روح‌افزا در ادامه گفت: لذا ما صرفاً با قانون نمی‌توانیم حقیقت حقوق زنان را در جامعه محقق کنیم تا مثلاً لایحه‌ای به نام لایحه خشونت بتواند کارگشا باشد. ماهیت لایحه خشونت به گونه‌ای است که خشونت علیه زن را تنها محصور به خانواده و همسر او می‌کند و اتفاقا بیشتر با جنسیت زن کار دارد و چون سطح اختلافات را در خانواده بالا می‌برد با اجرایی شدن لایحه خشونت آمار طلاق بالا می‌رود.

روح‌افزا تاکید کرد: آمار طلاق که بالا برود نه تنها خود زن دچار آسیب‌های گوناگونی می‌شود بلکه بچه‌های خانواده هم حقشان پایمال می‌گردد. در لایحه منع خشونت علیه زنان آورده شده است که اگر حتی مرد خانواده یک نگاه خشونت آلود به زنش داشت باید او را به کلانتری و دادگاه کشاند. در حالیکه در آموزه‌های دینی ما خواسته شده مسائل بین زن و مرد با همکاری خانواده‌ها  و نزدیکان موجه مرتفع گردد تا به کاهش اختلاف بیانجامد نه افزایش آن.

لایحه منع خشونت علیه زنان دائره جرائم را افزایش می‌دهد

روح‌افزا اظهار داشت: وقتی کوچکترین مسائل خانواده به کلانتری و دادگاه کشانده شد، خود به خود تنش و بدبینی اعضای خانواده نسبت به هم افزایش می‌یابد به گونه‌ای که کارشناس قوه قضاییه در مورد این لایحه اظهار کرده است که با اجرایی شدن این لایحه به تعداد مردها و حتی زن‌های ایرانی نیاز به سلول زندان داریم.

روح‌افزا افزود:  مثلاً اینکه در این لایحه خواسته شده است که رفت و آمد زن هیچ گونه توسط شوهر مورد پرسش واقع نشود یعنی اگر زن بدون اجازه شوهر به اروپا هم سفر کند نباید منع قانونی داشته باشد. در این لایحه خانواده و صلاح خانواده به طور جمع دیده نشده است و مصادیق حقیقی خشونت علیه زن را مطرح نکرده است. به گونه‌ای که حتی مادر، از دختر خودش نمی‌تواند در مورد رفت و آمد و روابط او سوال بپرسد، چرا که این خشونت علیه دختر محسوب می‌شود بنابراین اگر ما قصد این را داریم که از یک نفر دفاع کنیم باید همه ابعاد آن را ببینیم.

مادر شدن ننگ نیست یک حق برای میلیون‌ها دختر مجرد است

روح‌افزا گفت: این که گفته می‌شود زن اختیار بدن خودش را دارد و باید قادر به سقط جنین باشد این‌ها همه در حقوق اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شده است. چرا عده‌ای با مادر شدن مثل یک ننگ برخورد می‌کنند؟ امام خمینی (ره) فرمودند زن انسان‌ساز است- قرآن انسان ساز است یعنی ایشان زن را معادل قرآن در ساخت انسان معرفی می‌کنند.

هویت زن جنس زن نیست

روح‌افزا تاکید کرد: خود قرآن هم دو "ضرب الله" دارد یکی مورد آسیه همسر فرعون است که به عنوان نمونه تربیتی برای کل مومنین معرفی می‌شود چرا که زن دارای خصوصیاتی چون قدرت تعلیم، کیّسی، مهربانی و زیبایی است لذا می‌تواند مربی ماهری باشد.

روح‌افزا عنوان کرد: دقیقاً مطالبه ما هم همین است که چرا زن را با این همه توانمندی آلت دست مردان می‌کنند و به عنوان یک جنس دست دوم به او نگاه می‌کنند و نهایت شأنی که برای او قائل هستند این است که یک پرچم بی‌عفتی دستش بدهند تا فرد بر بلندایی بایستد و بگوید هیکل من را نظاره کنید؟ مگر هویت زن، جنس زن است؟

روح‌افزا در ادامه گفت: چرا زن را وارد فیلم خشونتی می‌کنند که زن در آن فیلم به یک زن تن‌فروش و فاحشه نهایتاً تبدیل می‌شود؟ چرا این دست فیلم‌ها زن را جنس دست دوم نشان می‌دهند؟ الان در فیلم‌ها و سینمای ما زن دقیقاً کجاست؟ چرا برای عقل زن، هنر زن، و هویت او هیچ ارزشی قائل نیستند و تحت الفاظ خوش آب و رنگی به اسم حق بدن، زن  را در روابط نامشروع تصویر می‌کنند؟ انتهای چنین برخوردی با زن در غرب همان است که امروز می‌ینیم امروز صنعت پورن اولین صنعت پردرآمد تمدن غرب و زن در پشت ویترین‌ها به عنوان کالای جنسی ارائه می‌شود.

