۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۵۷۵۱۷
استاد حوزه علمیه:

سبک و سیره ائمه اطهار بهترین الگوی انسان در شؤون فردی و اجتماعی است

حجت‌الاسلام اسدی گفت: سبک و سیره اهل بیت منبع غنی و کاملی از رفتار فردی و اجتماعی محسوب می‌شود و مسلمانان باید تلاش بیشتری برای استفاده از این منبع غنی داشته باشند.
سیره ائمه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی اسدی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، امروز در گفتمان دینی که با موضوع سیره اهل بیت برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سبک و سیره اهل بیت منبع غنی و کاملی از رفتار فردی و اجتماعی محسوب می‌شود، مسلمانان باید تلاش بیشتری برای استفاده از این منبع غنی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سیره بزرگان، افزود: امت‌های مترقی جهان، برخلاف جوامع اسلامی هویت و استقلال خود را در احیای میراث فرهنگی و سیره صالحان و رهبران پیشین خود می‌دانند.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: برخی از داستان‌ها و قهرمانی‌های آنها افسانه‌ها بافته‌اند و فداکاری‌ها و ایثارهای آنان را در سیاست فرهنگی و آموزش و پرورش خودشان گنجانیده‌اند؛ درصورتی‌که شخصیت‌های تاریخی آنان بعضاً مانند رستم و اسفندیار و سیمرغ بودند و درواقع افسانه‌های اساطیری مصنوعی ساختند.

وی تصریح کرد: بعضی از کشورهای پیشرفته پا را فراتر گذاشته و برای جامعه خویش تاریخ و قهرمانان جعلی می‌سازند تا نسل جوان آنان احساس خلأ نکند و گمان برند که ریشه در تاریخ دارند؛ زیرا از نظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی دریافته‌اند ملتی که تاریخ ندارد گویی اصل و نسب ندارد.

حجت‌الاسلام اسدی اضافه کرد: ملتی که تاریخ خود را فراموش کند و آفرینندگان تمدن را از یاد ببرد، مانند بچه کنار راه افتاده‌ای است که نسب خود را گم کرده باشد یا همچون کسی است که ضربه‌ای بر حافظه‌اش وارد شده، به طوری که همواره از عدم ارتباط و گسستن پیوندهای خویش با گذشته شاکی است.

وی ادامه داد: استاد محمد کردعلی نویسنده بزرگ سوری می‌گوید: تاریخ اسلاف و مطالعه مفاخر نیاکان به قدری در روحیه ملت‌ها مؤثر و نافذ است که حتی در بعضی از جمهوری‌های آمریکای جنوبی که تاریخ صحیحی ندارند، برای خود تاریخ مصنوعی ساخته‌اند تا در مدارس تدریس شده و پیام ملی را تأیید کند.

حجت‌الاسلام اسدی اظهار کرد: حال جامعه اسلامی با تاریخ عظیم و غنی که دارد و ائمه اطهار که ستارگان روشن این سپهر تاریخی به شمار می‌روند، منبع غنی برای بهره‌گیری و استفاده از این الگوهای برتر دارد و باید برای بهره بردن از این الگوهای اسلامی اهتمام بیشتری داشته باشد./9314/پ203/ب1

ارسال نظرات