محور دوم صحبت‌ها مربوط به سند توسعه پایدار و سند 2030 و اجلاس سپتامبر سال 2015 نیویورک که رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد متعهد شدند که اهداف سند توسعه پایدار را محقق کنند و از سال 2016 آن را در سیاست‌های کلان ملی خود قرار دهند این سند 17 هدف اصلی و69 هدف فرعی دارد و کل کشورهای عضو سازمان ملل باید برای آن برنامه‌ها سیاست‌گذاری کنند و بودجه تخصیص دهند و تمام بندهای سند را در کشورشان پیاده نمایند از جمله اهدافی که در این سند آورده شده است بحث تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران است سوال ما در مورد این دستور این است که با توجه به این که این سند دارد در نقاط مختلف کشور پیاده می‌شود و به خصوص خانم ابتکار پیگیر این مسئله هستند و تلاش زیادی برای به تصویب رسیدن این سند می‌کنند سوال این است که این سند چقدر در احقاق حقوق بانوان و رشد جامعه موثر است و آیا فرهنگ ایرانی اسلامی ما اجازه اجرای چنین برنامه‌هایی را در مورد خانواده و زن می‌دهد یا نه و مورد دیگر این که آیا سند 2030 با توجه به این که دستور لغو اجرای آن صادر شده است در حال اجرا است؟

برابری جنسیتی سند 2030 ضد حقوق زن است

روح افزا گفت: سند 2030 شامل 17 بند است بند شماره 5 آن تحت عنوان برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران است. در بحث برابری جنسیتی هم مسئله خشونت علیه زنان مطرح شده است و زن را مقابل مرد قرار می‌دهد و در واقع این نوعی تحقیر زن است. در حالیکه ما زن را مانند قرآن انسان‌ساز می‌دانیم نظر قرآن این است که همه تربیت عالم مربوط به زن است و این که بگوییم چون مردها راننده کامیون می‌شوند زن‌ها هم باید بشوند این نشان دادن زن پایین‌تر از حقیقت خودش است مسئله برابری جنسیتی نیاز به بحث مبسوطی دارد و نیاز به حضور افرادی چون خانم مولاوردی دارد.

مستندات اجرایی شدن سند 2030 در اقصی نقاط کشور قابل ارائه است

روح‌افزا افزود: دیگر بحث سند 2030 مربوط به موضوع آموزش سند است که علی رغم وجود سند تحول آموزش و پرورش سند 2030 به آموزش و پرورش برای اجرا سپرده شد. تمام کسانی که از اقصی نقاط کشور با ما در ارتباط هستند شواهد متعددی از اجرایی شدن غیرقانونی سند 2030 در کشور خبر می دهند.

روح‌افزا گفت: سن آغاز آموزش در این سند از صفر تا 3 سال عنوان شده است. دانشمندان متعددی از غرب چون شارون اسلاتر با کارهای علمی گسترده‌ای که انجام داده‌اند نسبت به موضوع آموزش جنسی کودکان اعتراض دارند و عنوان می‌کنند که نباید به بچه 2-3 ساله خودارضایی آموزش داد.

برده‌داری با اسناد بین‌المللی

روح‌افزا عنوان کرد: در دیگر بخش این سند ما باید ژنوم گیاهی و جانوری‌مان را در اختیار سازمان ملل قرار دهیم و ما حق تحفظ در این مسئله را نداریم. در واقع یک بی‌هویتی فاحشی در این سند آشکارا به چشم می‌خورد. ما تنها موظف به اجرای برنامه‌های قبل هستیم و باید گزارشات آن را به سازمان ملل ارائه دهیم حتی جزئیات برنامه هم از ما خواسته شده است.

برخی از موارد خواسته شده در حوزه محیط زیست از ایران که در سند پاریس به امضاء رسیده است اصلاً شامل ایران نمی‌شود مثلاً این که لایه اوزون پاره شده است مربوط به کشورهای صنعتی چون خود آمریکا است و مربوط به ایران نیست و اگر قرار باشد جایی مورد بازخواست بین‌الملل قرار بگیرد خود کشورهای مدعی هستند نه ایران.

روح افزا تاکید کرد: چرا برای مشکلات آنها ما کارخانه‌هایمان را تعطیل کنیم و جوانانمان بیکار شوند تا اثبات کنیم که ما به لایه اوزون ضربه نزده‌ایم؟ انرژی هسته‌ای هم که نمی‌توانیم استفاده کنیم لذا می‌ماند همان سوخت‌های فسیلی. جالب است که آمارهای دیگری که از ما خواسته‌اند عبارتند از آمار اقیانوس‌ها و ذخایر دریایی، آمار معادن، آمار منابع آب و تمام حوزه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی کشور که با جزئیات باید در اختیار آنان قرار بگییرد.

حذف فقرا و نه فقر از اجتماع

روح‌افزا گفت: به نوعی برده‌وار در خدمت سازمان ملل باشیم چرا که خود اوباما اعلام کرد که شاخه‌های سازمان ملل بازوان اجرایی ما هستند. خواهش من از دوستان این است که اسناد توسعه پایدار، سند 2030، سند پاریس را به دقت مورد مطالعه قرار دهند شاید عناوین فریبنده‌ای داشته باشند ولی وقتی متن سند مشاهده می‌شود می‌بینیم که مثلاً در موارد فقرزدایی به کاهش فقر نم‌ی پردازد بلکه به حذف فقرا اشاره می‌کند که و این کاهش فقر نیست بلکه ظلم به افراد فقیر است.

استعمار مدرن با لوایح بین المللی/ کاهش جمعیت برای ایران و افزایش جمعیت برای غرب!

روح‌افزا تصریح کرد: اسامی اسناد بسیار عالی است اما محتوا پر از ایرادهای فاحش است در مورد خود سند پاریس بنده کتابچه‌هایی داشته‌ام که قابل تهیه است. استعمار در گذشته این گونه بود که لشکرکشی می‌کردند و سرزمینی را اشغال می‌نمودند مانند آمریکای فعلی که سرزمین سرخ پوستان را تصرف کرد در بدو ورود اروپایی‌ها به آمریکا 67 میلیون سرخ پوست در آمریکا زندگی می‌کردند ولی به بهانه‌های مختلف چون این که سرخ پوست‌ها وحشی  و جادوگر هستند آنها را قلع و قم کردند و امروز تنها 800 هزار نفر از آنها باقی مانده‌اند.

روح‌افزا اظهار داشت: الان استعمار نمی‌تواند این گونه عمل کند لذا با اسناد و لوایحی چون سند 2030 و کنترل‌های سازمان مللی دارد طرح‌های استعماری‌اش را پیش می‌برد یکی از اهداف این برنام‌ ها کاهش جمعیت در کشورهایی چون ایران است اما به دنبال افزایش جمعیت در آمریکا در کشورهای اروپایی هستند و این به خاطر این است که منابع در دنیا محدود است هنوز بشر نتوانسته خود را از نفت مستقل کند و از انرژی‌های نو به عنوان جایگزین آن استفاده کنند .لذا برای این که به منابع دست یابند باید جمعیت دنیا را کنترل کنند طبق پیش بینی سازمان ملل در 30 سال آینده جمعیت ایران به 30 میلیون کاهش می‌یابد و از آن 30 میلیون هم 15 میلیون کودک و نوجوان و جوان هستند و 15 میلیون هم پیر و میانسال و با این وضعیت مرزهایمان را از دست می‌دهیم هم اکنون آمریکا در افغانستان منابع و معادن را غارت می‌کند بحث توانمندسازی زنان هم به این نحو بیشتر به ناتوانمندسازی زنان می‌ماند .

ما در حوزه زنان الگوهای بین‌المللی را پیاده نکردیم

الهه کولایی در ادامه مناظره گفت: من ناچارم اشاره به صحبت‌های خانم روح افزا کنم. یک بحث، بحث طلاق در جامعه است این که چرا نتوانستیم را نمی‌خواهم پاسخ بدهم اتفاقاً من می‌گویم که ما در حوزه‌هایی توانسته‌ایم مثلاً آمار بالای دختران تحصیلکرده یکی از این موارد است که از الگوهای بین‌المللی  نه در دوره سازندگی و نه در دوره اصلاحات استفاده نکردیم بلکه آن چه که پیاده کردیم اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود و ظرفیتی که در دین ما وجود دارد.

کولایی افزود: این مجوزها را ما نمی‌دهیم بلکه مجتهدین می‌دهند یعنی ما باید به نمایش بگذاریم که اسلام می‌تواند آمار زنان تحصیل کرده وضعیت بهداشت و سلامت زنان ایرانی بهبود ببخشد.

کولایی تاکید کرد: از این که شکاف جنسیتی در سال‌های اخیر باعث شد که ما وضع قابل قبولی در دنیا نداشته باشیم که بخشی از آن برمی‌گردد به اطلاعات و آماری که گردآوری می‌کنیم و به جهان می‌دهیم و این باعث می‌شود که ما تصویر درستی از ایران به جهان ارائه بدهیم من بر خلاف خانم روح افزا معتقدم که پیشرفت‌های زیادی در حوزه زن داشتیم اما انتظاراتی که انقلاب اسلامی ایجاد کرد و انتظاراتی که سخنرانان و رهبران جمهوری اسلامی ایجاد کرد پاسخ داده نشد.

مرد می‌تواند دو ساعت بعد از عقد زن، زن دیگری را هم عقد کند

کولایی تصریح کرد: در مورد تکریم زن بسیار صحبت شده است این همان تکریمی است که مرد می‌تواند دو ساعت بعد از عقد زن، زن دیگری را هم عقد کند دو تا یا سه تای دیگر را هم بیاورد. کدام زنی موافق است که همسرش همزمان با او زن دیگری را داشته باشد؟ در عنصر فتوا دو مسئله باید دیده شود زمان و مکان، اگر این دو عنصر دیده نشود جامعه داخلی واگذار می‌شود به موج جهانی شدن.

کولایی عنوان کرد: حضرت زهرا و حضرت زینب الگوهای متعالی ما هستند اما وضع امروز زنان ایرانی چیست؟ تعداد بیکاران زن ما دو برابر تعداد بیکاران مرد ما است که قابل مباهات و ارائه به جهان نیست  یعنی هزینه‌هایی که برای تحصیل شان در دانشگاه کردیم به دور ریختیم.  افزایش طلاق‌های توافقی نشانه افزایش آگاهی زنان نسبت به حقوق خود بعد از انقلاب اسلامی است چرا مرد باید رئیس خانواده باشد؟ زن و مرد با هم ازدواج می‌کنند برای یک رابطه مشارکتی، به جای این که به تربیت مردان بپردازیم می‌گوییم چرا زن می‌خواهد به حقوق خود دست یابد.

ما با عملکر خودمان به این وضع رسیدیم

کولایی گفت:  ما زنانی داریم که عرضه و لیاقت دارند و توان دارند که 4 نقش دیگری غیر از مادری و همسری را انجام دهند چرا باید جلوی آنها گرفته شود؟ یک نگاهی وجود دارد که انگار جامعه جهانی به دنبال نابود کردن ما است. بیش از آن که جامعه جهانی اثرگذار باشد عملکرد داخلی در این زمینه تاثیرگذار است چرا برای هر مشکلی دنبال کسی در خارج مرزها می‌گردیم جریانی در کشور وجود دارد که مرتب القا می‌کند که جهان برای  نقشه‌های سو دارد.

می‌توانیم سند  2030 را نپذیریم

کولایی افزود: 2030 سندی است که یک بخش رزرویشن دارد و می‌توانیم آنها را بپذیریم و یا نپذیریم می‌توانیم آن بندهایی را اجرا کنیم که متناسب با ارزش‌های خودمان است ارزش‌های ما حفظ خانواده، حفظ کرامت زن است قوانینی که نوشته شده مربوط به 80 سال پیش است و مربوط به یک روابط اجتماعی دیگر است معلوم است که دختر ما حاضر نمی‌شود ازدواج کند. معلوم است که حتی اگر ازدواج کند حاضر نباشد آن زندگی را ادامه دهد. درست است که جامعه جهانی علیه ما توطئه می‌کند و برای زنان ما برنامه دارد اما خود ما چه می‌کنیم طبق قانون اساسی دولت موظف است فرصت رشد برابر برای همه ایرانیان فراهم کند.

چه کسی جز دولت‌های گذشته در وضعیت امروز زنان مسئول است؟

روح‌افزا در پاسخ به الهه کولایی گفت: من با صحبت‌های ایشان دچار تناقض شدم جایی می‌گویند ما بعد از انقلاب در حوزه زن پیشرفت کردیم اما در جایی دیگر می‌گویند زنان ما وضعیت خوبی ندارند ایشان از چماق به دستان در حوزه زن صحبت می‌کنند صحبت من هم این است که مسئول چنین مواردی در کشور کیست؟ ما موظفیم که عملکرد دولت‌های گذشته را به عنوان مسئول مورد بررسی و نقد قرار دهیم جز آنها کسی نمی‌توانست چماق بیاورد.

روح‌افزا افزود: من توهم جامعه جهانی ندارم من در خارج از کشور درس خوانده‌ام، آنجا کار کرده‌ام و آن زمان برنامه تلویزیونی حقوق زن در اسلام را داشتم من توهمی صحبت نمی‌کنم و در دانشگاه‌های آنجا به طور مفصل تحقیق کرده و بحث‌هایی را هم که مطرح می کنم از حیث علمی است و از خودم حرفی نمی‌زنم و اصلاً موافق این نیستم که زن در خدمت مرد آفریده شده است و در اسلام اصلاً چنین چیزی نداریم امام سجاد در رساله حقوق‌شان هم برای مرد و هم زن و هم برای فرزند هم حق تعریف می‌کند و هم تکلیف، بسیاری از این مباحثی را که در خارج از کشور مطرح می‌کردیم از ما شماره تلفن امام علی(ع) و امام سجاد(ع) را می‌خواستند حرف‌هایی در دین هست که با آنها می‌توانیم جامعه را نجات دهیم اما اجازه ظهور و بروز آن را نمی‌دهند.

کدام مسئولان اسناد بین‌المللی را آوردند؟

روح‌افزا تاکید کرد: انتقاد ما به اسناد بین المللی نیست آنها هر چقدر می‌خواهند برای خودشان سند بنویسند انتقاد ما به کسانی است که این اناد را می‌آورند. خانم کولایی از رزرویشن صحبت می‌کنند رزرویشن این اسناد توسط مسئولین جمهوری اسلامی امضا شده است همه این امضاها مشخص و قابل ارائه است و برای اجرایی شدن این اسناد تعهد داده شده است.

تحصیل، شغل، همسری و مادری حق دختران است

روح‌افزا اظهار داشت: من هم با حقوق انسانی زن موافق هستم من هم موافقم که درس خواندن دختران باید بازدهی داشته باشد و این باید تعریف شود علاوه بر آن بازدهی تحصیل مردان هم باید تعریف شود. سوال دیگر این است که اگر دختران ما درس می‌خوانند آیا حق مادر شدن، همسر شدن و پناهگاه عاطفی داشتن و پناهگاه عاطفی شدن ندارند؟

طلاق بیش از همه ضربه به زن است

روح‌افزا تصریح کرد: اینکه نرخ طلاق توافقی بالا برود خوب است؟ و بعد بگوییم که این نشانه آگاهی زنان است؟ لطمه‌ عاطفی که یک خانم از طلاق می‌خورد به مراتب بیشتر از لطمه‌ای است که یک مرد می‌خورد اتفاقا برای اینکه از زن حمایت کنیم باید آمار طلاق کاهش یابد، برای این که از فرزند حمایت کنیم باید آمار طلاق کاهش داده شود. کسی با زن تحصیلکرده مخالف نیست و این نگاه الهی است از امام صادق (ع) پرسیدند آیا می‌پذیرید که زن از دنده چپ مرد آفریده شده است؟ ایشان فرمودند مگر خدا ناتوان بوده که بخواهد زن را این گونه بیافریند.

دین مرد را نسبت به زن ارجح‌تر نمی‌داند/ بگذاریم زن در اجتماع حضور واقعی داشته باشد

روح‌افزا افزود: این که گفته می‌شود دین یا مجتهدین ما و یا قوانین ما دنبال ارجحیت مرد بر زن هستند صحیح نیست ما در قرآن عاشروهن بالمعروف را داریم دین هرگز چنین چیزی را نمی‌گوید، آیا حق یک دختر این است که جوراب ساپورت بپوشد و یا تمام اجزای صورتش را عمل کند و یا در آرایش صاحب رتبه یک در دنیا شود؟

روح‌افزا عناون کرد: این چه بلوایی است که برای یک دختر ایجاد کرده‌ایم که مجبور شود خود را به گونه‌ای درست کند تا دیده شود و اگر مرد بیگانه‌ای اس ام اس او را جواب نداد کل زندگیش را ببازد و یا زار بزند و یا مثل آن دو دختری که برای انتقام از جامعه خودشان را از بالای ساختمانی به پایین پرت کردند دچار مخاطره شود.

روح‌افزا گفت:  ما داریم این گونه القا می‌کنیم که تو دختر یا زن اگر اینجور نباشی دیده نمی‌شوی و بعد هم کلماتی به آن اضافه می‌کنیم که عده‌ای می‌خواهند تو را درون خانه زندانی کنند. لذا اینگونه زنی را زن فهمیده معرفی می‌کنیم و می‌گوییم او از حق و حقوق خود باخبر شده است. بگذاریم زن در جامعه و  باشخصیت حقیقی و تفکر خود حضور داشته باشد.

حجاب به نفع خود خانم‌ها است

روح افزا تاکید کرد: مگر وقتی ما در جامعه حضور داریم فقط شخص ما مطرح است او با چنین رفتاری زندگی دیگری را مورد تهدید قرار می‌دهد برخی طلاق‌ها به خاطر این است که مردان اظهار می‌کنند که زنم را آنگونه که می‌خواستم مثل فلان زن باشد نشده است. لذا باید این مسائل را به صورت همه جانبه ببینیم. چه زن و چه مرد باید بر اساس توانمندی‌هایشان به آنها کار و مسئولیت داده شود و اصلاً بحث سهمیه‌بندی بحث عادلانه‌ای نیست.

چماقداران علیه زن شناخته شده و مشخص هستند

روح‌افزاگفت: ولی اگر قرار است زنی مسئولیتی را با پول به چنگ بیاورد و بعد برود در مجلس و بگوید به نام خدای رنگین کمان به گونه‌ای که هر حرفی می‌زند جوک شود این تحقیر زن است، چنین جایگاهی محل زن عالم، دانشمند و سیاستمدار است و این فرافکنی‌ها که با چماق و زندان زنان بدحجاب را از جامعه حذف می‌کنند باید دقیقاً مشخص شود کدام زن منظورشان است؟ دوره‌ای هم که با چماق با زنان بی‌حجاب برخورد می‌کردند دوره همین اصلاح طلبان بود بسیاری از همین افراد مدعی حقوق زن با زنان برخورد خشونت آمیز داشتند.

انسان اختیار دارد پیش خداوند حتی به جهنم برود

کولایی گفت: در مورد حجاب نباید یک امر اختیاری را قانونی کنیم حجاب در هیچ کشوری چون ایران مسخره نیست شعار انقلاب اسلامی آزادی بود انسان اختیار دارد پیش خداوند حتی به جهنم برود. مگر خداوند نمی‌تواند همه بندگانش را به بهشت بفرستد اما ارزش انسان به انتخاب اوست. انسان را با توسری نمی‌شود ملزم به قانون کرد آن چه امروز در خیابان‌های کشور می‌بینیم نتیجه سیاست‌های 39 ساله جمهوری اسلامی ایران است.

کولایی افزود: خداوند حق انتخاب و آزادی را به همه انسان‌ها داده است انسان با تربیت تغییر می‌کند آموزش انسان را کجا به درستی انجام داده‌ایم این زنان محصول همین سیاست‌های فرهنگی هستند این صحنه‌های ناهنجار که می‌بینیم نتیجه همان سیاست‌های فرهنگی است این بذری است که خودمان کاشته‌ایم در این 39 سال.

استکبار و سازمان‌های بین‌الملل توطئه می کنند اما...

کولایی تصریح کرد: ما باید بپذیریم انسانیم، انسان جایزالخطا است من ممکن است نیت خیری داشته باشم اما سیاستی که اجرا می‌کنم نتیجه عکس بدهد و این کارهای یک دولت ایدئولوژیک است دولت ایدئولوژیک مردم را مجبور می‌کند که این گونه فکر کنند این گونه حرف بزنند  نتیجه آن می‌شود فروپاشی شوروی. در بحث گذار از جوامع  بسته به جوامع باز که مدام بابت آن متهم شدم که دارم انقلاب‌های رنگین را ترویج می‌کنم در حالی که تنها علم را مطرح کردم انقلاب اسلامی در جای خودش درست بوده اما باید روش‌هایمان را بررسی کنیم.

کولایی گفت: چیزی که امروز در خیابان‌ها می‌بینیم آمار طلاق ، فحشا، آسیب‌های اجتماعی و روابط آزاد است که مربوط به اجرای 2030 نیست این حاصل کارکرد 39 ساله ماست ما نیازمندیم اصلاح هستیم از اصلاحات و اصلاح‌طلبان نترسید جامعه نیازمند تغییر است و وقتی این سیاست جوابش معکوس است من باید بپذیرم که آن را کنار بگذارم چرا همه چیز را گردن سازمان ملل می‌اندازید استکبار و توطئه‌هایش در جای خودش و حتماً قدرت های جهانی علیه ما توطئه می کنند اما خودمان چه کردیم؟

از مسئولانی که چشم بسته به دنبال جامعه جهانی رفتند انتقاد دارم

روح‌افزا افزود: من به تمام دولت هایی که چشم بسته به دنبال جامعه جهانی رفتند انتقاد دارم جامعه جهانی نسخه غلط پیچیده و دولت‌ها جا پای آنها جا گذاشتند اگر خانم کولایی وضعیت فعلی جامعه را نتیجه عملکرد ما می‌داند بگویند چند سال دولت، وزارت ارشاد و امکانات دست ما بوده و چند دهه دست جناح لیبرال بوده است؟ من موافق هیچ جناحی نیستم اما این اندیشه‌ای که خانم کولایی از آن گله دارند همان است که در جای جای حکومت مسئولیت و امکانات داشته است.

مدریت کشور بیش از هم به دست جریان فکری غربگرا بوده است لذا سیاست‌های جمهوری اسلامی پیاده نشده است

روح‌افزا تاکید کرد: از مجلس ششم تا الان و قبل تر از آن را نگاه کنیم می‌بینیم که همین مسئولان در دوره‌های مختلف مسئله‌شان پیوستن به این اسناد و برنامه‌های جامعه جهانی است. ما اگر بخواهیم به دنبال اندیشه غربی برویم  باید جامعه آزمایشگاهی شده غرب را خوب ببینیم که غرب اندیشه‌ای داشته و آن را اجرایی کرده است از پورن گرفته تا آزادی در سقط جنین  و یا کشتن فرزند به دست مادران و یا کودکانی که اسلحه به دست به جان هم مدرسه ای‌های خود می‌افتند.

غرب صلاحیت سند نوشتن برای ما ندارد

روح‌افزا گفت: غرب نمونه‌ جامعه تجربه پس داده است لذا آن جامعه صلاحیت ندارد که سند بنویسد و ما به دنبالش برویم زندگی‌های تحت عنوان همباشی که به غلط در ایران نام ازدواج سفید بر آن نهاده شده است چنین زندگی به ضرر زن است یا مرد؟  بسیاری از قوانین در حوزه زن در غرب عالی به نظر می‌رسد اما همان قوانین نتوانسته است حقوق زنان را استیفا کند چرا که بنمایه ایدئولوژیک آن  تفکر غلط است.

روح‌افزا افزود: من هم موافقم که وضعیت فعلی جامعه حاصل عملکرد همه ما است اما روابط آزاد خارج از خانواده حاصل اسلام نیست، این حاصل عملکرد کیست؟ تفکری که  هم قانون  و هم امکانات و هم هنر، رسانه و مجلات و آموزش و پرورش دست او بوده است روابط خارج از خانواده را چه تفکر و جناحی دارد تبلیغ می‌کند؟

خشونت علیه زن ناشی از پیاده نشدن اسلام و ترویج سبک‌زندگی غیراسلامی است

روح‌افزا عنوان کرد: من مخالف این هستم که زنی الان ازدواج کند و همسرش یک ساعت بعد زن دیگری را صیغه کند در حالیکه ما حق زن اول را هم در قانون داریم اما آیا واقعاً در زندگی‌ها این گونه است که مردان یک ساعت بعد از عقد زنی، زن دیگری را بگیرند؟ اگر بگویید روابط آزاد خارج از خانواده می‌پذیریم که آن هم از سبک زندگی غربی آمده و با الگوی اسلامی نمی‌خواند.

روح‌افزا تصریح کرد: بسیاری از خانم‌هایی که امروز در تفکر اصلاح‌طلبی مدعی این هستند که در جمهوری اسلامی پای دختران را درون پلاستیک سوسک می‌کنند خودشان در زمانی در آموزش و پرورش نظر می‌دادند که پایین شلوار دختران دوخته شود که مبادا پایشان مشخص شود حال امروز مدعی مواردی چون حق بدن و حجاب اختیاری هستند، مگر جنین حق ندارد که فرد دیگری به اسم زن بخواهد او را سقط کند نتیجه سقط جنین را در جامعه غرب مطالعه کنید جامعه غربی با همین برنامه‌ها به اضمحلال رسیده است و لذا ارجحیتی ندارد که ما بخواهیم همان ها را پیاده کنیم.

روح‌افزا گفت: امروز آقایان نه شغل دارند نه مسکن و لذا در گرفتن همسر اول هم دچار مشکل هستند و از ازدواج فرار می کنند کدام مرد با این وضعیت اقتصادی می تواند 3 یا 4 زن داشته باشد؟ حق زن داشتن زندگی سالم است و حق پاک بودن او و داشتن حق فرزند و همسر خوب است و البته باید بتواند در جامعه فعال و وجهه مثبت داشته باشد نه این که نگاه خریداری کند.

خشونت علیه زن یعنی چندین میلیون دختر که به سن تجرد قطعی رسیده‌اند و شغل مناسب هم ندارند/ خشونت یعنی وضعیت بد اقتصادی شوهر

در حاشیه جلسه سوالی در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان توسط پرسش‌کننده‌ای اینگونه مطرح شد که لایحه بسیار شبیه به همان لایحه منع خشونت علیه زنان در آمریکا است کتاب‌های متعددی چون کتاب چه کسی خانواده آمریکایی را کشت به این قضیه در آمریکا پرداخته‌اند و این لایحه را با عنوان یک ابزار برای از بین بردن خانواده آمریکایی معرفی می‌کنند.

  این پرسش‌کننده افزود: در این لایحه هم در نوع ایرانی و هم در نوع خارجی زن به عنوان یک سفیه تلقی می‌شود به گونه‌ای که می‌گوید اگر حتی خود زن هم نفهمد که مورد بی‌احترامی واقع شده است اما دیگری این را بفهمد می‌تواند با مراجعه به دادگاه همسر آن زن را مورد مجازات قرار دهد و جرم مرد چه ثابت شود و چه نشود حتماً مورد مجازات دادگاه واقع می‌شود. چرا مصادیق خشونت در جامعه آمریکایی باید در کشور ما پیاده شود؟

این پرسش‌کننده گفت: مصداق خشونت علیه زنان در ایران بیکاری همسرانشان است که درگیر بدخلقی با یکدیگر می‌شوند مصداق دیگر خشونت علیه زنان این است که همان طور که آمار مجردین در کشور بالا است و حدود 20 میلیون نفر است حداقل نیمی از این جمعیت را دختران تشکیل می‌دهند بسیاری از این خانم‌ها به سن قطعی تجرد رسیده‌اند و لذا فرصت تشکیل خانواده را از دست می‌دهند. آیا این خشونت علیه زن نیست؟ این‌ها کی باید صاحب زندگی شوند؟

خشونت یعنی مشخص نباشد پدر فرد کیست؟

روح‌افزا در پاسخ به این پرسش‌کننده گفت: لایحه خشونت چون مدل غربی است خدمت جامعه شناسان هم گفته‌ام اگر می‌خواهید چیزی را از آن جامعه کپی کنید کامل کپی کنید ما نمی‌توانیم تمام قوانین آمریکا را وارد ایران کنیم چرا که امکاناتش را نداریم از سوی دیگر آنها نگرش‌های غلطی هم دارند یک نمونه از جامعه غرب مانند همین کودکی که اخیرا 18 نفر را کشته است و اعلام کرده که من به جامعه‌ای که به من 5 پدر معرفی کرده اعتراض دارم هم مادرم را می‌کشم هم دوستانم و هم خودم را. ما می‌خواهیم این غرب را کپی کنیم؟ اگر امروز آمار جرائم ما دارد بالا می‌رود نیازی به لایحه خشونت برای افزایش جرائم .

باید نوع رفتار و تعامل با زن در خانواده و اجتماع به مردان آموزش داده شود/ آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئولند

روح‌افزا گفت: زن نیازمند پناهگاه عاطفی است اول به مردان‌مان یاد بدهیم که شما با زنانتان و خانم‌های خانه چه طور باید رفتار کنید زن نیازمند پناهگاه عاطفی است حال اگر در قالب ازدواج پناهگاه او از او گرفته شود  این نیاز خود را خارج از خانه و از راه غیرشرعی تامین می‌کند ما نمی‌توانیم نیاز این زن را نادیده بگیریم و این وظیفه آموزش و پرورش است که سند 2030 را کنار بگذارد  و در مرحله بعد هم آموزش عالی جایی را برای این مباحث باز کند.

چقدر بستر را برای زندگی موفق زن آماده کرده‌ایم؟

روح‌افزا ادامه داد: اولین حق زن پاک زندگی کردن است این حق هم برای خودش هم برای خانواده و هم جامعه خوب است چقدر بستر این نوع زندگی را فراهم کرده‌ایم؟ فیلم‌های سینمایی ما، تئاتر، فیلم‌های تلویزیونی، مجلات نوع دیگری از زندگی را تبلیغ می‌کنند همه دارند روابط آزاد را آموزش می‌دهند.

روح‌افزا گفت: لایحه خشونت هم با افزایش آمار طلاق به خانواده سالم حمله می‌کند اضافه کردن مجرد در جامعه به معنای حل شدن مشکل افراد نیست یعنی این که سرریز آب به جای غلط‌تری هدایت شده است چرا که زن مطلقه شانس کمتری برای ازدواج دوم و سوم دارد کمااینکه با شرایط فعلی امکان ازدواج اول هم کم است.

قانون تسهیل ازدواج را اجرایی نمی‌کنند اما قانون تنظیم خانواده با جدیت هنوز دنبال می‌شود

روح‌افزا افزود: اگر لایحه خشونت موجب این شود که زنان ما بی‌حامی شوند، طرح غلطی است چه در داخل تدوین شده باشد و چه از خارج آورده شود. ده سال پیش طرحی به عنوان لایحه به نام  امنیت اجتماعی زنان و کودکان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته، ما قانون تسهیل ازدواج را ده سال پیش تدوین کردیم اما قدمی از قدم برداشته نشده است.

روح‌افزا گفت: اما می‌بینیم که قانون تنظیم خانواده به غلط از سال 72 تا کنون با شدت و حدت در حال اجرایی شدن است اما نتوانستیم جلوی این برنامه را بگیریم اگر این گونه ادعا می‌شود که زنان برای بی‌حجابی به زندان می‌برند حتماً باید 60- 70 درصد دختران در زندان باشند چرا باید با فرافکنی صحبت کرد و از منطق دوری گزید؟

خداوند به زن به عنوان یک شخصیت مستقل اعتماد دارد

روح‌افزا تصریح کرد: البته زن می‌تواند ازدواج هم نکند حضرت معصومه مادر نبودند ولی اگر کتاب‌های روانشناسی را مطالعه کنید می بینید که کسانی چون دافنه می‌گویند مادر شدن بیشتر از این که به بچه کمک کند به خود زن کمک می‌کند .تعادل روحی زن را محقق می‌کند و می‌تواند او را بسازد. لازم است که این کتاب‌های روانشناسی در حوزه مادر شدن دقیقاً مورد مطالعه قرار گیرد.

روح‌افزا عنوان کرد: اگر شما با مجرم‌ترین مجرم‌ها صحبت کنید کسانی که حتی چندین قتل هم داشته‌اند همه آنها یک نفر را مقدس می‌دانستند با همه دنیا لج بودند الا مادر، امام در مورد نقش مادر می‌گوید جنگ‌های جهانی زیر سر مادران است وقتی در فرزند روح دمیده می‌شود تنها زن است و امانت الهی به دست زن سپرده می‌شود این نشانه این است که خدا به زن اعتماد دارد و به عنوان یک شخصیت مستقل این امانت را به او می‌سپارد اینقدر اعتماد دارد که اختیار چند انسان و تربیت آنها را به او می‌سپارد. کمااینکه مادری با فعالیت زن در اجتماع و یا علم منافاتی ندارد.

عفاف یک مسئله اجتماعی است نه فردی که اختیاری باشد

همچنین نظر دیگری که توسط یکی از حضار در در حاشیه این مناظره مطرح شد این بود اگر قرار بود که جمهوری اسلامی اجبار کند نماز را اجبار می‌کرد که بزرگ‌ترین واجب است اما در حوزه حجاب مسئله فرق می‌کند ما یک دین فردی داریم که اجباری در آن نیست و به زور نمی‌توان کسی را وادار به دین کرد اما حجاب یک مسئله اجتماعی است و همه کشورها در مسائل اجتماعی قانون دارند در وضع حجاب این که به اسم آزادی بگوییم افراد اختیار دارند در واقع داریم به دیگران لطمه می‌زنیم اگر زنان بی‌حجاب باشند با پسران مجرد جامعه چه کار کنیم؟ که ذهن و فکرش نابود می‌شود و اتفاقاً این یک نگاه غیرانسانی است.

وی افزود: منتهی غرب فقط تن را ملاک می‌داند چون حدش حیوانی است ولی اسلام همه وجود، یعنی روح و جسم را با هم قبول دارد لذا آزادی که جامعه و جوان‌ها را آلوده کند افتخاری ندارد. اسلام می‌گوید زن در حد قانون نباید جنسیتش مایه آزار دیگران شود ولی در عوض با وجهه انسانی خودت در جامعه حضور داشته باش و فعالیت کن ولی اگر بخواهی با جنسیت خود حضور پیدا کنی اخلال در جامعه است و من تعجب می‌کنم که چگونه عده‌ای متوجه این نیستند  و آن را به عنوان دین اجباری معرفی می‌کنند.

وی گفت: در بحث چند همسری هم من خود به عنوان یک مرد، یکی از مخالفان این قضیه هستم اما در جامعه‌ای که تعداد زنان از مردان بیشتر است چرا باید عده‌ای از زنان از حق ازدواج محروم شوند؟ تا دچار عملی منافی عفت شوند؟ این راه مشروعی است برای حقوق زن از سوی اسلام لذا کسانی که خانم کولایی ادعا می‌کنند پایشان را در پلاستیک سوسک کرده‌اند می‌شناسیم و اطلاعاتشان قابل ارائه است آنها از همان جناح خانم کولایی هستند./968/د۱۰۳/س

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
الهام
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
دمت گرم خانم کولایی عزیز
امیدوارم که در کارت موفق بشی.
واقعا زنان در ایران نیازمند توجه هستن.
حرفهای روح افزا نظر بخشی از جامعه هست...
واقعا علتی که دختران و زنان تمایل به ازدواج ندارن همین قوانین مسخره هست .
مردان جامعه ما برده میگیرن اما روح افزا عجیب میگه چون تعداد دختران مجرد بالاست پس چند همسری درسته!!!!
واقعا چرا اینقدر به یک چیز خانه خراب کن چسبیدین؟؟؟؟شما با این دروغ ها دارین اوضاع رو خیلی بدتر میکنید
2
1
منیژه
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
با نظرات روح افزا موافقم.
nasaer2002
Iran, Islamic Republic of
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
خبر طولانی شده است.
خبر تصویر نداره.
خوب وبد پاسخ اشکالات به قوانین فقهی کامل داده میشد.
2
0
طلاب انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
از رسا بعید بود از الاااااااهه کولایی اصلاح طلب مطلب منتشر کند.
0
0
عبدالرسول محب زاده
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
خبرگزاری ارزشی رسا چرا باید از الهه کولایی خبر منتشر کنه
0
0